Carina_1975 ❤ 2 kjekke gutter Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Poden på 8 uker liker best å ligge med hodet litt mot venstre, og har derfor fått litt flatt bakhode på den siden. Helsesøster sa det ville rette seg etterhvert, men at vi skulle prøve å stimulere ham til å holde hodet mer mot høyre, samt legge ham motsatt vei i senga. Altså med hodet i fotenden. Senga er ok, og vi prøver å "henvende" oss til ham fra høyre, slik at han må vri hodet mot høyre for å se oss. Det ser ut til å fungere. Jeg har også bygget litt opp under hodet, slik at det skal være lettere for ham å ligge med hodet til høyre. Men han ser fortsatt ut til å foretrekke å sove med hodet mot venstre når han ligger på teppet sitt. Hvordan løser dere andre dette?
lykkeligmortileinydeligjente Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 Vi har også ei jente som hadde ei ganske tydelig favorittside, helt fra fødselen av. Vi fikk fysiohjelp. Hvis poden er komfortabel med å ligge på magen, kan dere legge ham på magen med hodet mot andre sida enn favorittsida, altså dere snur hodet hans mot hans høyre side. Slik strekker dere denne halsmuskelen slik at den ikke blir kortere. Hvis den ikke blir strekt ordentlig kommer han til å fortsette å snu hodet mot venstre. Dere kan også prøve å tvinge hodet hans mot høyre når han ligger på stellebordet. Legg en hånd forsiktig på kinnet og press forsiktig hodet helt over mot høyre. Det høres kanskje litt brutalt ut, men det gjør ikke vondt. Hold hodet der til han ikke vil mer. Dette kan dere gjøre ved hvert stell. Jenta vår er nå 6 mnd og har ikke antydning til favorittside. Hun var opprinnelig helt flat på ene sida av hodet, dette har nå begynt å jevne seg ut. Så bare vær litt tålmodig og tøy og bøy litt, så blir det bra
Gjest Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 Vi hadde samme problemet her..Vi gikk til kiropraktor og det viste seg at det var en låsning i nakken:)så kanskje verdt å sjekke det før det går for lang tid?
Leen Skrevet 13. januar 2009 #4 Skrevet 13. januar 2009 Hei. Jenten min var også slik. Det er ikke alltid de har så god kunnskap om sånt på helsestasjonen. Ring til en manuellterapaut og bestill en time. De finner raskt ut om det er en låsning i nakken, eller om det er noe som går over. Min manuell terapaut sier at hvis man begynner å behandle ca ved 3 mnd alder er det svært stor sansynlighet for at de blir helt bra. Ikke sikkert det er noe, men jeg ville nok sjekket en gang for mye enn en gang for lite. Det er forresten gratis siden de er spebarn. Godt å bo i Norge da ja:)
Slæsh84 Skrevet 13. januar 2009 #5 Skrevet 13. januar 2009 Hei. Vi har også hatt dette problemet. Det begynte med kolikk,så gikk vi til kirop. å da fant hun låsning i nakken og,hadde da kiss og kolikk. Kan være en sammenheng sa de. Her gikk vi også til fysjo. gjennom hs. Jeg hadde gått til manuell terap. for å sjekke,for det kan være låsning å da trenger det ikke alltid å ordne seg selv. Men itillegg til behandling så skulle vi stimulere alt til venstre side(hun lå kun til høyre side) Snu seng slik at babyen ser mot dere til den siden babyen sliter med å snu seg tIL. Gjør det også på stellebordet,stå slik at babyen må se mot den "vonde" siden mot deg.(håper du forsto det) Det beste iforh. til skeivhet i bakhodet er jo at babyen ligger mye på magen siden hodet er mykt. Snuppa har ikke låsninger nå,men er enda litt skeiv i bakhodet,men det kommer seg nok etterhvert. Hun er nå 8mnd... (fant ut av låsningen når hun var ca 1mnd gammel)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå