Tvilling79 Skrevet 12. januar 2009 #1 Skrevet 12. januar 2009 gutten min er 11 uker, nesten 70cm lang og hvor tung vet jeg ikke, men han er ikke tykk. hvor tidlig kan man begynne med grøt, og hvor tynn skal den da være? lage den på morsmelk eller vann?? tenkte å begynne med grøt rundt 3.5 mnd ?
Frøken Freken Skrevet 12. januar 2009 #2 Skrevet 12. januar 2009 De anbefaler å vente til 4 mnd, da tarmen fremdeles er umoden før det.
Litjmora Skrevet 12. januar 2009 #3 Skrevet 12. januar 2009 Snakk med hs du. Du får ju vite der om han legger på seg nok nå som det er. Vi var der idag, og gutten min hadde flatet ut på sin vektkurve. Så vi begynte med litt velling idag. 2 tsk oppi mme så er spent på hvordan det går, han er 3,5mnd
ergoen Skrevet 12. januar 2009 #4 Skrevet 12. januar 2009 gutten min er 3,5 mnd. På 3mnd var han 7400 og 62 cm, en kraftkar som vil spise hele dagen, men som heldigvis sover hele natten. Helsesøster anbefaler å begynne gi han tynn vellling ved 4 mnd siden han fortsatt spiser hver time, for å gi han noe lengre metthetsfølelse. Hun anbefalte ikke å gi erstatning når han la så godt på seg:) men velling av enten mais eller ris
Tonen Skrevet 13. januar 2009 #5 Skrevet 13. januar 2009 Det anbefales fullamming til 6 mnd. Dersom barnet har behov for mer næring før denne alder kan grøt gis fra tidligst 4 mnd. Jeg ville ikke ha startet en dag før tidligst 4 mnd. Tarmene er konstruert for kun melk før denne tid, og for tidlig introdusering av fast føde kan muligens øke farene for cøliaki og allergier. De aller fleste barn klarer seg fint på bare melk det første halvåret.
Litjmora Skrevet 13. januar 2009 #6 Skrevet 13. januar 2009 Det anbefales ja.. snakket med ei helsesøster som sa at grunnen til at de sier 4mnd er at det måtte lages en felles regel for hele europa(eller om det var norden), så om man begynte ved 3,5mnd så var ikke dette farlig i heletatt. Faren for cøliakiallergi er vel bare til stede dersom man gir grøt med gluten i, og i begynnelsen gir man ju bare mais eller risgrøt, som ikke innholder gluten.
gutt-08, jente-11*fødeklar* Skrevet 13. januar 2009 #7 Skrevet 13. januar 2009 Akkurat det sa min helsesøster til meg også. (Det med felles regel på 4 mnd) Hun mente at man kunne begynne med velling og slikt fra 3,5 mnd alder hvis babyen viste at h*n trenger det. Men jeg anbefaler deg å snakke med din helsesøster før du gjør noe, for her inne får man så mye forskjellige svar..
Tvilling79 Skrevet 13. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 13. januar 2009 Har ikke noe helsesøster som jeg stoler helt¨på... hun sier forskjellig fra gang til gang, så jeg blir bare forvirra:( men tenkte å vente til 3.5 mnd eller enda lenger. Gutten min er stor, og kan nok begynne tidlig tror jeg.. han sover stort sett hele natten og våkner ikke før 4-7 tiden (det varierer veldig..) men han sover stort sett 6.8t før han våkner:) grøten vil kanskje få han til å sove enda lenger håper jeg:)
gutt-08, jente-11*fødeklar* Skrevet 13. januar 2009 #9 Skrevet 13. januar 2009 Hvis han sover så lenge ville jeg ikke stresset med å gi fast føde. De som trenger det er de som våkner hver til annen hver time for mat, og de tydelig viser at de er sultne selv om du har masse melk. Om ungen er stor eller ikke har liten betydning. Min lille begynte å våkne med 2 timers mellomrom og da begynte jeg med litt velling til kvelden. Dette gjorde at han sov litt bedre, men våknet fortsatt ofte. Nå er han 5 mnd og vi er oppe i en full porsjon grøt hver kveld og så vidt begynt med litt middag. Men han våkner fortsatt to ganger om natten for mat, og han spiser mye de to gangene = han trenger mere mettende mat enn min melk. Her er det da snakk om at han la seg i 19-20 tiden på kvelden, men våknet før kl 24 for mat, også gikk det med rundt 2 timers mellomrom etter det. Hvis din lille klarer å sove til 4-7 tiden før han vil ha mat er han tydelig mett og fornøyd! Håper du skjønner hva jeg mener! Ble litt rotete dette her!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå