Gå til innhold

Hvorfor er det så utrolig mange som ønsker seg jente?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er i allefall det inntrykket jeg sitter med. Så mange som skriver og snakker om at de ønsker seg så veldig ei jente. Noen fordi de har en eller flere gutter fra før og ønsker det motsatte, men også mange som venter sitt første barn.

Dette har jeg undret meg over helt siden jeg ble gravid. En på jobben fikk barn rett før meg og visste ikke kjønnet før ungen kom. Men hun fortalte at hun ønsket seg jente. Hun fikk så mange rare kommentarer som f.eks denne: "Hvorfor skulle du få det noe bedre enn oss?" (De fleste på der hadde sønner).

Så ble jeg gravid da og kom tilbake fra ultralyd og fortalte at det var en jente i magen min. Åååå så heldig jeg var som skulle få jente, ja det var jo ekstra gøy da fikk jeg høre. Og mange andre lignende kommentarer.

Innad i familien også var det mange som hadde "ønsker" og den ene bestemoren var spesielt opptatt av det det "måtte bli jente" tvi tvi.

Selv var jeg bare overlykkelig over å være på vei med et BARN, det var nemlig ingen selvfølge og et resultat av mange forsøk i utlandet pga div problemer. Et riktig ønskebarn som var veldig, veldig velkomment. Syntes det var leit med alt snakket om kjønn og den følelsen av at det var best å få jente. Jeg var ofte lei meg pga dette før jeg visste at jeg bar på en jente. Tenkte at om det bodde en liten gutt i magen min så ville mange nesten bli skuffet...Det virket som det nærmest var som 2.premie å regne...

Noen jeg kjenner ble gravide like etter at jenta mi ble født, de fikk vite at det var gutt på ultralyden og hun sa rett ut at hun var skuffet og synte jeg var så heldig som hadde fått jente. Synes det er så leit jeg....hva skal man svare til sånt? Hvorfor er det sånn?

Hvorfor er det så mange som er så opptatte av hvilket kjønn de skal få og hvorfor så mange som ønsker jenter? Er det pga kjoler, hårbånd og lakksko? For å slippe fotball og guttestreker? Hva er forskjellen på å være mamma til en jente og en gutt?

Går følelsen over etterhvert eller har dere alltid en liten sorg i hjertet over at det ikke ble jente?

Hilsen mamma til en nydelig jente som lurer på hvordan det er å ha en gutt......

Fortsetter under...

Ja,kjønn bør ikke være det viktigste egentlig.Det viktigste er jo at du får et friskt barn..Men jeg skjønner jo at man kan ha et ønske!

Jeg er selv en lykkelig mor til ei lita jenta og vi koser oss masse...samtidig lurer jeg også på hvordan det er å ha en gutt.

selv setter jeg ikke noe kjønn foran det andre, så lenge det er friskt...

grunnen til at jeg kunne tenkt meg jente er at jeg har en snn fra før og har vokst opp med kun gutter rundt meg;) er eneste jenta i kullet selv;)

blir ikke skuffet etc uansett hva det skulle bli;)

Jeg tror mange jenter ønsker seg jente fordi de føler de kan identifisere seg med de. Jeg trodde det hvertfall før, da jeg begynte å få barn. Det har forandret seg for min del.

Jeg har 4 gutter og syns det er naturlig at jeg hadde et sterkt ønske om jente denne gangen. Jeg kan ærlig si at jeg med en gang ville blitt skuffet om det var en gutt denne 5. gangen, men at det ville gått over når jeg hadde han i armene. Men jeg er sikker på at hvis jeg hadde 4 jenter ville jeg hatt like sterkt ønske om at det var en gutt. Det er fordi jeg syns det er gøy med begge deler, når vi først har bestemt oss for å bli så mange. Jeg tror brødre og søstre har mye å tilføre hverandre i en familie.

Men det argumentet jeg hadde før om at jeg trodde man fikk bedre kontakt med døtre enn sønner, tror jeg ikke på lenger. Det er hva man gjør det til selv. Jeg har en niese som absolutt ikke har naturlig bra kjemi med moren sin, men som er nærmere faren sin. Man kan jo ikke styre sånt. Hun har heller aldri likt å pynte seg, ha ting i håret osv.

Men jeg er enig med deg og er lei av det der: nå kommer vel jenta osv. Jeg har vært veldig opptatt av at gutta mine ikke skal føle at jenta som kommer nå er mye bedre enn dem, og skam på de som sier noe annet når de står og hører på.

Og den kontakten man får når barna blir store og får egne familier, er hva en gjør det til selv.

Mye tanker...har bare skrevet ned hva jeg tenker om tingene...

Jeg tror det har mer med det at man lettere identifiserer seg med sitt eget kjønn. Hadde du snakka med mannfolk, tror jeg du hadde fått høre noe annet. Tror de fleste kvinner ønsker seg minst en datter, og de fleste menn ønsker seg minst en sønn. Det er vel kanskje bare naturlig? Selv om jeg synes du hadde hørt mange rare kommentarer da.

Selv ønsker jeg meg både jente og gutt, har lyst på begge deler, fordi jeg vil oppleve å ha både sønn og datter.

Jeg er vel en av de heldige jeg da, jeg har tre nydelige jenter.. Hadde du spurt mannen min ville han helt sikkert ønsket seg en gutt... vi venter vårt fjerde og siste barn til sommeren, klart det hadde vært gøy vist det ble en gutt, jeg kan forstå mannen min der, hadde jeg hatt tre gutter ville sikkert jeg også ønsket meg veldig en jente.. Men her er uansett kjønn hjertelig velkommen.. Skjønne er de uansett...

Annonse

Vi har veldig lyst på jente nå, men det er fordet at vi har gutt fra før av og synes at det hadde vært hyggelig og ha gutt og jente (vi har bare planer om to barn).

Men hadde vi først fått jente så hadde vi nok håpet på gutt denne gangen nettopp fordet at vi ønsker begge kjønn;)

Men vi tar gjerne i mot en gutt til , så lenge barnet er velskapt så er vel kjønn mindre viktig??

• 2 uker senere...

Må bare si meg enig med ditt spørsmål. Hvorfor?

Jeg tror det kan være mange svar på det spørsmålet. Et svar kan være at det er kulturelt betinget å ønske seg jente i vesten. Jentene har en helt annen posisjon hos oss enn for eksempel i midtøsten. Når en kvinne gifter seg der er hun mannens eiendom og skal tilhøre svigerfamilien,( Her er det mer vanlig at en kvinne går til sin egen familie når hun har blitt gift og evt gravid og får barn) Har hørt om mange guttemødre som gruer seg til guttene deres får barn og kanskje mest vil være hos konens familie. En vet at kvinner kan bringe skam over familien i mange arabiske land, noe som er utenkelig her.I mange land vet man at menn vil alltid ha best forutsetninger, der vil det være naturlig at flest ønsker seg guttebabyer.

Et annet viktig svar som du kommer inn på er faktisk at folk er opptatt av kjoler og lakksko. Se på reklamen og klesbransjen, hvem henvender den seg mest til?? Har hørt besteforeldre sukke og si: nå må det da komme en pike i denne familien så vi kan få handle masse kjoler og prinsesseting. Jeg har selv to gutter og har egentlig vært redd for å få jenter fordi jeg føler at det følger et annet ansvar med å oppdra piker.( Hadde jeg fått en jente hadde det sikkert gått greit det og). Går for barn nummer tre og ønsker meg egentlig en gutt, men føler ikke jeg kan si det høyt. Får vi en jente blir det nok ikke prinsesseting på oss, jeg liker ikke barbiekulturen og kommer til å gjøre alt for å motvirke.

• 1 måned senere...

Kjenner mange som har det slik, og er akkurat likedan selv, derfor tror jeg det er naturlig. Men like naturlig er det at man blir like glad i det som kommer ut uansett hva det er.

Jeg tror det er fordi vi kvinner kan identifisere oss med jenter og vi er selv jenter og tror kanskje det blir mer gøy å gjøre jenteting, mens det i virkeligheten kommer til å bli gøy uansett kjønn.

At man ønsker det ene eller det andre kjønnet er jo bare en ærlig sak, men det betyr jo ikke at det barnet som kommer ut ikke er ønsket, da vil man jo ikke ha noe annet. Ihvertfall er det hva de mødrene jeg kjenner har fortalt. Der har de alle fått gutt, hvor de egentlig ønsket jente. De ble skuffet på ultralyd, men i dag kunne de ikke drømme om noe annet.

Hvis jeg skal gi et komplett ærlig svar for min egen del, er det fordi jeg innbiller meg at jeg forstår meg bedre på jenter, jeg vet hvilke råd jeg kan gi jenter. Dessuten føler jeg at jenter kan være mer allsidig. Det er lettere å få en jente til å gjøre gutteting, enn å få gutter til å gjøre jenteting. En jente kan fiske, spille fotball og hoppe i gjørma, mens det hører sjeldenheten til at en gutt vil dra på shopping med mamma, sminke seg og prøve kjoler.

Men dette er bare tanker jeg har nå, vi får se hva som skjer når babyen kommer ut. Min samboer vil jo veldig gjerne ha en gutt.

Det aller viktigste er at barnet er friskt og ikke lider på noen måte.

jeg dadde to gutter fra før og jeg ble gravid for tredje gang ønsket jeg meg først og fremst et barn til.men jeg må indrømme at jeg hadde veldi lyst på en jente.på ultralyd trodde det var en jente.men jeg tenkte at det var mange som hadde fått vite feil kjønn så jeg våget ikke ta det for å vere tilfelle. men ut kom jenta og hun er nå seks år.jeg er ikke opptatt av kjoler,prinsesseting og prinsesserom har hun heller ikke.hun er mer guttjente som vil gå i dongeri og kjøre slalom som brødrene sine. det er det som er henne. det var stort å få alle tre men utrolig kjekt med en jente når man har to gutter fra før.sånn var det bare for meg.jeg forstår dere som har gutter at dere har lyst på en jente.det er stort å oppleve å få begge kjønn.kan og forstå de som velger å reise til utlandet for å velge kjønn.har man råd til det hvorfor ikke.man velger jo ikkje bort et barn om man veger denne måten.

Jeg må si at jeg trodde det motsatte var mer vanlig...

En mannlig kollega på jobben skal bli far, og kom gledesstrålende og fortalte om kjønnet at det ble gull.

Alle gutta på jobben "tok den", og gratulerte med resultatet. Jeg måtte tenke meg om to ganger før jeg skjønte at det var gutt han skulle ha.

Har også hørt av andre at gutt omtales som førstepremie, og jente som sølv eller andrepremie.

Man skulle liksom tro at dette var i gamledager....

Annonse

Jeg har aldri favorisert et kjønn i noen av mine svangerskap. Da jeg var gravid første gang og fikk vite at det var ei jente var vi helt fra oss av glede. Det var jo akkurat det vi ville ha. Så var nummer to på vei, og vi fikk vite at det var en gutt. Vi jublet like høyt, det var jo helt perfekt, og akkurat det vi ville ha. Nå er nummer tre på vei, og jeg tør vedde for at det blir akkurat det vi vil ha, det også! Gutt eller jente er like flott, det blir jo akkurat det barnet vi ønsker oss uansett. :-)

• 2 uker senere...

jeg husker selv jeg ønsket meg en jente og den kommende pappaen ønsket seg en gutt. grunnen til dette tror jeg er det at jeg selv er ei jente og han er gutt,og vi vet selv hvor gøy/fint vi har hatt det som det kjønnet vi er med våre fordeler.

jeg og pappan til lillegull snakket en del om hvorfor vi ønsket det vi ønsket, og det var hele tiden argumenter rettet mot at vi da visste litt bedre hva barnet vårt gikk mot og hva det hadde i vente.

og så var det vel også fra min side litt det at jeg er redd for at en gutt skal bli for "tøff" til å være med mamma og pappa en kveld i ny og ne når han blir eldre.

men pappan ti babyn var sikker på at det var ei jente og startet å glede seg over det, og jeg følte akkurat det samme.

det jeg engstet meg over var om barnet vårt var friskt eller ikke..

da vi kom på ul og alt var ok med den lille (hurraaaa!:D) og jordmora spurte om vi ville vite kjønn, sa vi oss enige i det.

da hun pekte og sa at dette var 100% garantert en gutt klarte vi ikke å si et ord. verken jeg eller pappan forsto noen ting, vi som var så sikre på ei jente?

jeg må bare få sagt det at jeg ble ALDRI skuffet over å vite at det var en liten prins jeg bar på, men forvirret i og med at magefølelsen og hjerterytmen tilsa noe annet. men det tok ikke lang tid før vi vente oss til tanken og klarte å innstille oss på at det var blått og ikke rosa det skulle gå i fremover:D

nå sitter jeg her med veeeerdens nydeligste lille gutt sovende i armkroken min, og kunne ikke for alt i verden tenkt meg at han skulle vert ei jente!!:)

nr. to håper og tror jeg faktisk også blir en gutt!:D og kanskje vi får avslutte med ei jente? egentlig er eneste grunn til det at jeg en gang har lyst til å bli mormor i og med at jeg har så godt forhold til min momor. men det er akkurat det samme for meg!! så lenge jeg får de barna jeg alltid har drømt om!!:)

• 9 måneder senere...

Jeg vil GJERNE oppleve å også få være jentemamma (har to flotte gutter), og venninner som har begge deler sier det er STOR forskjell (og mener da at å ha jenter er "hyggeligere") og det sårer jo meg... Jeg ser jo selv stor forskjell på hvordan guttebursdager og jentebursdager blir når det gjelder støynivå og utaggering, men her er jo BARN ulike også.

Jeg var kjempedeprimert i 2.svangerskap da det ble klart at jeg ventet gutt nr. 2 og selv om jeg elsker ham like høyt som nr. 1 vil savnet etter ei jente alltid ligge der... Jeg klarer ikke å identifisere meg med gutter og deres måte å aggere på - jeg skjønner ikke hvorfor det er så kult å tullesloss, brøle og være voldsom... Jeg klarer ikke å få dem interessert i å snakke om følelsesladde emner og jeg føler jeg alltid kommer til kort. Ja, jeg er sikkert en dårlig mor

Jeg ønsket meg jente fordi jeg syns det er helt fantastisk å være jentemamma. Men når gutten min kommer vil jeg nok til å synes det er like fantastisk å være guttemamma:)

Men har fått mange kommentarer denne gangen, at jaja det blir stas for mannen min osv å få gutt da, akkurat som det ikke blir stas for meg. Og visste ikke at SÅ mange syns det var mest stas med jenter nå før jeg venter gutt selv.

Jeg har to jenter fra før, og alle kommentarene jeg får om dagen er at nå kommer vel gutten. Jeg ønsker meg faktisk like mye ei jente og det gjør mannen min også. Litt sånn fifty, fifty. Jentene ønsker seg selvfølgelig ei lillesøster. Tror det er ganske normalt. Er så lei av alle som tror at vi nå ønsker oss veldig en gutt. Er det ikke like fint med 3 jenter da?? Eller om en hadde hatt 3 gutter???

Vi gleder oss til å bli kjent med babyen våres i månedskifte mars/april, og om du er gutt eller jente spiller ingen rolle:-)

Hei!

Ikke enig med anomym over. For meg er en perfekt famile lykkelige barn og voksne. Om en har bare gutter eller jenter spiller da ingen rolle. Blir vel en like perfekt famile for det. Men aksepterer selvfølgelig at du mener det, selv om ikke jeg er enig:-)

• 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...