Gå til innhold

Gravide, vannkopper og zovirax

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er i 20. uke og jobber i barnehage. Der går det masse vannkopper på avdelingen. Har fått beskjed av lege om å sykemelde meg mens jeg tar en prøve for å finne ut om jeg har hatt vannkopper som liten. Samtidig ville han at jeg skulle begynne på zovirax umiddelbart i tilfelle jeg er smittet nå. Siden jeg utfra hva jeg har lest ikke er helt fortrolig med å ta medisinen mens jeg er gravid er jeg veldig betenkt. Jeg har jo jobbet i barnehage i 6 år uten å bli smittet, så sannsynligheten er jo stor for at jeg er imun. Vurderer å bare sykemelde meg og ikke ta medisinen, noe legen ikke protesterer mot, for det er jo en vurderingssak. Veldig usikker nå. Noen tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig plaget med munnsår og pleier å bruke zovirax krem ved utbrudd, men jeg har fått beskjed om at det skal jeg ikke bruke når jeg er gravid... Så jeg ville dobbeltsjekket før jeg brukte det - både i krem og pille form!

Skrevet

Samme her. Jeg får verken lov til å bruke piller eller Zovirax-salve nå som jeg er gravid. Og legen min pleier ikke å være spesiell streng...

Skrevet

Jeg synes kanskje legen din tar litt vel hardt i..

Høyst sannsynlig har du vært smittet av vannkopper da du var liten, og det er derfor lite sannsynlig at du skulle være smittet nå. Lurt å være hjemme fra jobb til du vet om du er immun, men Zovirax ville jeg ikke tatt.

Dessuten er vannkopper mest skadelig for gravide i 1. og 3. trimester, og det er ikke zovirax som i så fall er anbefalt behandling, men spesifikt immunglobulin.

Skrevet

hei, jeg vet alt om graviditet og vannkopper (men har dog aldri hørt om zovirax). Det er kun 2 prosent av den voksne befolkningen som ikke har hatt vannkopper, og vannkopper er SVÆRT smittsomt så sjansen for at du har hatt det er stor når du har jobbet i bhg så lenge.

Vannkopper kan tom uke 21 gi fosterskader i sjeldne tilfeller. Det er heller IKKE bra å få det i tiden rundt fødsel og like etter fødsel (høy barnedødlighet da antistoffer ikke er overført fra mor).

Fra uke 21 sies det at det er ufarlig for fosteret at mor får vannkopper, men du blir sannsynligvis innmari syk, må legges inn og sjansen for å få bakteriell lungebetennelse er tilstede. Barnet i magen kan smittes og få arr på kroppen ev bli født med helvetesild.

Kanskje bedre å være føre var og ha det godt i graviditeten sin.

Men igjen, sjansen for at du har hatt vannkopper er veldig stor, og du trenger sannsynigvis ikke å bekymre deg for noe av dette

Skrevet

jeg har brukt Zovirax ved både forrige og dette sv.skap pga munnsår, har ikke nevnt det for legen så jeg visste ikke at jeg burde ha ungått det.. ble litt skremt av innleggene om at andre har fått beskjed om å ikke bruke salven, hvorfor kan/bør den ikke brukes ???

Skrevet

Den lille mengden man smører på har neppe noen skadelig effekt på fosteret. Men tablettene skal kun tas hvis helt nødvendig. Det er sett misdannelser ved bruk av tabletter i dyreforsøk, men ikke hos mennesker.

Skrevet

Takk for svar fra alle, det er veldig godt å lese at flere er enig med meg. Ble litt skremt når det ble gjort så stor sak ut av ting. Fastlegen min var forresten også enig i at jeg skulle holde meg borte fra jobben, men ikke ta Zovirax, så jeg slapper helt av på det nå.

Og til deg som lurte på hvorfor Zovirax ikke skulle tas, så tror jeg det bare er fordi medikamentet ikke er eldre enn ca 5 år, og derfor er det jo ikke blitt testet så lenge.

Skrevet

Kan bekrefte det siste Line3 skriver. Legen min sa de visste for lite om bivirkningene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...