Gå til innhold

Vasker dere gulvmoppene og kjøkkenhåndkle i samme kokvask???

Anbefalte innlegg

Skrevet

klutene jeg vasker doen med, smekkene til lillegutt osv.... Jeg gjør ikke det da jeg innbiller meg at det kanskje er noe uhygienisk. Det er jo "bare" 90 grader. Hva mener dere? Er så lei av disse småvaskene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vasker fargede gulvmopper, kjøkkenkluter, truser og sokker i samme vask på 60 grader. Skal være hygienisk nok det. Så vasker jeg hvite kluter (uavhengig om de er til dassen, gulp eller rompa), lyst undertøy, lyse babyklær osv. på 60 grader i samme vask. Stoler på at 60 grader på fullt program tar alt av skumle bakterier. Vasker så og si aldri noe på 90 grader fordi det ikke er nødvendig.

Skrevet

Problemet er jo at veldig mange maskiner ikke vasker 60 grader selv om de skal det. I alle fall om en leser testrestultat av vaskemaskiner.

Jeg vasker mikrofiberkluter, mopper, gulvfiller osv. i en vask, kjøkkenhåndkle/kluter alene eller sammen med håndklær på 60 skitten vask (kan gjerne klore klutene også). Kokvask tar jo mer, men jeg klarer ikke å ha dokluter oppi med andre ting:)

Samler stort sett opp slik vi får store vasker jeg da.

Skrevet

Jeg aner ikke hvordan vår vaskemaskin kommer ut i en slik test, men vi har hatt den noen år nå og er sjelden syke. Så jeg fortsetter å vaske tøy på den måten til vi evt. skulle få noen mistanke om at vi tar skade av det. I teorien skal det være godt nok så lenge maskinen gjør som den skal.

Skrevet

Vasker de sammen på 90 grader, har ny maskin med eget bakteriedrepende vaske prog, 60 og 90 grader

Skrevet

Jada! Både dokluter, gulpekluter, gulvmopper går i samme vask på 95 grader!

Skrevet

Jeg gjør ikke det.

Det jeg vasker hus med går i en egen vask.

Handklær går for seg.

Tenker på all møkka som lett kommer med golvmoppene jeg. Særlig vi som har barn som bare glemte seg og tramper inn med fylt yttertøy....

Det kommer ofte et hår der og et hår her sammen med klærne våre. De blir vasket i en hårball og kommer ut igjen sammen med tøyet.

Orker ikke tanken på å skulle oppleve (og kanskje ikke se) det samme med div. skit som følger fot-tøyet vårt.

Skrevet

Nope. Er så "sær" at jeg kaster do-kluter etter hver vask... Skjønte når jeg skrev det at det sikkert er veeeeeldig sært...

Gjest snoopidoopi
Skrevet

Tror faktisk det holder i massevis å vaske på 60 grader, fordi vaskepulveret også dreper...

Men vasker alltid på 90 grader selv. Så er jeg helt sikkert. Ikke noe poeng i å sortere kokvasken, bortsett fra eventuelt på farge...

Skrevet

Håndklær og smekker går for seg, kluter og mopper for seg... rent bortsett fra det så har jeg ikke økonomi til å sortere ut kluter ut i fra om de har blitt brukt nedentil eller i do.. Må da være måte på sløseri. 60grader + såpe tar det meste - jeg er iallefall ikke dau eller sjuk.

Skrevet

Før kasta jeg alt i samme vask, kjøkkenfiller, dassfillene, kluter og håndklær. Men så var det et par anledninger der jeg fant kjønnshår hengende på kjøkkenfillene når jeg skulle bruke dem, så da ble det stopp!

Skrevet

Smitt & smule, oh my god!

Noe så ekkelt!

Skrevet

Vasker alltid dokluter på 60 grader, men da vasker jeg også samtidig alt annet som tåler 60 grader!

Søren ikke rart man får miljøtrøbbel i verden når så mange vasker på 90 grader og heller ikke vasker full maskin!

Skrevet

Blir det rent på 60 grader da??? Jeg har også det hårproblemet. IKKE kjønnshår, men ekkelt med mine lange hår i oppvaskkluten også.

Skrevet

Bruker kun engangsfiller/-papirkluter når jeg

tørker over do. Har helt angst for å slenge det sammen

med annet tøy.. Blir nesten kvalm av bare tanken! Hehe!

En mellomting ville vært bra! ;)

Vasker også sokker/truser for seg -orker ikke vårt undertøy sammen

med barnetøyet.. Vasker egen håndkle/klutvask i tillegg.

Sånn går no dagan!

Skrevet

Nei- det ville ikke jeg gjort heller.

Håndkler og vanlige kluter til kjøkken går på 60 grader

Har masse kluter og mopper sjelden gulvet, men tar de i egen vask innimellom fordi mikrofiber ikke skal ha tøymykner. Og jeg klarer ikke håndkler som er vasket uten tøymykner. Men fremdeles 60 grader.

Undertøy går for seg selv på 60 det og

Skrevet

Gulvkluter og kjøkkenhåndkler vakses sammen på 60 grader. Hadde aldri vasket bæsjekluter eller dokluter sammen med det. Bruker uansett kun engangs til begge deler syns det er ekkelt å ha det liggende..

Skrevet

Ja, men det gjør som regel jeg også da. Men å vaske undertøy og babytøy separat blir jo helt tullete... Hvor tror du babyen din kom fra, du som sa det? hehe

Skrevet

Gjør akkurat det samme selv, syns ikke det var sært i det hele tatt jeg:-)

Skrevet

Kjære vene, ikke rart det finnes mange utslitte husmødre der ute i det ganske land når dere gidder å lage så mye ekstraarbeid for dere selv.

Skrevet

Hmm.. tja.. hvor kommer babyen min fra?

Det var jammen godt du poengterte det, Siljemor! :P

Det er jo ikke sånn at jeg vasker halvfulle maskiner bare fordi

jeg ikke vasker barnetøy sammen med vårt undertøy.

Vi har mer enn nok tøy til å fylle både den ene og andre maskinen

stappa full med sortert tøy!

Det står over her at det var ei som fant kjønnshår på en kjøkkenklut

eller hva det nå enn var -og jeg synes ikke det ville vært noe videre

å finne et slikt hår godt trædd inn i maskene på en av bodyene hennes..

Men hver sin smak!

..men nå som jeg vet hvor babyen min kommer fra,

så er det jo ikke noe problem lenger!

Skrevet

Jeg har kjørt mye 90 vask men bestemte meg for å undersøke det nærmere fordi det er lite miljøvennlig og tar lang tid. Leste intervju med eksperter som sa at med dagens gode vaskemidler så er 60 bra nok både til å drepe skjit og bakterier. Nå bruker jeg 90 kun til sengetøy fordi det ligger vi jo i noen uker framfor f.eks et håndkle son brukes et par dager.

Du som fant kjønnshår bør seriøst sjekke om vaskemaskinen er god nok....og generelt synes jeg folk er altfor hysteriske overfor bakterier, dere vet at hvis man bruker antibakterielle såper så kan de virke mot sin virkning? Skal f.eks aldri brukes på flasker til baby (står i bruksanvisning så ikke noe jeg finner på).

Synes jeg gjør knapt annet enn å vaske klær så hvis jeg skulle separert babyklær fra storebrorsklær fra my god pappas svette treningsklær så tror jeg at jeg kunne flyttet inn på vaskerommet. Hva med å gjøre litt research og ikke bare handle ut av sin egen frykt?

Skrevet

Jøssenavn.. tar det folk virkelig SÅ lang tid å sortere tøy at man

må flytte inn på vaskerommet om man skal sortere mer..?

Jeg finnes ikke hysterisk -er vel vitende om den antibakterielle

såpes motsatte effet og bruker det av den grunn ikke..

Jeg vet også at tøyet blir mer enn rent nok om man

kjører gud-hjelpe-meg alt i en og samme vask, men

gjør som jeg føler for lell!

De fleste vet sikkert at det sunneste, beste og mest miljøvennlige

er å dusje/bade max 1 gang/uke også, men tror neppe de aller

fleste tar hensyn til det! Man gjør som man lyster uansett! ;)

Men -om folk vasker bæsjekluter sammen med farmors flotteste

nuperelleduk, så bryr det meg fint lite! Vask som man føler er

rett for deg selv -men jeg orker ikke å blande brukte truser og

svette sokker sammen med små bodyer i str 50..

Hysteriet får andre ta seg av -håper jeg ikke er helt grønn hva

mikroorganismer gjelder..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...