Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #1 Skrevet 14. januar 2009 Jenta vår ble 3 år i jula. Hun har ikke sovet på dagtid hjemme på ca 5 måneder. Dette er på helg og fridager, hun går i barnehage 100%, og der sover hun så og si hver dag. Mellem 40 minutt til en time. Hun er generelt i seng til kl 20, og sovner greit. 4-5 ganger i uka vokner hun på naten og kommer inn til oss. Får da sove videre i vår seng. Sovner igjen greit. Sover til omlag 07. Men de siste ukene har hun begynt å vokne opp igjen påde kl 22, og 23. Vil i mammas seng, og det får hun. Men hun kan da ligge våken der ett par timer. Hun kan også begynne å vekke meg, og be om å få ha på lyset osv kl 04-05...... Og sovner da ikke igjen. Betyr dette at hun bør kutte ut dagsovinga? Ped-leder mener hun trenger den dubben i bhg. Men samtidig er hun ett svært passivt barn, og hun sitter mest i ro og hun har fint lite fysiske utfordringer, så sliten fysisk er hun ikke. Så hvordan hun skal ha behov for soving i bhg vet jeg ikke. Men hun har begynt å rote mer om natta, bør dagsovinga kuttes?? Andre med barn som nettopp fylte 3 her?? -Sover de??
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2009 #2 Skrevet 15. januar 2009 kan nok være at det er på tide å kutte ut sovingen i barnehagen, og jeg lurer veldig på hvorfor er hun passiv i barnehagen, går det ann at barn som kan gå klarer å være passive? greit å være stille og rolig, men da burde hun bli litt mer stimulert. for meg virker det kanskje som om hun trenger duppen i barnehagen for hun faktisk kjeder seg og kan bli trøtt og sliten av det... her tror jeg du faktisk skal ta en samtale med ped leder igjen, for det virker litt merkelig dette. hvis ditt barn er fysisk frisk så tilsier det at hun burde klare å la være å sove i barnehagen. hadde selv en gutt som sluttet å sove på dagen når han begynte i barnehagen som 3 åring, men han var veldig aktiv og hadde veldig høyt tempo på dagen. han sover av og til enda hvis dagen i forveien har vært ekstrem aktiv. men jenta mi som fylte akkurat 3 sluttet å sove på dagen når hun hadde vært 2 mnd i barnehagen. hun våknet for mye på natten og virket mye sløv og uopplagt så vi snudde litt på det og gjett om det ble forandringer.... hun løper hele tiden nå og er stort sett blid og fornøyd. av og til sover hun 10 min på vei hjem fra barnehagen. men begynner du å kutte ut sovingen så kutt ut gradvis. gå fra de 40 min til en halv time og senere 20 min til en power nap på 10 min hvis trengs. hvis hun skal sove så før 12 på dagen.. er jenta de alltid så stille? prøv å utfordre henne litt til fysisk lek, og gjerne lengre tid av gangen. lykke til =)
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2009 #3 Skrevet 15. januar 2009 Hjemme kan hun hoppe og sprette og løpe, men i bhg er hun veldig fysisk passiv. Hun skrabvler og har ett vanvittig ordforråd og ordforståelse, hun er svært langt fremme der, allerede som 2 åring snakket hun så helsesøstra ble overasket. Hun HATER å være ute når det er vinter, og er lite ute i bhg. De vil ikke tvinge henne, hun bare gråter og gråter og raser og gråter. Derfor får hun være inne. hun har fra fødselen vært passiv, hun er usikker og gikk ikke før hun var 22 måneder. Var flere ganger til fysio, forde hun ikke gikk, men de fant ikke ut noen ting, hun er bare rolig og bedagelig av natur. Blir nok ingen basehopper det der. Hun er 3 år og hun kommer seg ikke opp på dissa selv. Hun tør ikke rutsje, hun kan overhodet ikke å stå på dissa, hun kler ikke på seg selv, jo hun kan få ene foten inn i nattdressen, på gode dager. Hun er ekstremt forsiktig når hun går i trappa, må holde oss i handa, eller i gelenderet. Hun er svært skjenert, og har hun ikke sett farmor på en stund tar det noen timer å "bli varm". Hun trykker seg intil meg og er svært usikker i nye sosiale situasjoner. Jeg jobber selv i bhg, og ser hun er ekstremt langt bak andre sånn grovmotorisk, men jeg tror hun kommer seg når hun får denne våren og sommeren på seg, så blir det bedre. Men må nok kutte dagsovinga ja....... HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå