Gå til innhold

Hva sa du til fastlegen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen,

Jeg har endelig bestemt meg for å få barn ved hjelp av en Stork. Ett skritt videre på veien, kan man si. Jeg er 36 år og har aldri vært gravid før og aner ikke om jeg i det hele tatt kan få barn. Nå må jeg gjennom HIV - og Hepatit B og C hos fastlegen og oppsøke gynekolog. Siden enslige ikke får assistert befruktnig her i landet, lurer jeg på hva dere sa til fastlegen deres når dere skulle ta HIV- test og sendes til gynekolog? Kan han skrive rekvisisjon til en behandling som gjøres pga. at man skal benytte seg av donor når det ikke er lovlig her i landet? Han må vel fylle ut et skjema som skal sendes til Stork? Hvordan har prosessen vært for dere andre?

Hilsen meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

fastlegen min visste godt at jeg er gift med en kvinne (også ikke tillatt i Norge på det tidspunktet vi begynte planleggingen), og jeg sa vel bare at vi ønsket barn og jeg derfor behøvde noen prøver og henvisninger.

På et tidspunkt spurte jeg også legen om hun hadde noen motforestillinger, rett og slett fordi jeg synes det ville blitt ganske sårbart å skulle forholde meg til noen som ikke egentlig ønsket at vi skulle lykkes. Hadde svaret da vært en Sodoma og Gomorra-utlegning hadde jeg selvsagt byttet lege. All den tid hun utelukkende nevnte at hun nok kunne se en og annen etisk betenkelighet med å la barn vokse opp uten en far, men at det sikkert var noe vi hadde tenkt gjennom, så er det noe jeg kan forholde meg til.

Legen har vært superfleksibel i forhold til å få tatt blodprøver, skrevet henvisninger både hit og dit, sykmeldt meg ved behov (IVF) og til og med skrevet ut medisiner som egentlig bare skal forskrives av fertilitetsspesialister - den dagen Nordica plutselig fant ut at jeg skulle begynne på en ny injeksjon, gynekologen hadde stengt og apoteket ikke ville godta dansk resept på fax... Kan ikke si vi er annet enn storfornøyde med servicen.

Det er ingen lover som forbyr leger å hjelpe til med dette, de har bare ikke lov å utføre selve inseminasjonen e.l på single - og tidligere lesbiske. Vi har heller ikke møtt noen motforestillinger andre steder i helsevesenet.

Lykke til!

Skrevet

Jeg er også singel med et høyt ønske om barn. Jeg valgte å være 100% åpen om babyprosjektet mitt også ovenfor fastlegen. Har ikke møtt annet enn full støtte og engasjement fra han. I skrivende stund er jeg 30 uker og 4 dager på vei, og senest i går var jeg på kontroll hos fastlegen. Han har fulgt prosessen jeg har vært igjennom, og gleder seg stort på mine vegne :-)

Skrevet

Jeg har også vært helt åpen med min fastlege, en konservativ mann på 35 år. han ble bare glad på mine vegne, og sa at det burde jeg gjøre!

Han tok alt av tester, og sendte meg videre til fertilitetsspesialist da det viste seg at jeg trengte litt mer hjelp.

Jeg ville også spurt som de første her om hva legen din syntes om det, som sagt du forstår fort om de har sansen for det vi gjør eller ikke.

Da bare bytter du lege.

Det er en liste over donorvenlige leger på forumet her, skal se om jeg får dyttet den oppover.

Ellers er du velkommen til å lese min blogg, veien mot vidundret jeg endelig har i magen nå. Vi skal også møtes på torsdag i Oslo om du har tid til å møte oss helt ufarlige single.

Skrevet

Flott, tusen takk alle sammen. Var ikke meningen å vere anonym her. Hvor lang tid har dere brukt fra dere bestemte dere til første inseminasjon i Danmark? Det er jo ingen ventetid der, men det tar jo en stund med planlegging, legebesøk, prøvesvar etc. Jeg har iallefall bestemt meg for å bli mor før jeg fyller 38.

Skrevet

Hei

Ting tar tid som det heter. Selv tok det meg nesten ni mnd fra jeg fikk skriftlig info fra Stork til første inseminasjon, men jeg er litt treg av meg, da. Bor i Oslo og valgte dr Trolle (gynekolog) på Majorstuklinikken. Han er godt kjent med Stork, og da fikk jeg tatt alle nødvendige/obligatoriske- og ellers anbefalte, prøver samt ultralyd mm. Koster litt, men kort ventetid og ingen henvisning nødvendig. Siden tok det også tid å bli gravid, men nå er det bare 5 uker igjen til termin. Har forøvrig vært åpen med fastlegen, enklest sånn..

Masse lykke til med prosessen.

Skrevet

Vi startet i starten av august med å bestille timer til prøvetaking/journalsamtale etc. Og vi hadde første forsøk på Stork i oktober. Når man først har fått unna de tingene kan man dra ned så ofte man klarer/har økonomi til.

Men jeg kjente for vår del at jeg er glad vi var forberedt på at dette ville være vanskelig og ta tid. Jeg er glad jeg ikke håpet på at det ville være gjort på første forsøk.

Jo eldre man blir jo lengre tid må man også belage seg på å bruke.

Vi er snart på tur til fjerde forsøk og krysser fingrene like mye hver eneste gang. Litt rart at det nå har gått omtrent et halvt år siden prosessen startet.

Ønsker deg masse lykke til!

Skrevet

Jeg måtte bestemme meg helt i slutten av spetember 07.

Prøvene tok bare 1-2 uker å svar på. etter det måtte jeg vente på jurnal samtalen med Stork ca 3 - 4 uker.

Jeg var klar til å reise i midten av november, men mistet en tur pga dårlige eggløsningstester. Jeg anbefaler Clear Blue digital, kjøpes billig på nettet, www.billigtest.com (eller noe slikt).

Så lenge det alt er ok med deg er Stork fantastisk. Savner nesten turene mine ditt, her jeg sitter med stor mage.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...