St.Sunniva Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Kommer til å bruke en høy rund kakeform (sånn med hull i midten) om det har noe å si
lilleღpersille Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 Ojsann, ble noe rart her. Amerikansk gullrotkake: 2 kopper mel 2 kopper sukker 1 ts bakepulver 1 ts natron 1 ts kanel blandes tørt 3 kopper revet gulrot 1 kopp olje 4 egg mixes godt og blandes i det tørre stekes ca 45 min på 200grader (ta stikkprøve, eller er ferdig når den slipper i kanten) Glasur:
lilleღpersille Skrevet 13. januar 2009 #4 Skrevet 13. januar 2009 Ups, hva skjer?? glasur: 1 philadelphia naturell 1.5 ts olje 3/4 dels kopp melis 1 klype salt Jeg bruker kopper som rommer ca 2 dl da tror jeg alt er med:)
St.Sunniva Skrevet 13. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 13. januar 2009 tusen takk ! Den hørtes veldig god ut. Hva slags olje bruker du? Vanlig olivenolje?
Gjest Skrevet 13. januar 2009 #6 Skrevet 13. januar 2009 Denne her er fantastisk god!!!! Gulrotkake med ostekrem Kake 4 egg 3 dl sukker 3 dl hvetemel 2 ts natron 2 ts kanel 1 ts salt 1 ts vaniljesukker 1 ½ dl olje 5 dl revne gulrøtter Ostekrem 100 g naturell kremost (1 pakke) 60 g mykt smør 1 ts vaniljesukker 2 dl melis Steketemperatur 175 C Steketid 50-60 minutter Nederste rille Forvarm stekeovnen. Pisk egg og sukker til eggedosis. Bland sammen hvetemel, natron, kanel, salt og vaniljesukker og sikt det inn i eggedosisen. Bruk en slikkepott og vend inn melblandingen. Bland oljen med de revne gulerøttene og vend/rør gulrøttene inn til slutt. Hell røren i en smurt og meldrysset kakeform (24 cm). Stek kaken på nederste rille til den slipper kanten på formen. Avkjøl. Bland sammen myk kremost naturell, mykt smør, melis og vaniljesukker. Smør kremen på den avkjølte kaken. Lag mønster med en gaffel og pynt med strimler av forvellet gulrot.
Piri Skrevet 13. januar 2009 #7 Skrevet 13. januar 2009 Har ei knallgod ei med en del krydder og ost med mandarin i glasuren hvis du er interessert. Men jeg gidder ikke hente den og skrive inn hele oppskriften hvis du har bestemt deg for en av de andre:) Men den blir saftigere hvis du rasper gulrøttene på den nest groveste og smaker deilig friskt med sånn mandarinost. Kan sikkert gjøre det med de andre også- .
La Perla Skrevet 14. januar 2009 #9 Skrevet 14. januar 2009 Og denne her er så god at det rett og slett ikke er til å tro: http://www.nrk.no/programmer/tv/frokost_tv/4288615.html
erteposen + 4 Skrevet 14. januar 2009 #10 Skrevet 14. januar 2009 Denne har jeg fått servert flere ganger og den er kanskje den beste gulrotkaken jeg har smakt. Fyll med meierismør er bare helt fantastisk. Av Lise Finckenhagen Gulrotkake 3 egg 170 g brunt sukker 120 g hvetemel 1 ts bakepulver 1 ts vaniljesukker 1 ts kanel 1 ts kardemomme 1 ts ingefær 1/2 ts revet muskatnøtt 1/2 ts nellik 1 dl smeltet smør 5 dl revne gulrøtter 100 g grovhakkede valnøtter eller pecannøtter Glasur: 100 g kremost naturell, romtemperert 60 g smør, romtemperert 250 g melis 1 ss finrevet sitronskall saften av 1/2 sitron Visp egg og sukker til eggedosis.Bland det tørre og rør det inn i eggedosisen. Rør inn smør, gulrøtter og nøtter. Kle en rund kakeform (22 cm i diameter) med bakepapir og hell i røren. Stek kaken ved 175 grader i ca 40 minutter. Avkjøl kaken på rist. Rør sammen ost,smør og sitronskall. Bland inn melis og sitronsaft. Del gjerne kaken i to lag og smør litt glasur mellom lagene, dekk kaken med resten av glasuren. Lag mønster med baksiden på en skje eller lag stripemønster med en gaffel. Pynt med f.eks.spiselige blomster eller marsipangulrøtter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå