Chiquita Bananas Skrevet 13. januar 2009 #26 Skrevet 13. januar 2009 Jeg fikk det av mora mi - var så fælt at det er ikke noe jeg ønsker å videreføre til mine barn. Etterhvert som dem blir eldre så er det ikke noe i veien for å snakke med dem. Synes mora mi tok noen lettvinte løsninger med å smekke oss på rumpa. Jeg har ikke tatt skade i den forstand, men synes det er helt unødvendig å legge hånd på et barn som stoler på deg og ikke kan ta igjen.
Stjerne37 Skrevet 13. januar 2009 #27 Skrevet 13. januar 2009 Må si meg enig med studentmamma med 2 gull:) Er sjokkert å lese at så mange har fått ris av foreldrene.Har heldigvis aldri opplevd dette i min oppvekst,og vil heller aldri rise ungen min.
Piri Skrevet 13. januar 2009 #28 Skrevet 13. januar 2009 Jeg måtte til og med ut å plukke riset selv! DET var verre enn selve smekken. hehe... Ble slutt på det den dagen jeg kom inn med ei veistikke med beskjed om at jeg ikke gadd å gå helt opp i skogen. Jeg trua eldstejenta og nevøen min med ris en gang og da fikk jeg til svar at nevøen ikke likte ris og jenta mi ikke var sulten. Det sier jo litt om hvor mye ris de har fått.
Koala *g07* Skrevet 13. januar 2009 #30 Skrevet 13. januar 2009 Nei, det hadde aldri skjedd hos mine foreldre, ei heller hos meg. Utrolig hvor mange som har fått ris. Hvor gamle er dere?
Gjest Buffy A Skrevet 13. januar 2009 #31 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har fått masse ris. Jeg hatet det. Jeg hater faren min idag på grunn av det. Jeg er det eneste av hans barn som har fått ris. Jeg fikk ris selv for ting han bare trodde jeg gjorde. Særlig ekkelt var det da jeg ble 7 og begynte å bli litt flau over at folk skulle se rumpa mi naken etc. Hvordan han dro av meg buksa og dro av seg beltet for å slå. Det var helt grusomt. Om jeg løp, løp han etter. Og dette er en respektert spesialpedagog. Jævla drittsekk!!!!
Mamman til ♥ og ♥ Skrevet 13. januar 2009 #32 Skrevet 13. januar 2009 Nei heldigvis ikke, mamma og pappa hadde aldri lagt hånd på barna sine, de hadde ikke engang trua på husarrest.
Sistah*G07*J09* Skrevet 13. januar 2009 #33 Skrevet 13. januar 2009 samme her, husker det som om det var i går. Fikk de endel ganger, å husker jeg syntes det var fryktelig urettferdig, å total ydmykende. Skal ALDRI gjøre noe sånt mot mine barn, får tårer i øynene av å tenke på de gangene det skjedde med meg. Men er nå blitt ett voksent velfunksjonabelt menneske til tross, har det bra uten noen store varige men.
Norwegian by injection Skrevet 13. januar 2009 #34 Skrevet 13. januar 2009 Jeg ble slått på rompa med et tau! Faren min er engelsk og kjempe streng. Synes det er helt forferdelig og jeg 'erter' han forsatt for det!
*surrehue* Skrevet 13. januar 2009 #35 Skrevet 13. januar 2009 en eneste gang har jeg fått smekk på rumpa. Jeg var fire eller fem år og gikk alene ned til stranden for å bade med en venninne. Det var strengt forbudt å gå ned til vannet, og min søster sladret. Mamma fikk helt panikk og så for seg det verste, at jeg skulle drukne. Hun har alltid angret på den smekken, men hun ante ikke hvordan hun skulle få meg til å forstå alvoret. Jeg syntes ikke selve smekken var så ille, det som var verst var at hun aldri kom fo å trøste meg når jeg gråt meg til søvn den kvelden. Jeg gikk ALDRI til vannet alene igjen da....
Gjest Skrevet 13. januar 2009 #36 Skrevet 13. januar 2009 Jeg fikk også det. Det er de eneste gangene jeg kan huske at jeg virkelig hatet foreldrene mine og jeg fant på mye mer f..nskap etterpå fordi jeg ville ta igjen. Det fikk meg aldri til å tenke etter at det jeg hadde gjort var galt, men tok fokuset over til hvor fæle foreldrene mine var. Ikke noe særlig effektivt hjemme hos oss med andre ord..
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 13. januar 2009 #37 Skrevet 13. januar 2009 Nei aldri. True og straffe barn fysisk gjør meg direkte kvalm. Aldri om mine barn skal være redd meg
Rusketuska Skrevet 13. januar 2009 #38 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har ALDRI fått hverken ris, ørefik, husarrest eller noe... OG det er jeg glad for!!! (selv om jeg vokste opp på 70-tallet, da dette visstnok var "vanlig..."..(???) Min eks, fikk det, og han sa og alltid: "jeg har aldri tatt skade av det, jeg fortjente det nok... ??????? Når fortjener barn slikt?? Hvorfor synes han, og de fleste andre (virker det som) at ris/ørefik/el.l. er /var greit?? DET lurer jeg på?? Ødelegger det ikke noe i deg/dere? Synes dere virkelig, innerst inne, at dere fortjente det? ?? ?? At det er helt greit??? ??
Gjest Skrevet 13. januar 2009 #39 Skrevet 13. januar 2009 Farsan brukte å gi meg juling engang iblant, og bestemor gjorde det samme. Mamma har derimot aldri rørt meg. Jeg er straks 20 år.
Gjest Skrevet 14. januar 2009 #40 Skrevet 14. januar 2009 Nei, det har jeg aldri fått heldigvis, og jeg kunne aldri løftet hånden mot mine barn! Blir rett og slett litt sjokkert over hvor mange av dere som har opplevd dette... :-O
ana baroma Skrevet 14. januar 2009 #41 Skrevet 14. januar 2009 Nei, aldri:) Fikk noen knips på handa husker jeg, men det var ikke mer enn det. Juling og vold løser svært lite, og heldigvis var foreldrene mine flinkere med ord enn med juling:)
Himmel og hav Skrevet 14. januar 2009 #42 Skrevet 14. januar 2009 Jeg fikk ris en gang som liten, da hadde jeg stjålet fystikker og tent bål i skogen, og nesten startet skogbrann. Da hadde foreldrene mine en alvorlig prat med meg om kvelden, og jeg fikk tre klaps som straff. Jeg husker at jeg syntes at jeg fortjente det da jeg skjønte at det fort kunne ha gått både hus og liv om ikke mamma hadde kommet løpende da hun så røyken. Men jeg slår ikke mine barn, her i huset er det å miste privilegier mye mer effektivt om det skal markeres noe straff av noe slag.
kokosyklus Skrevet 14. januar 2009 #43 Skrevet 14. januar 2009 Jeg kan huske en gang hvor jeg irriterte mamma helt sinnsykt. hun tok ikke av meg buksa, men la meg over fanget og ga meg et par skikkelig dask. Skjedde vel iallefall en gang som jeg kan huske, så det var nok ikke så mange fler ganger enn det. Skjedde også at jeg en gang eller to fikk et knips på leppene når jeg var skkkelig frekk med henne. Har også fått husarreste ved et par anledninger i oppveksten, Jeg har ikke tatt noen skade av det, men dette ble gjort kun i svært spesielle tilfeller. Kanskje det ville vært et større problem for meg hvis alt jeg gjorde galt som barn ble straffet med ris? Det vanlige var jo at jeg ble sendt på rommet med sinna stemmen til mamma eller pappa. Der satt jeg og tegnet tegninger til den som var sinna på meg, slik at de ksulle bli blide igjen.
Süsse Skrevet 14. januar 2009 #44 Skrevet 14. januar 2009 Hvordan kan et barn fortjene fysisk avstraffelse??
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 14. januar 2009 #45 Skrevet 14. januar 2009 Jeg fikk aldri ris, men smekk på hånda, dra hardt i armen og ørefik fikk jeg. Tok vel ikke skade av det, men husker godt hvor nedverdigende det var. Skal ikke gi mitt barn noen form for fysisk avstraffing, der er mannen og jeg enige. Ble veldig forbauset i helgen da vi var på besøk hos min far som er verdens snilleste morfar, og han smekket min snart 2-åring på hånda da hun kastet en matbit på gulvet. Jeg tiltet helt og kjeftet på han (noe som i seg selv var helt sprøtt), han ble helt satt ut og ganske flau, jeg fikk litt vondt av han etterpå, men jeg ble så satt ut. Det var bare en liten smekk for å si ifra at det ikke er greit, men det er uansett ikke hans plass å oppdra mitt barn. Tror ikke han noen gang gjør det igjen. Han ba for øvrig om unnskyldning og håpet jeg ikke trodde at han noen gang ville slå henne (jeg brukte ganske kraftige ord da jeg kjeftet).
malingus Skrevet 14. januar 2009 #46 Skrevet 14. januar 2009 Jeg fikk det fra tid til annen. Men på et visst tidspunkt (vet ikke om jeg kan ha vært en 10-11 år), nekta jeg bare. Pappa ble sint, men ble sendt på rommet mitt. Måtte sitte der en stund. Men inbiller meg at jeg var ganske stolt over å ha nekta! Synes ikke det er riktig å gi ris, men jeg tok ingen skade av det heller. Må jo for det første huske på at det var en grunn for at jeg fikk ris, og for det andre var det ikke juling, bare ris. Var aldri hverken gul, blå eller sår. Var bare noe klaps på rumpa. Og jeg lærte jo av det! Men jeg kommer ikke til å bruke samme metode på mitt barn. Likevel mener jeg det er viktig å være litt streng i forhold til barn. Viktig at de vet hvem som bestemmer og at det får konsekvenser om de gjør noe de ikke får lov til. Utrolig mange bortskjemte unger i min generasjon syns jeg. Ser mye dårlig holdning hos 25 åringene i dag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå