Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 17 mnd har de siste par månedene våknet veldig ofte midt på natten(ca tolv) for så å holde det gående i et par timer.

Så lenge vi er sammen med han er han i godt humør, så det virker absolutt ikke som det er noe som plager han. Ikke bare trenger han selv å få en god natts søvn. Dette er utrolig slitsomt for oss voksne som skal opp og på jobb dagen etterpå...

Noen som har noen gode råd? Skrikekur er ikke aktuellt, fungerte supert tidligere, men vi har prøvd det en gang i det siste og da endte det bare i hysteri og enda lengre våkenperiode.

Vi prøver forøvrig å gi så lite oppmerksomhet som mulig når dette skjer. Men er til stede i rommet, ellers blir det hyling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, det der er skikkelig vanskelig! Vår sønn har også rundet 17mnd og begynte å våkne midt på natta og holde det gående en stund sånn ca i november en gang. Gjorde først vondt verre ved at vi løftet ham opp og koste med ham (han har nemlig vært flink til å sove tidligere uten slike våkeperioder, så da blir man litt rådvill når han plutselig ikke vil sove mer...) og la ham ned igjen. I begynnelsen sovnet han da, men etter hvert ble bare kosebehovet større og til slutt måtte vi holde på ham/stryke på kinnet/rugge på magen over dyna for at han skulle være stille. Så fort vi løftet hånda bort var det hyl og grin igjen. Spurte svigermor om råd og har fulgt det... Vår lille har et skikkelig temperament og blir ordentlig sinna når han ikke får det som han vil... Vi venter nå litt lenger før vi går inn til ham hvis han begynner å sutre, så nå sovner han faktisk av og til igjen av seg selv etter kort tid. Vi var litt for kjappe med å løpe inn til ham;) Passer på at han har masse smokker i senga. Hvis han ikke slutter å gråte er vi inn til ham ganske ofte og legger ham ned igjen, snakker lavt og rolig i begynnelsen, deretter bare et lite stryk på kinnet. Men vi går ut av rommet igjen vi, da... I begynnelsen blir han sint, men etter hvert roer gråten seg veldig og vi går ikke inn til ham så ofte som i starten. Det har hjulpet seg nå, og han sovner igjen på max en halvtime hvis det blir riktig galt. Hva som er rett og galt her aner jeg ikke, men det er iallfall slik vi har gjort det og det har fungert. Blid, kosete og tøysete gutt hele resten av dagen og glad i å legge seg:) Lykke til! Håper det bedrer seg snart hos dere også...

Skrevet

Samme problem her. Ca. annenhver natt våkner hun rundt kl 12 og kan være våken LENGE (flere timer). Virker ikke smertepåvirket, bare VÅKEN. Begynner å tulle og tøyse når vi tar henne opp.

Dette er VANSKELIG. Vi legger oss bare inn på rommet hennes. På en madrass. Men hun blir kjempesint likevel, vil opp til oss. Vi prøver nå å kutte litt ned på søvnen på dagtid, sånn at hun skal være trøttere. For hun virker aldri skikkelig trøtt om kvelden lenger, sånn hun gjorde før.

Vet ikke, ville bare si at dere ikke er alene. Og det går over til slutt!

Skrevet

Min første tanke er at kanskje han ikke trenger søvnen på dagtid mere, evt kutte ned?

Her i huset endret natten seg drastisk da vi gikk fra 2 til 1 dupp på dagen. Han er bare 1 år da. Men var mye våken på natten før det. Nå sover han som en stein hele natten og sover mye lenger på morgenen. Om han begynner slik om et halvt års tid, tror jeg vi kommer til å redusere kraftig duppen på dagen eller ta den helt bort.

Nå vet ikke jeg rutinene deres, men det var iallefall mine tanker:)

Skrevet

Nesten synd å si det, men jeg ble glad da jeg så at flere sliter på natta.... Jenta vår på 21 mnd er akkurat likedan. Våkner mlm 2 og 4 og er da gjerne våken et par timer... Hun deler rom med storesøster, så vi prøver å unngå så mye skriking. Tar henne inn til oss, men hun vil ikke sove.Etter et par timeer er hun igjen klar for å legge seg i sin seng og sove... Fryktelig slitsomt. Lurer på om vi kanskje må redusere enda mer på dagtid, nå sover hun to timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...