Gå til innhold

Angående kritisering av navn her inne.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Burde ikke alle tatt litt mer hensyn når man skal ha meninger om de forskjellige navnene.. Ikke skrive at et navn er stygt, grusomt osv.

Er det ikke nok å skrive at man ikke liker det?

Bare tenker på alle som har barn med de forskjellige navnene eller som heter det selv, og må lese slikt..?

Bare en liten tanke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja...jeg er egentlig ikke helt enig. Klart man må ta litt hensyn, men jeg synes at hvis man er på navnedebatten, så må man tåle debatt og ulike meninger. Det finnes endel navn jeg synes er kustygge, og det er ikke alltid jeg pakker det inn. Men jeg må også tåle at andre syns navna til mine barn er kustygge.

Savner faktisk anonymknappen her, da var det action, og jeg fikk meg ofte en god latter.

Ha litt ryggrad, og ta ting mindre personlig :)

Dinbaby er vel generelt ikke for pyser....

Skrevet

Helt enig med Kajsa - spør man "Hva syns dere om navnet....?" så må man jo tåle at de som ikke liker det svarer - hva er ellers poenget med å spørre hvis man bare vil høre det fra de som syns det er fint. Og syns man det er heslig må det være like greit som at andre syns det er nyyyyyydelig.

Skrevet

Jeg er forsaavidt enig med de over. Men leser man litt mellom linjene, saa ser man kanskje at det ikke bare er spoersmaal om hva som er fint saann rent estetisk sett, for hva man synes er pent eller passende avhenger veldig av ens sosiale standpunkt. M.a.o., navnevalg sier veldig mye om oss, og ikke bare om den som blir kritisert for sine valg, men ogsaa om den som kritiserer.

Kanskje jeg drar helt feil slutning, men jeg lurer litt paa om ikke de av oss som har en tendens til aa uttale seg veldig bestemt (meg selv inkludert) om hvorvidt det og det navnet er kustygt eller ikke, muligens tilhoerer en relativt "sterk" sosial gruppe - godt utdannede, urbane, beleste og bereiste kvinner. Naar folk som sender ut slike signaler erklaerer at noah leander er harry, eller at et typisk bygde-navn som margunn er tungt og traurig (bare for aa vilkaarlig ta to nylige eksempler), saa sier de jo mye mer enn de er ofte klar over: de plasserer automatisk andre i en "baas" som er av "lavere" sosial rang enn deres egen, og de gjoer det med en opparbeidet sosial autoritet som ikke alle har lik tilgang paa. Og det kan fort foeles nedlatende og belaerende, og det blir litt for lett aa svare at "er man med paa leken, saa maa man taale steken". Jeg sier ikke at man gjoer slike ting med vilje, bare at ordvalg aldri kan bli blottet for slike virkninger, enten man vil eller ikke, og at ikke alle er helt likestilt i denne sosiale "leken".

Skrevet

Tankevekkende innlegg for karebear. Hun har et poeng.

Selv tenker jeg at det er godt å vite usminket hva folk synes om mine favorittnavn. Ta Ingeborg, for eksempel, et navn jeg synes er veldig fint:

Hvis de fleste svarer her at de synes det er grusomt, er det grunn til å tro at flere i det virkelige livet også synes det, m e n de ville neppe sagt det til meg på forespørsel.

Nettopp derfor synes jeg det er nyttig med klare meldinger, til og med drøye som: "Navn brukt av en ung alenemor på sosialen". Denne setningen sier jo strengt tatt mer om den som svarer, enn den som spør om navn, men...

Skrevet

En el gode poeng her inne, men jeg synes at når man spør så må man tåle svar. Legger man hodet på hoggestabben må man forvente at det blir kappet av.... enkel realitet.

Og jo, det er kanskje riktig at de høyere utdannete, bemidlete, karrieredrevne, fra møblerte hjem etc etc etc uttaler oss sterkere og har sterkere meninger om navn som Magdalena Margunn, Odd Lasse og Kåre Ronny (tatt fra topplokket i en fei), men slik er nå en gang verden.

Forøvrig er den nå en gang slik at det vi liker eller ikke liker ofter har grobunn i assosiasjoner. For eksempel - jeg kjente en grusom Kine da jeg var liten; ergo ville jeg aldri kalt min datter Kine. Jeg vet om en nydelig gutt som heter Teodor, og kunne godt kalt min sønn det.... Assosiasjoner. Hvordan man føler seg når man sier eller hører navnene.

Ergo, spør noen mag hva jeg synes om et navn som Rune Benjamin eller Margether Anette...(???!!!), ja, så gir det meg fryktelig gåsehud på ryggen og jeg svarer accordingly..... Vil man ikke vite, så ikke spør!

:o)

Skrevet

kan jeg bare paapeke hvor mye det gleder meg aa se uttrykket "moeblerte hjem" i bruk?! herlig!

Skrevet

Hehe, jeg bruker uttrykket møblert hjem ganske ofte, men da ikke om meg selv :)

Gjest Siklerotte
Skrevet

Fordi folk ofte må vernes fra sin egen dårlige smak. Da må jeg være grusomt ærlig, som oftest. Liker det!

Skrevet

He, he...jeg synes det igrunnen er fordelen her inne. Folk kan si hva de mener, og det er jo alltid noen som liker det du liker. Tror ikke så mange her inne hadde likt navna til gutta mine. Spør jeg om et navn har jeg etterhvert lært hvem jeg har samme smak som, og hvem det er et stort kompliment om de sier usj..

Skrevet

Et navn er egentlig bare en lyd, uten farge, form eller følelse. Det er den enkelte som tillegger sine egne farger og former og følelser til hver enkelt lyd utifra sine egne erfaringer fra det livet man har levd. En ren subjektiv oppfatning. Jeg kan se for meg noe helt fantastisk ved å høre eks. lyden, Hannah, mens andre ser noe utrolig ekkelt. Hadde den andre sett det fantastiske jeg hadde sett hadde den andre også elsket den lyden og omvendt selvfølgelig. Alt sitter i hodet vårt. Jeg har opplevd å gå fra å ikke like enkelte navn til å elske de pga mennesker jeg har møtt. Det handler mye om fordommer. Er man åpen nok kan man like nesten alle navn...... Navnet skjemmer ingen, det er det adferden som gjør.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Har var det jaggu filosofering på høyt nivå.

Det er nok allikevel litt både og. Klart assosiasjoner spiller inn i stor grad, men det behøver jo ikke å være avgjørende.

Har jo selv opplevd å gå fra å ikke like enkelte navn til å like dem pga. assosiasjoner jeg har fått fra mennesker som heter det. Allikevel er det ikke avgjørende. Vanessa (som er et av de styggeste navnene jeg visste om før - som jeg også synes var helt forferdelig) - er fortsatt et forferdelig navn i mine øyne, men det har jo blitt hakket bedre etter at jeg ble kjent med en veldig søt Vanessa. Jeg elsker det derimot ikke.

Assosiasjoner betyr mye, men det er jo ikke avgjørende. Enkelte navn forblir forferdelige helt uavhengig av fine assosiasjoner.

Skrevet

Må le litt av den utgreiingen om hvorvidt navn ikke har følelse, form eller farge. Er jo selvfølgelig sant at det er en lyd, men det handler jo om bokstavsammensetningen også, i forhold til dette med "myke" og "harde" navn.

Uansett, jeg er enig med Siklerotte angående dette med assosiasjoner. Før likte jeg navn som Leah og Isabella, men dette er navn jeg aldri kunne vurdert om jeg hadde blitt gravid den dag i dag. Dette handler først og fremst om at jeg har funnet ut at folk ser på de navnene som både sukkersøte og kanskje harry, likevel så har jeg selv fått dårlige assosiasjoner til navnene av mange årsaker. Det kan være alt fra noen man har lest om til en man kanskje har møtt etc.

Jeg kjenner en supersøt Margrethe, og da jeg hørte navnet for første gang holdt jeg på å begynne å le. Jeg er langt gladere i navnet den dag i dag, nettopp fordi jeg forbinder det med en vakker jente. På samme måte liker jeg ikke Sigurd fordi jeg har møtt verdens ekleste gutt som bærer dette navnet. Likevel kunne jeg aldri valgt Margrethe selv, om jeg så kjenner verdens søteste jente med dette navnet. Sigurd kunne jeg aldri vurdert.

For øvrig tror jeg det er langt lettere å droppe et navn pga. dårlige assosiasjoner enn det er å velge et navn pga. gode assosiasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...