olebrum78 Skrevet 14. januar 2009 #1 Skrevet 14. januar 2009 Ei spent jente her som fikk lapp om innskriving på skolen, fra barnehagen idag.. Men hva går det ut på? Hun spør hva hun skal. Jeg vet ikke, så spør dere kjekke damer jeg.. Dere vet sikkert! Og tar en med søsken?
Gjest Skrevet 14. januar 2009 #2 Skrevet 14. januar 2009 Tror det praktiseres ganske så ulikt på skolene. Hos oss var vi inne hos inspektøren som satt høytidelig i et av grupperommene. Der ble det snakket litt om det å gå på skolen. Så skrev de under på en kontrakt hvor de fikk med seg hver sitt eksemplar. Kontrakten var satt opp som en diplom. Så fikk hun med seg ei skrivebok og en fargeblyant hjem. I mai/juni hadde vi "prøveskoledager". Da fikk vi prøve oss på skolen. Elevene på skolebenker og foreldrene opplina i bakgrunn. Da fikk vi hilse på de ansatte, høre om skolen, gjøre oppgaver og lekser, det ble tatt bilder osv. Varte over 2-3 små dager. Der vi kommer fra - hennes "småbarnskompiser" hadde innskriving samlet i ei gruppe. Da tok rektor opp navn, adresse og telefon-nummer fra hver av elevene selv. Så fikk de spandert juice og slarvet litt med de andre foreldrene. De hadde også "prøveskoledager" på våren. Anbefaler ikke å ta med søsken jeg da. Jeg synest dette er snart 1-klassingenes dag alene.
togutter-08og10 Skrevet 14. januar 2009 #3 Skrevet 14. januar 2009 På min skole er innskriving noe som gjøres hos kontordamen. Vi er en stor skole med 80 barn på hvert trinn så det er ikke mulig for rektor å ta seg tid til hver enkelt. Hun sier hei og er der i tilfelle noen vil spørre om noe. innskrivingen er noe som tar 5 min.. Bor du i en liten kommune og en liten skole så kanskje det er høytidelig, men de fleste skoler venter med slik til førskoledager.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 14. januar 2009 #4 Skrevet 14. januar 2009 Her møttes alle som skulle begynne i 1. med en eller begge foreldrene i gymsalen. Der ble det informert om skolestart. Så ble barna ropt opp, krysset av på navnliste og gruppevis hadde de omvisning på skolen, de som turte uten foreldre. De som ikke turte fikk ha med mamma eller pappa. Mens de var på omvisning, fikk de sitte i klasserommet og tegne i egen kladdebok, mens vi foreldre fikk kaffe og winerbrød + mer info. Da barna kom tilbake fikk de appelsinjuice og boller:-) Og det var vel det som skjedde den dagen. Men det er høytidlig for de små, ja for mammaen også. Jeg kom plutselig på at lille babyen min ikke hadde lenge igjen i bhg. Og at han var i ferd med å bli stor gutt:-) For når de først har begynt på skolen, ja da blir illusjonene fort borte. Som julenissen f.eks, han kom her før jul og fortalte at en i 5. hadde lagt ut i det vide og brede om at nissen ikke finnes og at det bare er en som kler seg ut....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå