HavFruen09 Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Jeg er 3 mnd på vei men har den siste mnd vært sykmeldt grunnet kvalme og svimmelhet. Jeg jobber via et vikarbyrå og var blitt lovet fast ansettelse fra februar 2009, men siden jeg ble syk måtte jeg oppgi grunn til arbeidsplass og nå sier de at de må tilby stillingen til en annen som har jobbet hos dem lengere, selv om dette i utgangspunktet var en stilling lovet til meg.... muntlig.... Jeg har kontrakt via vikarbyrået ut februar men lurer på hva som lønner seg - å være sykmeldt ut svangerskapet (siden jeg er så dårlig nå) eller søke om dagpenger via nav mens jeg søker jobb (hvilket er lite sannsynlig jeg får i 3-4 mnd av et svangerskap)? Slik jeg forstår alle utregninger så vil jeg kun få 60% i dagpenger mens 100% om jeg får sykepenger. Stemmer dette? Og hva skjer med permisjonspenger? Til slutt vil jeg bare si at det er trist Norge er et så vanskelig land å få jobb i når man er i "verpealder" og jeg er kjempelei av å lyve til arbeidsgivere! Håper på masse gode svar:)
Pitty Skrevet 11. februar 2009 #2 Skrevet 11. februar 2009 Herregud dette skjedde meg også, jeg ble også lovet fast ansettelse muntlig, men så ble jeg gravid og valgte å si det til arbeidsgiver pga jeg var så mye dårlig (noe jeg ikke burde ha gjort, da hadde jeg garantert hatt jobben idag!) og vips så hadde jeg ikke jobb lenger. Jeg var sykemeldt da jeg fikk vite dette og er det fortsatt, er vel en måned siden nå. Formen har blitt bedre, men jeg føler meg liksom ikke på topp fordet. Jeg vet det ikke blit lett å få jobb nå som jeg er 4 månder på vei, derfor kommer jeg til å fortsette å sykemelde meg så lenge ikke en ny jobb skulle komme (tror neppe dette, men kan håpe) Jeg fortalte alt til legen min, og han sa det viktigste er at jeg opparbeider med et grunnlag til fødselspenger og at det er mange som er sykemeldt hele svangerskapet. Å gå på dagpenger, vil trekke ned snittet på inntekten min drastisk, så for meg lønner det seg å være sykemeldt. Det er som du sier bare 60% av inntekt som du får i dagpenger. Huff dette er skikkelig dårlig gjort, men pga vi begge har vært innleid av vikarbyrået i pøvetiden, så kan arbeidsgiver snike seg unna ansvaret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå