Gå til innhold

Hvordan kutte ut kose-amming? Hun sovner kun med puppen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er ca 3 uker gammel. Jeg delammer bl.a pga lite melk, så snuppa her får flaske når hun krever det. Men vi har ingen faste rutiner på det med matingen ennå (forsåvidt ingen faste rutiner på noenting).

Problemet vårt er at hun sovner KUN med puppen i munnen.

Noen ganger kan jeg kaaaanskje få henne til å sove uten, men då må jeg gå og gå og gå med henne i evigheter før hun dupper av.

Dette er utrolig slitsomt, spesielt på natten. Jeg får jo nesten aldri sove siden hun må ha puppen i munnen for å få sove. Jeg må la henne ligge en god stund til hun er sovnet skikkelig inn, før jeg kan flytte henne.

Men på natten er det somregel mislykket uansett å hun våkner når jeg legger henne ned. Det resulterer i at jeg legger meg å "ammer" (les: fungerer som smokk) ved siden av henne. Da får jeg ihvertfall ikke sove siden jeg ligger som en trestokk for ikke å rulle over henne i den alt for myke sengen vår. Jeg har egentlig ikke noe ønske om å samsove, vil ha henne i egen seng. Men det er jo svært vanskelig nå...har derfor kjøpt en ammemadrass jeg prøver å få lurt henne nedi - for i sengen vil hun IKKE ligge uansett.

Hvordan skal jeg klare å kutte ut denne dårlige vanen? Er det noe som går seg til etterhvert?

Hun nekter forresten å ta smokken. (Det va noe som skjedde plutselig, for allerede på sykehuset fikk hun smokk pga enormt sugebehov. Aldri noe problem, helt til en dag hun bare ble hyyyysterisk da vi ga henne den)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd andre typer smokker. og ikke gi opp smokken helt, noen bruker litt tid på å bli vant til den. Men så er hun bare 3 uker. og at hun ikke vil ligge i sin egen seng er vel ganske vanlig i den alderen. Her lå han i vognbagen den første tiden, så litt i senga vår, etter amming ble han somregel liggende i vår seng.

Når vi skulle vende han til sin seng, hadde jeg et sammenrullet håndle på siden av han, slik at senga ble mindre, og jeg lå med hånda på brystet hans, da roet han seg

Skrevet

Jeg har prøvd ALLE typer smokk... Men gir ikke opp enda :)

Neida, skjønner det med at hun ikke vil ligge i en stor seng alene, men samsoving er vanskelig pga sengen vår er så liten og far røyker.

Har dratt sprinkelsengen helt inntil vår seng, legger ammemadrassen oppi der, med masse sammenrullende tepper som gjør det trangt og godt. Ligger og stryker på henne og trøster. Men neida... tror egentlig ikke problemet er at hun ikke vil sove alene, for hun sovner jo ikke ved siden av meg heller (eller i armene mine), kun med puppen i munnen...

Jeg har ikke hjerte til å høre på henne gråte, så mulig at hvis jeg hadde gitt henne litt tid hadde hun roet seg. (Nå tar jeg henne opp så og si med en eneste gang hun begynner å gråte)

Skrevet

Huff, skjønner godt at du tar henne opp med en gang. Det gjorde jeg også før. Men her måtte faktisk snuppa bare skrike litt. Vi lå der og trøstet, hysjet og sang for henne, holdt på henne, koste med henne osv, men opp fra senga si kom hun ikke! Eller hvis hun ble helt hysterisk tok vi henne opp og roet henne ned, men så var det tilbake i senga si. Holdt på 2 timer første kvelden, også har det tatt kortere og kortere tid hver kveld. Nå sovner hun på noen minutter om vi får lagt henne før hun er overtrøtt.

Nå skal det sies at dette begynte vi ikke med før hun var 2 mnd da, mulig 3 uker er for tidlig å begynne. Det aner jeg ikke. Men siden det ikke fungerer med samsoving for dere er det jo verdt et forsøk.

Ang smokk så tok ikke snuppa smokk skikkelig før hun var kanskje 2 mnd gammel. Hun er straks 3 mnd nå, og er blitt glad i den nå, men bare når hun er trøtt. Vi prøvde også såmangt, men ingenting var særlig populært. Til slutt var det mam-smokkene hun forelsket seg i, men jeg har hørt at mange babyer tar nuk-smokker når det ikke tar noen andre... Så ikke gi opp!!

Skrevet

Helt vanlig! For babyen er det jo puppen som er det eneste virkelig trygge holdepunktet i verden. Tenk deg selv at du ikke hadde ant om og når du ville spise igjen, du hadde foretrukket å være nær kilden :-) Vanligvis går det seg nok til etterhvert som hun får bedre grep om tilværelsen, og dersom det ikke blir bedre av seg selv, bør dere begynne å trene litt. Men ikke før om en god stund, som kjerstipusen sier, er hun jo så liten ennå. Det høres litt rart ut, men man merker liksom når babyen er klar får å gå noen skritt videre. Gullet drev med det til litt før han var tre måneder, da begynte vi å få ham til å sovne først i fanget, så inntil benet i sofaen, så på sofaen mens vi holdt på ham, så i sengen mens vi holdt ham. Nå (4,5) øver vi på å sovne på egenhånd i sengen. Gi snuppa tid, de trenger masse trygghet nå. Men fy fader så slitsomt det var, det husker jeg! Den gode nyheten er at det BLIR bedre!

Skrevet

Det går sikkert over av seg selv når hun blir litt større. :)

Skrevet

sats ikke på at det går over:P her er vi 6 uker og har puppen som smokk..

vi samsover da, så det er ikke noe problem på natten.. og heldigvis tar hun smokk, så når jeg skjønner at hun ikke spiser "bytter" vi til smokk..

det finnes smokker til nyfødte (veldig små), kanskje hun tar den lettere?

hun pupper veldig ofte og sovner fortest med/ved puppen.. og våkner dessverre fort om jeg sniker meg unna... vant til å ligge ved siden av varme mamma (kalt puppen her i huset..).

kveldene ellers har blitt verre, men takket være mm på flaske går det bedre også.. sulten og illsint:P

får henne nesten aldri til å sovne for seg selv, må ha pupp først.. går en sjeldent gang med smokk og veeeeldig sjeldent uten noe..da våkner hun fort også... ellers sovner hun på trilleturer...

de kommer seg nok, men puppesmokken har vi hatt i 6 uker:P

Skrevet

Jeg har ikke noe råd, men jeg må bare si at dette her er ned til siste punktum helt identisk med det jeg opplever med jenta mi, hun er også 3 uker i dag. Jeg holder på å bli flettegal. Må sove snart, men jeg klarer ikke å sove når eneste alternativ er at hun har puppen min i munnen.

Jeg føler at jeg haddde et lite gjennombrudd i dag da, når hun var ute og trillet. Hun begynte å gråte, og jeg stakk smokken ned til henne, da tok hun den og sovnet. Jeg begynte nesten å gårte av ren lykke. Men jeg vet så alt for godt hvordan det vil bli i natt..

Lykek til til oss begge får jeg si..

Skrevet

Helt enig med de andre innleggene her..Hun er veldig liten enda,men sjønner hvordan du har det...syns jeg var en levende smokk leeenge...vet ikke helt hvorfor,men har liksom bestemt at vi skal prøve oss uten smokk...(har prøvd likevel et par ganger,men hun vil ikke ha)..Hun er nå 10 uker og jeg har begynt å innføre litt rutiner ang leggetid. Vi samsover så det har vært vanskelig å gå fra henne uten at hun har våknet...Men plutselig så virker det som hun har skjønt det..hun vil gjerne sovne med puppen enda,men våkner ikke når jeg stille trekker meg tilbake..og idag våknet hun da jeg skulle til å resie meg fra sengen.jeg bare dytta litt i puta mi,så det ble liggende litt over ansiktet hennes (hun liker det), så SOVNET hun igjen...alstå..UTEN puppen...mamma er svært stolt...så jeg ville bare ha holdt ut og tatt tiden til hjelp...syns det er så deilig med litt tid for meg selv på kveldstid!!..det går seg nok til...lykke til til alle "smokkene" der ute..:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...