Cassandra80 Skrevet 12. januar 2009 #1 Skrevet 12. januar 2009 Jeg har ei lita tulle som har tatt vaksine i dag, og nå sliter hun litt. Jeg mente jeg hadde paracet hjemme, men så nå at det var for 4-18 mnd. Hun er 3 mnd og en uke. Kan jeg gi henne en av dem tror dere?
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 12. januar 2009 #2 Skrevet 12. januar 2009 Ja det kan du sikkert! Snuppa her og måtte vi gi ved 3mnd, men jeg delte den i to da, så ho fikk halve! Ho lever jo enda, 2mnd senere;)
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 Littfor seint for deg nå, men den aldershenvisningen er egentlig bare en veiledning. På pakken står det hvor mange kilo det er for. Niesa mi på ca 3 mnd bruker de paracetene, fordi hun er så tung at det går bra. Må også få kommentere svaret til hun over meg, man bør IKKE dele stikkpiller i 2. Virkestoffene er ikke jevnt plassert i stikkpillen, så du kan risikere at all virkestoff er i den halvdelen du putter i ungen, eller at ingen virkestoff er i den halvdelen.
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 13. januar 2009 #4 Skrevet 13. januar 2009 Så dumt da for det sa de på legevakta her var greit! Men ser ut som det gikk bra og det hjalp den gangen..
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 13. januar 2009 #5 Skrevet 13. januar 2009 Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Der tror jeg du tar feil for legevakten her og barnelegen her har sagt at det går greit å dele stikkpillen. Tviler på de ville sagt det dersom man kunne risikere å få full dose i den ene halvdelen..
Helann og lillebror Skrevet 13. januar 2009 #6 Skrevet 13. januar 2009 Lykke... over her har nok rett, stikkpiller skal ikke deles av den grunnen hun nevnte! Bare å sjekke Felleskatalogen.no! Verken legevakter eller barneleger er ufeilbarlige, desverre... Men de burde selvsagt ikke uttale seg om noe de ikke har greie på.
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 13. januar 2009 #7 Skrevet 13. januar 2009 Hei! Hvor ser du at det står det der? Litt trøtt her så bare tittet igjennom, men fant ingenting. Utrolig at legevakta kan gi så feil info syns jeg...!
Helann og lillebror Skrevet 13. januar 2009 #8 Skrevet 13. januar 2009 Står at de ikke skal deles rett over doseringen for stikkpillene. Grunnen står under "administrering av stikkpille" på: http://www.sykepleien.no/article.php?articleID=976 Dette er ikke noe man lærer veldig mye om på legestudiet, og vanlige tabletter kan jo deles, så de har vel ikke tenkt så nøye over det...
lilleღpersille Skrevet 13. januar 2009 #9 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har fått beskjed fra apotek at jeg kan dele paracet stikkpille på langs, men ikke på tvers.
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 13. januar 2009 #10 Skrevet 13. januar 2009 Der så jeg det:) Takk for link. Da må jeg bare beklage min feilinformasjon til de over!
temine Skrevet 13. januar 2009 #11 Skrevet 13. januar 2009 Sent for din del nå, men glem aldershenvisningen, gå etter vekta på babyen din. For all del, ikke del en stikkpille i to. Da kan du komme til å gi for mye eller for lite, virkemiddelet i stikkpiller er IKKE jevnt fordelt. At noen leger sier det gjør det ikke mer riktig. For mye paracetamol er ikke bra for levra, og for lite vil jo ikke gi effekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå