Gå til innhold

Trenger hjelp snarest!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg mistet jobben i desember fordi butikken jeg jobbet i måtte stenge. Jeg hadde da jobbet 40% i 4 mnd. Før dette var jeg hjemmeværende på heltid med vårt barn, nå er jeg 3 mnd. på vei med en ny baby. Hvis jeg melder meg som arbeidsledig, har jeg da rett på noen støtte? Eller er det slik at man må ha jobbet tidligere og tjent en hvis sum for å få rett på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Etter det jeg har forstått teller dagpenger som vanlig lønn. De tar utgangspunkt i hvor mye du har har tjent i de siste 3 årene. Jeg tror du også har rett til fødselspenger på ca.32000 i engangsbeløp.

Dette følger av Folketrygdlovens § 14-6:

"§ 14-6. Opptjening av rett til foreldrepenger (2006/2-16)

Rett til foreldrepenger opptjenes gjennom yrkesaktivitet. Både moren og faren kan opptjene rett til foreldrepenger ved å være yrkesaktiv med pensjonsgivende inntekt (§ 3-15) i minst seks av de siste ti månedene før vedkommendes uttak av foreldrepenger tar til, se §§ 14-10 første og annet ledd og 14-14 annet ledd."

Dvs. at så lenge du har jobbet 6 av de siste 10 mnd før du går ut i permisjon, vil du få fødselspenger (nå: foreldrepenger) som vanlig.

Hvis du ikke jobber 6 av 10, er det engangsstønad som er aktuelt.

Dette kan endre seg hvis du feks. går sykemeldt eller får dagpenger, jfr. §14-6 (3)

"Likestilt med yrkesaktivitet er tidsrom da det er gitt en ytelse til livsopphold i form av dagpenger under arbeidsløshet etter kapittel 4, sykepenger etter kapittel 8 eller stønad ved barns sykdom m.m. etter kapittel 9, eller enten foreldrepenger eller svangerskapspenger etter kapitlet her."

Dvs. at hvis du har tjent nok til å få dagpenger, og du går over på dagpenger etter at oppsigelsestiden er ute, vil det også fylle vilkårene for foreldrepenger.

Håper du ble litt klokere av dette. Masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...