trillemamma Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Vil dere gjøre meg en tjeneste? Gi meg en liten beskrivelse av arbeidsdagen? -Om dere føler at dere står veldig mye på lekeplassen mens ungene leker? At det kan bli litt langdrygt og kjedelig? Eller om dere føler at dere får gjort noe annet enn å gi de små fart på husken? Satt litt på spissen.. -Om dere føler at dere er for lite folk på jobb, at dere ikke strekker til fordi kollegaen ofte er syk og at dere dermed har for mange unger å passe. Jeg sitter med et inntrykk av at de ansatte ofte er mye syk. Annet jeg trenger å vite? Jeg vurderer sterkt å søke jobb i barnehage
meg & to små vampyrer Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har vært vikar som assistent i barnehage en del. Som vikar så får man jo alltid de enkleste jobbene da, så ble en del å passe på de små ute, lese for de og leke med de. Fikk inntrykk av at de faste trivdes veldig godt da, at de hadde godt samhold seg i mellom. Personlig likte jeg det ikke så godt, og er glad jeg ikke skal jobbe i bhg resten av livet mitt (forhåpentligvis).
YallaYalla Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har også jobbet noen år i barnehage, og det er sikkert stor forskjell på barnehagene, men der jeg jobbet var det altfor mange barn i forhold til personale. Dette gjorde at jeg aldri fikk gitt hvert barn den oppmerksomheten og oppfølgingen de bør ha, og at det ble mye på de som jobbet der, som igjen førte til mye sykdom blant ansatte.. Selv om det også var stunder det var hyggelig, var det en utrolig slitsom jobb som jeg aldri kunne tenkt meg på heltid igjen..Men langdrygt og kjedelig er det hvertall ikke, går i ett med stress og mas hele dagen
trillemamma Skrevet 13. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 13. januar 2009 Ja, det ser ut til å bli mer og mer sånn at det blir flere barn i forhold til hver enkelt voksen, desverre. Jeg vet ikke helt, jeg trives veldig godt med barn, men jeg vil også føle at jeg har tid til de.
YallaYalla Skrevet 13. januar 2009 #5 Skrevet 13. januar 2009 Ja, det er fryktelig synd at ressursmangel skal gå utover barn og personale og skremme folk fra jobb i barnehage. En liten familiebarnehage kan kanskje være et alternativ, der er det hvertfall færre barn å forholde seg til:)
trillemamma Skrevet 13. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 13. januar 2009 Ja, det kan jo være aktuelt, men det er ingen familiebarnehager i området her hvor jeg bor.
trippeltopp Skrevet 13. januar 2009 #7 Skrevet 13. januar 2009 Jeg jobber i barnehage på 5. året, og trives godt Er assistent, men tar fatt på førskolelærer til høsten. Uansett - i vår barnehage er assistentene likestilt med førskolelærere/pedagoger når det gjelder dagens aktiviteter. Vi har hver våre dager hvor vi har ansvar for å tilby barna meningsfulle og vel gjennomtenkte aktiviteter. Jeg står sjelden og henger på lekeplassen - er jeg ute med barna er jeg sammen med dem. Vi har forbud mot å sitte passive (forutenom i lunsjen) og kaffekoppen får vi overhodet ikke dra med oss rundt i barnehagen Assistentene hos oss får stort ansvar og massevis av utfordringer - det er utrolig spennende og motiverende! MEN jeg har arbeidet i barnehager hvor skillet mellom assistenter og pedagoger var stort, og hvor det ble forventet at assistentene skulle bare være en lekekammerat/ryddehjelp for barna. Jeg anbefaler deg å undersøke litt hvordan det er i de barnehagene du søker, og å stille litt krav som assistent. Lykke til!
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 13. januar 2009 #8 Skrevet 13. januar 2009 Har jobbet vikariat som assistent siden i sommer, og simpelthen elsker det. Tror jeg har vært veldig heldig med arbeidsmiljøet, og det har jo mye å si selvsagt. Trives godt sammen med de andre ansatte, kom fort inn i rutinene og får varierte oppgaver og ansvar. Hver assistent/ped.leder får en uke hver med planlegging av aktiviteter. Sitter igrunn kun i lunsjen (iallefall med de eldste gruppene), eller når vi driver med f.eks forming etc. Kaffekopper o.l er forbeholdt kjøkken/pauserommet. Ingen tvil om at jeg trives med å jobbe i bhg, og har begynt på Førskolelærerutdanning slik at jeg kan bidra enda mer til de som jobber og går der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå