Gå til innhold

gravid å lærling? hjelp!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

håper noen kan hjelpe!

vi er i 14 pp å planleger barn, men begge er lærlinger. jeg er ferdig me læretiden i september å han i august. han har fått fast jobb etterpå og får vel derfor alle rettigheter?

men hva me meg? jeg håper selfølgelig på å få fullført læretiden, men skulle jeg ikke få det til...hva skjer da? å hva skjer vis jeg ikke får jobb videre på læreplassen etter løretiden, å står arbeidsløs å gravid? hva rettigheter har jeg da?

fortvilet å forvirret!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er selv lærling og venter i juni. Lærlinger har samme rett som vanlig arbeidsgivere når det gjelder fødselspenger. Dersom du har jobbet de siste 6 mnd før fødselen har du tjent deg opp rett til fødselspenger :) Dersom du ikke har jobb har du jo kontantstøtte samt trygd!

Skrevet

takk for svar! litt frustrert her, men hva om jeg ikke får jobb videre etter læretiden? hvordan blir det da? er sannsynligvis gravid til da å ser ikke akkurat for meg å søke jobber får så å gå ut i permisjon?

Skrevet

Kravet for å få foreldrepenger er at man må ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd og tjent minst 1/2G.. Dvs at om du er 6 mnd på vei når læretiden er over vil du få foreldrepenger og "trenger" da ikke jobbe mer før permisjonen, er du ikke det og får ikke jobb så har du kun krav på engangsstøtten på 35000 kr. Du vil da kun få barnetrygd på 970 kr/mnd om du velger å være hjemme med barnet. Kontantstøtten som en nevnte her oppe får man ikke før barnet er over 1 år. Et alternativ er jo å la pappaen ta permisjonen (han kan få 29 eller 39 uker permisjon tilsvarende 100 eller 80% dekning) men da MÅ du ut i minst 75% jobb eller 100% studier..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...