Lille My 17.05.08 Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Hei, Har ei lita tulle på 8 mnd som har 39 i feber, og har noen spm da.... 1. Er 39 på kvelden MYE i feber? 2. Ga ikke noe febernedsettende fordi jeg har lest at de små har litt "godt" av å ha feber, så lenge almenntilstanden er bra. 3. Hun har nesten ikke spist noe i dag, er dette veldig dumt eller vanlig? 4. Hadde dere vekt henne og målt tempen senere i kveld/natt, og evt gitt pinex da?? Liker ikke at hun skal sove uten at jeg er våken med mye feber..... Er jeg tullete??? Takker for svar.... ;-)
ambumamma Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 Har hun hatt mye feber før? Jeg hadde gitt parazet ved 39 i feber. Man vet aldri hvor raskt den øker, og det at hun ikke har spist er jo et tegn på at almenntilstanden ikke er som den pleier. Feber kan øke rask og gi feber kramper. De har ikke vondt av en parazet en dag så lenge feberen ikke varer over flere dager =)
ambumamma Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 Glemte å svare på resten av spm da. Hvis hun har lagt seg nå ville jeg kanskje målt tempen igjen ved neste måltid, så slipper du å vekke henne unødvendig. Ingen ekspert på område, men vi har nettopp hatt om dette på skolen, og lært at de tar ikke skade av smertestillende/febernedsettende hvis de har feber en sjelden gang:)
*LilleTroll + spira Skrevet 13. januar 2009 #4 Skrevet 13. januar 2009 Temperaturen stiger ofte på mot kvelden, så 39 trenger ikke være mye nei. Husk at feber på barn defineres fra 38 grader og opp. Jenta mi får lett feber, gjerne opp i 40 og over det. Ser ann almentilstanden. Det er ikke et poeng i seg selv å gi febernedsettende dersom barnet ikke ser ut til å trenge det. (Slapp, grinete, nedsatt/dårlig almentilstand). Feberen i seg selv er egentlig en god ting, ettersom den bekjemper basselusker i kroppen, stort sett virus Ved feber er det greit å se etter utslett, stiv nakke osv. Er vanlig å ikke spise så mye når man ikke er i form (det gjør vel ikke du heller?!), men ved feber er det viktig å få i seg/barnet væske. Hadde fulgt med på barnet, men ikke vekket for å måle temperaturen dersom hun hadde 39 i feber rett før legging. Men igjen, alt avhenger av almentilstand. Et barn med 39 i feber kan virke pigg og rask mens et barn med 38 i feber kan være totalt utslått og være mere syk. Jeg gir paracet ved behov. Det finnes ellers masse god informasjon om feber på nettet! Jeg pleier å kontakte lege dersom jenta mi har hatt høy (over 39,5) feber i over 3 dager, eller dersom hun ikke produserer våte bleier gjennom dagen. Jeg er absolutt ikke fagutdannet, men bruker egen erfaring her Vi har hatt MYE feber på vår 8 mnd gamle jente. Har lagt ved en link som kan være fin å lese!! http://www.helsenytt.no/artikler/feber_barn.htm
Lille My 17.05.08 Skrevet 13. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 13. januar 2009 TUSEN TAKK for svar! Hun sover nå, og kjennes ikke fullt så varm ut..... Hun var i relativt godt humør før hun la seg, og lekte faktisk litt også... Når det gjelder mat og drikke så er hun småspist til vanlig. Har snuttet litt på koppen i hele dag, men vet ikke hvor mye vann hun har fått i seg.... Håper ikke hun tar noe skade hvis hun har fått i seg for lite. Kan jo ikke helle vann i henne heller..... :-/ Hun har ikke hatt feber før noen gang. Fikk en pinex i går kveld.... Takk for link.... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå