Gurine Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Vi tenkte at vi skulle ordne maten helt enkelt selv, for det blir så dyrt å bestille fra catering firmaer. Tror vi sparer på å ordne selv. Men da nå det som sagt bli enkelt, og kunne ordnes i stand dagen før. Vi lurte litt på å steke noen karbonader og ha løk til, så kan folk ordne seg karbonadesmørbrød. Tenkte også på et fat med litt spekemat, og eggerøre. Og kanskje kokte egg og røkelaks. Kanskje litt ferdig oppskjært gulost på et fat? Pynte det hele med tomat og agurk og paprika. Men hvordan brød bør man ha? Er det for enkelt med vanlig grovt kjøpebrød og loff? Er det noe vi mangler som bør være med til et koldtbord? Er det ok å servere maten på pappasjetter, og spare fin-asjettene til kakene som kommer etterpå? Tips mottas med stor takk
Pappas fultreffer :) Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 Jeg liker også og ha litt ris eller pasta for de som er litt kresne i matveien, og gjerne litt grillet kylling. Brødet er jo enkelt og greit det med grovbrød og loff, men hva med å kanskje kjøpe det hos en baker da det brødet ofte er saftigere og bedre enn det på dagligvarebutikken.
Pappas fultreffer :) Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 Og litt blandet salat og dressing kanskje?
erteposen + 4 Skrevet 13. januar 2009 #4 Skrevet 13. januar 2009 Jeg hadde vel kuttet ut å lage snitter. Kanskje fordi jeg ikke er særlig begeistret for det:) Du kan servere varme karbonader og løk, og så lager folk sine egne karbonadeskiver. Eggerøre og laks er vel mest vanlig på et koldtbord, samt et påleggsfat. Hadde nok ikke skjært opp gulost på et fat siden det raskt blir tørt og kan se simpelt ut. Hva med å lage et ostefat med forskjellige oster pynet med druer, klemenin osv. Ser bedre ut. Synes kanskje du mangler salat i en eller annen form. Om ikke grønn, siden den ikke alltid kan lages med hell dagen før, så en waldorfsalat? Har du ostefat kan du jo ha litt kjeks til. Kjøper du godt brød går det fint det. Har du overskudd kan jo kanskje noen lage noen rundstykker slik det ser litt mer spennende ut. Papptallerker hadde nok ikke jeg brukt. Investerte i hvite ikea tallerkener som bare brukes til sånne anledninger (5 kr stk). Jeg er ingen ekspert på tradisjonelle koldbord, men når bestemor lager til har hun ofte aspikk, kjøttboller og litt mer fisk. En hjemmelaga gryte med ris og salat/brød ala biff stroganoff kan ofte bli rimeligere enn et skikkelig koldtbord.
Gjest irismor Skrevet 13. januar 2009 #5 Skrevet 13. januar 2009 Bor du i nærheten av grensa så ta deg en harrytur. Mye å spare på det. Vi lagde koldtbordet selv til barnedåpen. Eggerøre, røkelaks og spekeskinke Karbonader (hjemmelagde) og stekt løk Roastbiff (kjøpte hel i sverige og skjærte den opp selv) remulade, sylteagurk og sprøstekt løk Kabaret Hjemmelagd russisk rekesalat (reker, majones, erter og gulrøtter) Waldorfsalat og potetsalat Rekecoktail (svigermor lager kjempegode) Egg med reker og majones Ostebrett Spiralloff og smør Vi kjøpte karbonadedeig, spekeskinke, roastbiff, drikkevarer og litt annet i Sverige. Sparte en del på det. Du trenger ikke alt det vi hadde, men svigermor tok litt av.
trillemamma Skrevet 13. januar 2009 #6 Skrevet 13. januar 2009 Som en sa til meg. Ja, du sparer nok litt på å lage istand maten selv, men da er du også veldig lei når selskapet begynner. Vi valgte å betale de pengene det koster, for å få maten levert på døren. Du kan jo også verve familie og venner til å gjøre litt hver, venners venners tjenester, vet du. I dåpen til min eldste hadde vi en egen kjøkkenhjelper, en god venn av familien. Kan det være en ide?
Gjest Skrevet 13. januar 2009 #7 Skrevet 13. januar 2009 Jeg vet ikke hvor mange gjester du skal ha, men da vi bestilte snitter til 25 stk i forrige begravelse (da er det 5 snitter pr person) kom det på 2950 kr. Det var da lammestek, roastbiff, røkelaks, karbonade med løk og skinke og melon. Jeg syntes hvertfall det var verdt pengene for å slippe og gjøre det selv. Sist gang jeg bestilte et ferdig koldtbord var prisen 230 kr person. Da var det to varmretter og 4 typer pålegg + eggerøre, salater og brød.
Tante Gustava Skrevet 13. januar 2009 #8 Skrevet 13. januar 2009 Vi laget alt selv. Veldig greit, og det ble billig. Vi laget hjemmelagde karbonader og stekt løk. Kyllinglår. Hadde fat med spekemat og laks med eggerøre. Laget potetsalat, vanlig salat og pastasalat. Kjøpte brød, både loff og mellomgrovt. Veldig populært hos både voksne og barn Og selvsagt kaker og is til kaffen!
Gurine Skrevet 13. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 13. januar 2009 Takk for alle forslag Vi blir opptil 25 stykker, 7 av dem er barn. Men vet jo ikke om alle kommer enda. Vi vil nok gjøre det helt enkelt. Står nok for det meste av kakene selv også, så da blir det ikke mye tid til matlaging mellom ammingen dagen før, huset skal jo vaskes også, og har to barn til på 7 og 4 år.. Huff, dette blir stress. Har mest lyst til å bestille ferdig, men mannen likte ideen med å ordne maten selv, men jeg vet jo at det blir jeg som må stå for mye av organiseringen. Tar gjerne imot flere tips
Gjest Skrevet 13. januar 2009 #10 Skrevet 13. januar 2009 Hei. Vi skal også lage koldtbord selv, men setter bort litt til mamma, svigermor, søstre og svigerinner. De er mer enn villige til å hjelpe til. Da blir det ikke så mye jeg må gjøre selv. Kanskje et tips så slipper det å bli så mye på deg?
Mom2boys Skrevet 13. januar 2009 #11 Skrevet 13. januar 2009 da vi hadde barnedåp, tenkte vi også å lage alt selv. men etter å ha sjekket priser rundt omkring, så fant vi ut at vi heller bestilte. vi bestilte snitter til 20 personer og betalte 2200,- fikk det levert på døra på søndagen da dåpen skulle være. syntes dette ikke var så veldig dyrt. vi hadde mange snitter igjen etterpå også. vi regnet 4 pr person. ellers så laget vi kaker selv, men fikk også noen kaker av mor og svigermor. syntes det var fint ¨slippe å lage snittene selv. og heller kose oss med gjestene. vi fikk gjester som kom til oss på fredagen og overnattet til søndagen. så på lørdagen, pyntet vi kaker og bordet. lykke til med dåpen og planleggingen.
Himmel og hav Skrevet 13. januar 2009 #12 Skrevet 13. januar 2009 Hvis du skal lage koldtbord selv, så er trikset å lage ting som kan gjøres ferdig på forhånd. Jeg hjalp søstra mi med å lage koldtbord/smårettbord til hennes siste barnedåp. Vi gjorde det aller meste dagen i forveien. Vi la opp alt som skulle være kaldt på fat, potetsalat (den blir bare bedre av å stå et par dager) klart i bollen, Karbonader og kyllinglår la vi klart i aluminiumsbakker (spør i matbutikken) sånn at det bare kunne stappes i ovnen med en gang vi kom fra kirken. All pynt, som salat, løk osv lå ferdigvasket og klart i en bolle. Vi valgte cherrytomater, for de slipper du å dele opp. Rømme, sauser osv klart i skåler. Vi hadde halstekte brød som ble stekt om morran før kirken, for det er alle best med ferskt brød med sprø skorpe. Et lite tips: Ha et "barnehjørne" på koldtbordet, med syltetøy, minipizzaer, leverpostei, nugatti, servelat, grissini (alltid en hit blandt barn) ol.
Lillesnuppis Skrevet 13. januar 2009 #13 Skrevet 13. januar 2009 Jeg hadde koldtbord da min datter ble døpt.. På det bordet hadde jeg: Roastbeef, stektløk, remulade, råløk Karbonader med stekt løk Kylling med potetsalat Cabare med remulade/majones Spekemat med eggerøre Røkelaks med eggerøre Reker, crabbstick og kokte egg Sursild/tomatsild Ostefat med druer og paprika Reke/italiensksalat Grønnsalat Fat med diverse kjøttpålegg Oppskjært grovbrød og loff... Kjeks og flatbrød Kan du ikke høre om det en noen som kan låne deg noen tallerkner da? Jeg hadde aldri hatt papptallerkner verken til mat eller kaker på dårsdagen til datteren min, men det er jo fritt valg. er noe dere selv må bestemme
Midtpunktene mine og meg Skrevet 13. januar 2009 #14 Skrevet 13. januar 2009 sist var mamma så snill og lagde snitter for oss, de ble med: karbonader, løk og syltagurk ( og salat blad under, og sikkert en tomat på toppen) røkelaks med eggerøre ( og sånn laks sennep ved siden ), spekeskinke med eggerøre og gressløk + pynt ost og skinke+ paprika (til barna) reker, majones, sitron og persille. brie med drue og klementin tror jeg. var veldig populært, og kom vel på rundt 2000kr tror jeg. + mineralvann osv. da kjøpe vi lyst og grovt toastbrød på ultra ( sånn dem lager/steker der, ikke sånne tøre som er i plastposer). vi skal jo ha barnedåp igjen til sommeren og med mindre mamma tilbyr seg igjen ( hun brukte ganske mange time rpå det, men nå var vi nesten 40 stk i dåpen da+ at hun er veldig nøye på det:) ), så blir det koldtbord denne gangen. og da tenkte jeg å ha med: et fat med spekeskinke + eggerøre røkelaks og eggerør reker som kan renskes selv karbonader litt skinke brie + andre smøreoster og litt gulost etterosm at det blir mange barn invitert. og selvsagt masse tilbehør, brød som sist, flatbrød,rømme,gressløk, melon,paprika, agurk,stekt løk, en skål med deilig salat, druer,tomater,gressløk,sort kaviar, avokado, jordbær osv osv.... så godt som alt kan jo ordnes dagen før, karbonadene kan varmes mens gavene åpnes, og så kan du helt sikkert få noen til å lage en grønnsalat for deg på morgningen( som ikke har dåpsbarn å passe på) så salaten er frisk og god.
Bie&babylove:-) Skrevet 13. januar 2009 #15 Skrevet 13. januar 2009 Jeg laget koldtbord selv til snuppa sin dåp, men fikk en del hjelp av familie som laget en del ting. Dette hadde vi på koldtbordet: Karbonader med løk Kalkunfile Roastbeef med rødløk Eggerøre og røkelaks Potetsalat Pastasalat Vanlig salat Kabaree med skalldyr Pai med bacon og sopp Laksefile med sitron og dill Waldorfsalat Spekefat Til dette hadde vi grovt brød, loff! Ferdig oppskjært kjøpt på butikken!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå