Gå til innhold

Er det flere som meg? (Cyster)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei datter på 4 år og har nå prøvd på nr 2 i ett halvt år. Sist gikk det nesten litt for fort, og denne gangen har det ikke skjedd noe. jeg merker ikke en gang at jeg har eggløsninger. Etter ett besøk hos gynekologen kunne han fortelle at jeg har masse små cyster rundt eggstokkene, og at dette fører til sjeldnere og svakere eggløsninger.. Han mente at vi fint kunne klare å bli gravide alene, men hvis det ikke gikk på ett år, kan vi så få hjelp. Godt å finne ut hva som kan være feil, men følte ikke at jeg fikk å mye info.. Noen andre som lider av det samme? Og er det noen slags form for "behandling"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har du nok PCOS, så du er hjertelig velkommen til å ta en titt på PCOS forumet også. Jeg har PCOS og fikk tilbud om Pergotime (som setter i gang EL) etter at jeg hadde prøvd i 3 mnd. Rart at gynekologer råder så forskjellig. Du kan nok bli gravid på egenhånd ja, men sjansen er mindre enn hos "vanlige" kvinner. Hvor ofte har du mens? Hvis du har veldig uregelmessig mens så anbefaler jeg at du prøver Pergotime hvis du blir lei av prøvingen!

Skrevet

Ikke for å være vrang Prøver igjen, men jeg har også mange små cyster i eggstokkene, og gynekologen ville ikke si at jeg har PCOS fordi det alene ikke vil bety at det nødvendigvis er det. Cyster er IKKE ensbetydende med denne sykdommen. Cyster er noe som kan komme av ulike grunner, og faktisk forsvinne igjen av seg selv. Men jeg skjønner at gynekologer informerer ganske forskjellig. Noen stiller kanskje denne diagnosen for tidlig..

Jeg fikk pergo for å se om det kunne få litt forgang i sakene. Vi har bare prøvd siden september og har kun hatt en TR siden det ved hjelp av provera. Enda ville hun ikke si at jeg har PCOS.

Sitter nå og venter på EL, håper den kommer! :)

Lykke til uansett, det er flere av oss i samme situasjon!

Vi får holde hverandre oppdatert! Dette er spennende :)

Skrevet

Du har nok rett i at det ikke nødvendigvis er PCOS. Man har jo gjerne andre ting i tillegg, uregelmessig mens, uønsket hårvekst, kviser osv osv. Jeg har selv helt normale blodprøver men ellers alle symptomene. Den ene gynekologen mente at jeg hadde PCOS og den andre var usikker pga fine blodprøver. Jeg tror eller vet at jeg har det. 10% av alle kvinner har PCOS i større eller mindre grad, så hvis ikke jeg har det, så har vel ingen det ;) Mange kvinner får uansett Pergo selv om de er helt friske ellers, med regelmessige sykluser, bare for å "forsterke" EL. Håper du ikke har PCOS, og samme for HI :)

Skrevet

Jeg har mange små cyster som er pcos cyster

men jeg har hat ulike større cyster som da går vekk, men de forårsaker kluss i syklusen.

Man sier at hvis det er ca to slike cyster pr eggstokk er det et tegn på pcos.

Ang blodprøver.

Første gyn ejg var hos sa mine blodprøver var normale og cyster fant han ingen i UL...

Nr to sa at hormonene mine var på børtur (no kidding) og viste meg cystene i UL ;)

Jeg har pcos, ingen tvil om det, men har nå regelmessig syklus på 26-32 dager takket være metformin og behandling hos osteopat.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Har lurt litt på om jeg gar PCOS, for jeg har mange av dem samme symtomene. Uregelmessig mens, veldig veldig vonde menssmerter.. og jeg tror ikke jeg hadde eggløsning mer enn 2-3 ganger i hele fjor.. Men, når jeg var hos gynekologen var det kun for en rutinesjekk, og han sa at jeg hadde litt forandringer på livmortappen, derfor skal jeg inn til ny sjekk om 6 mnd. Er det sånn at man må ha en egen time for å sjekke om man har PCOS? For man finner sikkert ikke det om man ikke tar prøver på akkurat det?

Tror jeg ringer å får en time i morgen..

Skrevet

Sanfare, jeg anbefaler at du begynner med Pergotime ganske med en gang. Ikke noe vits å prøve å bli gravid med 2-3 EL i året! Da kan man prøve i mange år...

Skrevet

Ikke sant! Nå skal jeg til gynekologen på torsdag.. håper han skjønner hva jeg mener.. og at jeg ikke må vente ett helt år. Kommer til å bli tidenes attpåklatt til slutt dette.. hehehe...

• 2 uker senere...
Skrevet

HEI.DET GÅR HAN Å TA VEKK CYSTER,HVIS DET KOMMER I VEIEN FOR BLI GRAVID,MEN DE FLESTE BLIR GRAVIDE CYSTER.PRAT MED LEGEN OG HVIS DU VIL KAN DU JO FÅ TATT DE VEKK,DE FLESTE SPREKKER AV SEG SELV OG NOEN KAN MAN KJENNE DET VED Å FÅ EN KORTVARE SMERTE...LYJKKE TIL DA,DETTE GÅR BRA VET DU.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...