-flickan- Skrevet 15. januar 2009 #1 Del Skrevet 15. januar 2009 Klarer ikke å skjønne hva vi har krav på ut i fra NAV og lånekassen sine sider. Håper noen smarte hoder her kan hjelpe meg=) Her er vår situasjon: Termin 08.juli 2009. Mor: Fulltidsstudent med 20% fast deltidsjobb ved siden av. Jobber i realiteten noe mer, men under 50%. Lønn: minst 160 000 i året. Far: Fulltidsjobb 100% i fast stilling. Lønn: ca 420 000 i året. Vår plan: Mor får fødselsstipend fra lånekassen: 85 000 kr Velger 80%-modellen og har 56 uker til rådighet om de nye endringene bli vedtatt. Mor tar ut foreldrepenger i 30 uker og tar permisjon fra studiet i denne perioden. Etter dette tar far ut 40% og mor 60% i 26 uker. (graderte foreldrepenger). Mor tar samtidig opp studiene med 50%. På denne måten beholder også mor fødselsstipendet fra lånekassen. Vil dette være mulig? Mulige ankepunkt: *Vil mor tjene for mye til å få fødselsstipend fra lånekassen, eller forstår jeg det riktig når foreldrepenger overhodet ikke påvirker dette stipendet? Og vi bruker et smutthull når far kun tar 40% permisjon, slik at mor fortsatt har rett på fødselsstipendet? At inntektsgrensen kun gjelder utdaninningsstipend og ikke fødselsstipend som jeg vil få? Fra lånekassens sider: "Foreldrepenger fra NAV Får du engangsstønad fra NAV, vil ikke dette påvirke støtten fra Lånekassen. Egne foreldrepenger fra NAV påvirker ikke retten til fødselsstipend, men hvis din ektefelle/samboer/partner mottar foreldrepenger, har dette betydning for fødselsstipendet." *Vi mister fedrekvoten fordi mor ikke har jobbet nok (under50%)? Eller vil far ha selstendig opptjeningsrett dersom jeg går i ut i 50% studier når han tar sin permisjon? *Far får bare støtte ut i fra en 20% stilling, siden det er det mor har hatt før fødsel? Dvs at han kun får 16% utbetalt når vi velger 80% modellen? Det er de 2 siste spørsmålene jeg er mest usikker på. Og om ankepunktene er riktige vil jo det torpedere hele opplegget vårt. Noen som har noen synspunkter og evt forlsag til endringer som kan være bedre for oss? Takk for at du tar deg tid! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139450556-noen-som-kan-hjelpe-meg/
SkumGummi Skrevet 15. januar 2009 #2 Del Skrevet 15. januar 2009 Har du sendt mail til NAV? Jeg prøvde å stille masse spørsmål på diverse nettsteder og fikk egentlig bare masse forskjellige svar. Derfor sendte jeg en e-post til NAV hvor jeg skrev vår situasjon og fikk svar etter en dag hvor hun forklarte hva vi hadde rett på og hva vi måtte gjøre videre! Har også sendt mail til lånekassen men de bruker litt mer tid Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139450556-noen-som-kan-hjelpe-meg/#findComment-139453326
-flickan- Skrevet 15. januar 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 15. januar 2009 Ja, sendte de en mail i går, men er så utålmodig at jeg spurte her også *ler* Håper jeg får svar snart. Sto på lånekassen sine sider at det kunne ta opptil 4 dager å får svar, så det er vel bare å smøre seg med tålmodighet. Spurte ikke nav så konkret som jeg gjorde her, så kan hende jeg må sende en mail tll. Kos å se deg her også, skumgummi *klem* Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139450556-noen-som-kan-hjelpe-meg/#findComment-139453756
SkumGummi Skrevet 16. januar 2009 #4 Del Skrevet 16. januar 2009 Hehe, skjønner hva du mener når man er utoldmodig Jeg og er det. MEN lånekassen sa fire dager ja..!? hehe, jeg sendte mail i november og har ikke fått svar enda. Vet saken har blitt sendt videre til saksbehandler fordi det fikk jeg mail om før jul siden saken min var litt "spesiell" eheh!! koselig å se deg også her Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139450556-noen-som-kan-hjelpe-meg/#findComment-139455913
-flickan- Skrevet 19. januar 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 19. januar 2009 Fikk svar fra lånekassen i dag. Jeg kan faktisk tjene så mye jeg vil når jeg mottar fødselsstipend. Grensen på ca 128 000 i løpet av et år gjelder bare utdanningsstipendet, og ikke fødselsstipendet. Men; siden jeg mottar utdanningsstipend i 6 mnd FØR jeg får fødselsstipendet må jeg passe på at ikke lønna overstiger ca 320 000 som er inntektstgrensa når man mottar støtte i 7 mnd eller mindre. Jeg er jo langt unna å tjene så mye, men det betyr at det lønner seg for meg å jobbe mye fremover nå, sånn at jeg får utbetalt så mye som mulig fra nav når jeg får barnet. Jeg har vært veldig usikker på dette, da jeg sannsynligvis ville ligge i grenseland når det kom til 128 000-grensen. Og da kunne jeg ikke tatt på meg noe ekstra jobbing i feriene og sånt, som er litt dumt for min arbeidsgiver da. Så dette var en glad-nyhet =) Nå venter jeg bare på svar fra NAV, regner med det tar litt lenger tid.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139450556-noen-som-kan-hjelpe-meg/#findComment-139475282
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå