Gå til innhold

Baby på 3,,5 mnd som har blitt rene "natteterroristen". Noen gode søvn-råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille gutt er nå 3.5 mnd. For en uke siden endret plutselig søvnmønsteret hans seg (var da han fikk 3 mnd vaksine, men tror ikke dette spiller noen nevneverdig rolle -han ble litt slapp, men reagerte ellers ikke). Tidligere har han sovet minst 4 t i strekk mellom hver mating midt på natten. Han kunne få mat ca 20-21, sovnet ca 21.30-22, mat igjen i 12-01 tida, sove videre til 5-6.30 og så mat igjen i 7.30-8 tida. Våken da til vi står opp i 9-tida (ligger i egen seng fram til morgenmåltidet).

Men den siste uka har det bare vært tull... Lagt seg i 21-22 tida. Sovet til 12-01, spist 01-01.30. Våken fram til rundt 02, sover videre

03.30-04, våken så det holder i 4 tida. Skulle tro det var dag. Han hoier og prater og gauler og står i. Kan holde på i langt over en time (jeg tar ham ikke opp) før han sovner og våkner igjen i 07 tida for mat atter en gang. Tar han opp i senga og lar han få mat liggende der, da klarer begge å sove litt videre til 08-08.30 tida.

Det skal sies at mini har en svært sterk vilje. Han viser tydelige tegn til å bli en meget bestemt liten herre. Har vært hos manuellterapeut, og han mener jeg kommer til å ha en aldri så liten utfordring framover med det temperamentet. Mini hadde litt stiv nakke/rygg, men ikke noe stort som burde gi alt for store utslag. Vi skal på et par behandlinger til og så skal han være helt fin.

I natt (kl 01) prøvde jeg også å gi ham mme etter at han hadde fått pupp, men han var tydeligvis mett for han drakk maks 20ml.

På dagtid kan det sies at han sover en liten halvtimes lur i 11-tida, lang lur ute i vogna på ca 3 timer et sted i tidsrommet 13-17, og en liten kveldslur på ca 20 min sånn i 19-20 tida.

Jeg fullammer, men har noen kvelder prøvd å i gi tillegg med mme om kvelden for å se om det hjelper på søvnen, men den gang ei...

Er det noen der ute med gode råd? Det at han ikke legger seg for natten i 19-20 tida enda bekymrer meg ikke. Han er foreløpig mye våken på denne tiden, men det at han sover så lite mellom 00-07 er det som plager meg. Blir ikke akkurat veldig opplagt han å kjempe med ham midt på natten...

Videoannonse
Annonse
Gjest amandine
Skrevet

Ingen gode råd, bare trøst i at vi er fler i samme situasjon....... Og erfaring fra tidligere, hver gang man tror man har en rutine inne viser det seg at det har man ikke:) Når de er så små må man rett og slett bare ta det som det faller seg. Hvis du blir helt utafor selv må du bli flinkere til å legge deg når han sover om dagen. Ikke lett, jeg vet det, men det er ikke lett å diskutere seg frem til gode løsninger med små mannfolk heller:)

Skrevet

Jenta vår snudde også brått på søvnmønsteret da hun ble 3 mnd. Hun fikk mer faste sovetidspunkter på dagen, og var plutselig klar for å sove mye tidligere på kvelden. Vi gikk kjapt fra å legge henne kl. 21 til å legge henne kl. 19, da sov hun mye bedre natten igjennom. Hun hadde nemlig også en kjapp lur rundt kl. 19 på den tiden. Nå er hun 6 mnd, og legger seg fortsatt kl. 19. Hun sover siste lur en kort halvtime i 17-tiden, og er stuptrøtt mellom 18:30 og 19:30. Hun legges som regel rett før syv, og om hun er litt for våken da, så snakker hun seg som regel i søvn. Det blir også mer kaving ettersom de blir eldre, da er det greit å ha innarbeidet litt rutiner man kan holde fast på.

Skrevet

vår gutt begynte også med dette rett etter vaksinen,og flere andre i barselgruppa!synes dette er litt merkeli...mn kan jo være alderen også..samtidig begynte han å bli vanskelig å legge for kvelden,og vi merket at han "oppdaget"sin egen vilje..har ingen gode råd å komme med,hos oss fortsatte det-han våknet annenhver time hver natt.vi begynte å gi velling rundt fire mnd,d hjalp ikkje.nå er han 5 mnd,så i helga fikk mamma nok og stengte puppekiosken helt til kl 5 på morgenen.d gikk helt fint så var tydelig at d var mest kos han var ute etter...

Skrevet

Takk for svar. Godt å høre at det finnes flere i "trøbbel". Det er vel bare utviklingens gang. Viljen har ihvertfall blitt svært sterk hos lillemann. Han er meget bestemt allerede. Kan bli spennende framover :-D

Enn så lenge får jeg sende samboeren på sofaen når han har tidlige vakter... ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...