Anonymor Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Jada, vet det finnes en egen oppskrifts plass her inne.. Men: Noen som har en god brødoppskrift? Grovbrød. Mitt problem er at brødene blir så himla tunge, og tørre etter kort stund. Noen tips? Bruker maskin når jeg baker. Gode solide saftige grovbrød oppskrifter ?
wow-to-tette-gitt:) Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 Hei. Jeg baker brød selv og stort sett blir de saftige og gode. Jeg er veldig opptatt av ernæring og baker brød uten hvetemel men med masse gode korn og frø. Har ikke noen konkret oppskrift men dette er ingrediensene jeg bruker: Speltmel evt 1-2-3 speltbrød som base havregryn store rugflak speltflak grovbakst helkorn( ikke alltid jeg har de i ettersom de bør trekke i vann en stund før) solsikkekjerner linfrø Jeg har alltid i en god dose med olje(raps er fin) ca 1,5 dl bruker 50 gr gjær varmer opp melk og har ca 1,5 liter i Deigen er god å bløt, jeg elter den ikke etter hveing men "slår" den ned og bruke øse til å fylle formene. La den heve i ca èn time først å så til den når kanten av formene etterpå. Heving er alfa omega:) Jeg bruker kjøkkenmaskin til å blande deigen og lar den heve i den bollen. Da blir den luftig å fin. Prøv deg frem med grove ingredienser, ingenting er feil. Bare husk at jo grovere deig jo mere veske trenger den. Jeg lar mine brød ligge i kjøleskapet da holder de lengre og ryr ikke. Jeg får 4 brød hver gang jeg baker. Når lille knøttet som nå bare er en mnd gammel skal begynne å spise brød har jeg tenkt å knuse korn og frø i blender før jeg har det i slik at det er lettfordøyelig for henne. Hun skal introduseres for grovt brød og næringsrik mat fra første stund. Tuller med at hun skal få smake sjokolade når hun begynner på skolen:) Håper dette hjelper deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå