AO3 Skrevet 14. januar 2009 #1 Skrevet 14. januar 2009 Vi diskuterte forskjellen mellom akutt vs haste-ks (hvis det er en forskjell) for ikke så lenge siden... Husker ikke i farta med hvem. Tilfeldigvis kom jeg over denne linken: http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/sykdom/behandling/detaljer?p_menu_id=32169&p_sub_id=32161&p_style_id=32182&p_doc_id=45067&p_prev_id=55383 Iflg dette kalles alle ks som skjer underveis i fødselsforløpet pga komplikasjoner for akutte ks. Det stemmer i alle fall med det som sto i journalen min...
Slæsh84 Skrevet 14. januar 2009 #2 Skrevet 14. januar 2009 Hei. Prøvde å få frem linken,men fikk det ikke til. Kan en søke på rikshospitalet.no eller?
Labambie Skrevet 14. januar 2009 #3 Skrevet 14. januar 2009 Jeg fikk beskjed om at det kalles akutt ks når det står om liv, slik det gjorde i mitt tilfelle..
AO3 Skrevet 15. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 15. januar 2009 Du finner det hvis du går inn på Fødeklinikken og leter under behandlinger. Jeg kopierte litt av teksten: Keisersnitt er en operasjon hvor barnet hentes ut gjennom et snitt gjennom magen og livmoren. Vi skiller mellom planlagte og akutte keisersnitt. Akutte kalles alle keisersnitt som utføres når det oppstår komplikasjoner underveis i fødselsforløpet. Denne informasjonen henvender seg først og fremst til dere som skal ha et planlagt keisersnitt. Datoen for planlagt keisersnitt avtales god tid i forveien Keisersnittet bør gjøres så nær terminen som mulig pga. barnets lungemodning, dvs. evnen til å puste normalt. Les mer om Keisersnitt>> Komplikasjoner Komplikasjonsfrekvensen er relativt lav, men likevel 5-6 ganger høyere enn ved en normal fødsel. De vanligste komplikasjoner er infeksjon ( fks. urinveisinfeksjon, sårinfeksjon ),og blodansamlinger i såret. Under operasjonen kan det oppstå blødninger og av og til skade på urinblære eller tarm. Det kan oppstå vanskeligheter med vannlatningen i den første tiden og sammenvoksninger i bukhulen som kan gi smerte i noen tid. Blodpropp er en sjelden men alvorlig komplikasjon. Barnet kan enkelte ganger trenge innleggelse på barneklinikken i noen få dager pga. pusteproblemer. Det tar lenger tid å komme seg etter et keisersnitt enn etter en normal fødsel. De aller fleste kan føde normalt ved evt. neste fødsel. Hvis det er ønskelig kan sterilisering utføres under keisersnittet. Dette må i så fall avtales i god tid i forveien. Hmmmm, tydelig at det er mange ulike betegnelser ute og går her... For oss sto det ikke om liv (i alle fall ikke enda), det tok ca en time fra ks ble bestemt og til han var ute. Men i journalen min står det "akutt keisersnitt".
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 15. januar 2009 #5 Skrevet 15. januar 2009 svigermor jobber som operasjonsykepleier på gyn. avd. Og jeg mener å huske at hun har sagt at forskjellenene i uplanlagte KS ligger i hvor alvorlig tilstanden til mor/barn er, og hvor fort de må få ut barnet. I de verste tilfellene er det en margin på 3 min før baby skal være ute etter at mor har fått bedøvelse/narkose, tror dette heter katastrofesnitt, også er det hastesnitt som skal ta maks 15 minutter etter mor er bedøvet/lagt i narkose, også kommer akutt til slutt, der er det lengre tid, og ikke like stor fare for baby og mor, men stor nok til at man skal velge KS. Risikoene øker i henhold til hvor kort tid de har på seg til å få ut baby. Mye mulig jeg tar feil, husker fint lite av mitt eget hastesnitt, fikk komplikasjoner og var dopet et døgn. Men jeg mener det er slik oppdelt, men navnene kan nok være feil:p
MammaMia=) Skrevet 15. januar 2009 #6 Skrevet 15. januar 2009 Jeg fikk også såkaldt akkutt ks. Dette pga hode til vesla lå på skakke sådet var ikke fysisk mulig å få enne ut normalt. Da hadde de "god" tid på seg. Fikk spinal bedøvelse og det tok vel ca 20 min fra de satt i spinalen til hun var ute. Var ei på BIM som skulle ha planlagt ks i morra, men hun var i ulykke tirsdag kveld og natt til onsdag løsnet morkaka og hun ble sendt til det som ble kalt krise ks. Hun fikk da full narkose siden det går ikke lang tid fra morkaka løsner til babyen ikke lengre får oksygen så da hadde de ikke tid til å vente på at noen spinalbedøvelse skulle funke.. (alt står bra til med mor og barn har vi fått vite i hvertfall:p) Med andre ord så er det i hvertfall 3 forskjellige typer keisersnitt..
Gla`jenta&lilleSophie Skrevet 15. januar 2009 #7 Skrevet 15. januar 2009 Hm... tydeligvis mange forskjellige definisjoner ute å går. Under min fødsel gikk plutselig hjertefrekvensen til babyen ned fra rundt 140 til 60, uten å gå opp igjen... da var det snakk om hastesnitt, og det var det legen omtalte det som i etterkant. Alt ble gjort istand i full fart, det myldret av hvite frakker og det hastet... Pulsen gikk opp igjen, så ble ikke noe hastesnitt. Men, hodet til babyen min lå også skrått i bekkenet, og kom seg ikke ned - så dt ble bestemt ks- uten noen betegnelse foran... Hadde allerede epidural, men tror det tok ca 45 min. fra det bestemte ks, til jenta var ute... Men ble hle veien bare omtalt som ks - var jo ikke noen fare for livet til verken meg eller baby, det var bare det at det rett og slett ikke gikk. Så det gikk nok for seg på akkurat samme måte som et vanlig ks- bare at jeg hadde 15 timer med aktiv fødsel bak meg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå