Gjest Tale30 Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Har en jente på 3 uker som jeg fullammer. Vi har akkurat begynt å bevege oss ut i den store verden, og jeg sliter med tanken på å ,åtte amme henne offentlig. Det ligger IKKE for meg, og det hjelper ikke at det er en helt naturlig ting.. for meg er det fortsatt puppen min, og jeg vil ikke vise den frem til hvermansen. Noen med liknende tanker, eller gode ideer? Kan det være en løsning å gi flaske ute blant folk? Er det ellers noen lure triks, som ammesjal eller noe som gjør det hele mer diskret?
Lillepusen-78 Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 Har det akkurat som deg. Gutten min er snart 4 mnd. Ammer på besøk hos venner og sånn, men ikke mer offentlig enn som så. Nekter å tro at jeg kommer til å gjøre det, så er i grunnen innstilt på å legge opp dagen slik at det passer å amme "innomhus" :-)
Gjest Tale30 Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 Min lille frøken er så bestemt at hun blir fullstendig krakilsk om hun ikke får mat med en eneste gang, og det er enda ikke noen rutiner for når hun spiser. Jeg forstår derfor ikke helt hvordan jeg skal kunne planlegge Du har ikke begnt med flaske i det hele tatt eller? Jeg vil gjerne gi noen måltider med flaske grunnet dette med offentlig amming, og fordi at far skal kunne ha en sjanse til å ta over noen timer slik at jeg kan trene igjen.. slik det er nå hadde han ikke hatt en sjanse alene med henne..
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #4 Skrevet 14. januar 2009 Jeg brukte en strikket teppe, slik strikk med masse hull/luft og la det over henne og brystet. Helseteppe kan vel også fungere, men tror det er litt tettere. Hvis du bruker ammetopper også, er det lett å få til amming diskre. Ellers har mange kjøpesentre ammestol på egne rom. Og mange butikker er virkelig barne- og babyvennlige. Der ammer nesten "alle" og de kan eks. ha stoler til amming stående. Spør på et forum her om gode steder å amme/oppholde seg - der du bor så får du sikekrt mange tips. Jeg ville ikke brukt flaske personlig, men hvis ammingen fungerer veldig bra kan du vel bruke det. Spør evt. helsesøster el først. Vær oppmerksom på at du også kan få reaksjoner på at du gir flaske - og ikke ammer et så lite barn. Noen folk er frekke og blander seg inn i dette med amming og flaske - nesten uansett hva en velger synes jeg. Lykke til!
Lillepusen-78 Skrevet 14. januar 2009 #5 Skrevet 14. januar 2009 Nå har jeg vært veldig heldig med at gutten min nok har spist mye til hvert måltid. Han har alltid fått begge bryst til hvert måltid, og har sjelden spist mer enn 6 ganger i døgnet. Dessuten har han vært veldig regelmessig når det gjelder tidspunkt for måltider. Man kan jo ikke styre dette noe særlig når de er så små, og det har hele tiden vært lillemann som har regulert det. Det har definitivt vært veldig praktisk for meg, for det går en del timer mellom hvert måltid.... Så jeg rekker både og trene og litt annet, jeg :-) Jeg har ikke gitt ham flaske noen gang, men skjønner at du vurderer det.... Det blir jo veldig vanskelig for deg hvis du omtrent ikke kan komme deg noe sted nå som hun spiser ofte. De spiser jo som regel oftere når de er helt små, så er jo mye mulig at hun spiser sjeldnere etterhvert.
Makko med to små gutter Skrevet 14. januar 2009 #6 Skrevet 14. januar 2009 Ammig med ammetopp og fleecejakke(hinder innsyn fra siden) + ev et teppe funker flott :-) Å gi flaske ute blir jo vanskelig, da du risikerer å få mindre melk....
Gjest Skrevet 14. januar 2009 #7 Skrevet 14. januar 2009 Jeg hadde det også sånn i starten, men jeg ble etter hvert såpass desperat etter å komme meg litt ut, og med en baby som diet hver 1.5 time på dagtid måtte jeg bare amme ute. Jeg pleide å dekke til meg og babyen med et tynt skjerf (stort kvadratisk et). Jeg fikk fort en teknikk som gjorde at de ferreste skjønte at jeg faktisk ammet :-)
Gjest Skrevet 14. januar 2009 #8 Skrevet 14. januar 2009 Huff, jeg føler med deg Tale30. Jeg har selv sittet i frysekulde og ammet på en benk fordi jeg ikke orket å høre barnet mitt skrike av sult. Men angående det å la pappa passe, så trenger du ikke bekymre deg hvis barnet ikke tar flaske, for et sultent barn tar gjerne av kopp. Vi koppmatet lenge fordi småen ble forvirret av tåteflaska (og det er au au). Ammehjelpen hadde før i verden en video som viser teknikken, hvis du leter litt finner du den nok på nettet sånn at pappan kan se og lære :-)
Gjest Tale30 Skrevet 17. januar 2009 #9 Skrevet 17. januar 2009 Takk for svar, mange gode ideer Jeg var på trilletur i sentrum i går, og jenta ble krakilsk fordi hun ville ha mat (noe hun da vil relativt hele tiden) Jeg fikk meg ikke til å slå meg ned på en cafe så jeg endte med å betale meg inn på et stellerom hvor jeg fkk ammet henne litt i alle fall. Så gikk jeg og kjøpte ammetopper og et stort sjal som jeg skal ta med meg ut neste gang etter tips herfra. Jeg får bare venne meg til det, hun må jo ha mat. Men jeg syns ikke at det er behagelig. Jeg liker heller ikke å amme foran mannlige familiemedlemmer eller venners samboere. Kall meg rar, men jeg bare syns det er så privat..
Seven Skrevet 18. januar 2009 #10 Skrevet 18. januar 2009 Skjønner deg veldig godt jeg også. Jeg gikk og lurte lenge på hvordan jeg skulle løse dette før jeg våget meg ut med gutten min. Jeg har derfor ammet han inne i prøverom. På store kjedebutikker som H&M, Lindex o.l. har jeg gjerne sittet i 20 min. for å amme. På disse butikkene er det lett å gjemme seg litt bort. Det er godt og varmt for dere begge og det er så mange prøverom at du stort sett kan sitte der med god samvittighet. Bare pass på at det er en krakk å sitte på.
Gjest yrild Skrevet 18. januar 2009 #11 Skrevet 18. januar 2009 hei :-) jeg ammer med puppen og babyen under et kjempetynt skjerf eller hullete strikka sjal. Det fungerer veldig bra :-) Lillemann vet hva som kommer når hulen blir laget rundt ham ;-) Klem
Milena Skrevet 20. januar 2009 #12 Skrevet 20. januar 2009 Hei. Jeg skjønner deg veldig godt! Jeg ammer heller ikke hvor som helst Hva med å pumpe ut fersk morsmelk, og ha den med på flaske om skal ut en tur!? Den holder seg jo i åtte timer, så lenge du ikke har den kjørlig først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå