Gå til innhold

Hun gråter ved dykk:( Babysvømming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har akkurat begynt på kurs to i babysvømming. Lotte koser seg masse i vannet, men hun liker ikke å dykke. I førsten gikk det ok, men så har det blitt verre og verre. Nå begynner hun å gråte bare vi begynner på tellingen (en, to, tre - blås - dykk). Får så vondt av henne... Fler som har opplevd dette? Vi tar det pent nå og prøver bare på ett eller to dykk hver gang. Bør vi fortsette og prøve eller skal vi bare droppe dykkingen?

Hun svelger ikke vann eller noe, tror hun bare ikke liker det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare la det være. Det er jo ingenting som tilsier at hun må dykke selv om dere er på babysvømming. La henne få ha bassenopplevelsene som noe positivt, det gjør nok også godt for deres egen samvittighet, tenker jeg. :)

Skrevet

Så lenge hun ikke liker det, så synes jeg du skal droppe dykkingen. Dere går vel på babysvømmingen fordi dere skal ha det gøy, - gjør dere ikke? Siden hun liker seg i vannet, så synes jeg dere likevel skal gå på babysvømming kun for å bade... Dere trenger jo ikke dykke siden hun ikke liker det :-)

Ikke for å skremme deg eller noe, men jeg tror at visst du fortsetter å dykke henne, så kommer hun til å få ett anspent forhold til vann etterhvert, og komme til å få vannskrekk når hun blir eldre... Men jeg er ingen ekspert på dette området, så hva vet vel jeg. Dette er jo bare hva JEG tror.

Men hvordan gikk det på det første kurset da? Gråt hun da også?

Skrevet

Ja, det er jo det jeg lurer på nå også, om vi bare skal la det være. Kan jo kose oss masse uten å dykke. På det første kurset begynte vi jo veldig pent da, med bare å helle vann over hodet på de små... Etter hvert ble det jo mer og mer dykking, og hun liker det altså ikke stakkar. Leppa kommer som sagt bare vi begynner tellinga:) hehe...

Skrevet

Vi går også på babysvømming og jenta mi elsker det! Hun er veldig "tøff", så hun har som regel tatt alt det nye veldig bra. Noen andre derimot har ikke gjort det.. Det er en gutt som gråter en del og han har de bare tatt det helt rolig med. Instruktøren sier at babyen skal aldri dykke når den gråter! Da vil de jo ikke holde pusten heller.. Det jeg vil anbefale er rett og slett å begynne på nytt, slik dere gjorde helt i starten. Ta det derifra, så kan det hende hun synes det er morsomt igjen!:)

Skrevet

gutt vår hylt når han dykket på babysvømming!!!!!!!!! Men instruktøren hjalp oss veldig der med tilvenning av vann over hodet:0)

Hun sa at når vi dusjet hjemme skulle vi ta han med så han kunne få rennende vann over hodet. når vi var på svømming holdt jeg han og instruktøren hadde en liten vann kanne hun fyllte med vann og helt over hodet hans. dette syntes han var helt greit. så når vi hadde gjort dette flere ganger sa hun at mens hun helte van over hodet skulle jeg se på han og fortelle at vi skulle dykke og gjøre det. da gikk det kjempe fint!!!!!! etter dette har han dykket mye;0) det viktigste er å ta alt i barnets tempo, fortell hva som skjer til banet og tell til 3 og snakk med instruktøren om tips;0) Lykke til

Skrevet

Jenta vår like heller ikke å dykke....hun var veldig tøff på hopping fra kanten osv, men likte ikke å komme under (vanskelig å hindre det når de hopper fra kanten ja...hehe). Vi tok det veldig rolig i begynneles, dykket bare en 1-2 ganger hver gang og såg det ann...Nå er hun ikke så skeptisk....Siden hun liker å hoppe osv så lar eg henne dukke litt under når hun gjør det. Slik lærer hun jo også at visst hun hopper, så får hun vann i ansiktet. Samme med spruting. Vi sprutet masse, eg helte vann over hodet hennes hjemme når hun badet osv, og sa "se så gøy" osv. Visst hun begynte å gråte stoppet eg selvfølgelig, men etterhvert glemte hun liksom litt at hun synes det var skummelt;)

Så eg ville ikke kuttet helt ut, men tatt det veldig rolig. Gjerne kan dere la vere å dykke en stund, bare helle litt vann over hodet osv. Gjør det hjemme også. kansje hun ikke synes det er så skummelt da.

Skrevet

Ville bare droppet det - sporenstreks. Virkelig ikke bra å tvinge en baby til å dykke hvis den skriker synes nå jeg. Kjenner jeg reagerer ganske kraftig dersom det er slik at bebisene liksom "skal" dykke - fordi det er "riktig" i babysvømming og liksom hører med til kursopplegget. Det virker ganske skremmende og direkte upedagogisk. Det viktigste er jo å kose seg og ha det fint og godt og trygt i vannet, og det må jo gjelde både for foreldre og barn.

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Jeg hadde ikke villet dykke henne når hun så tydelig ikke vil det.

La henne bade noen ganger uten dykk før dere igjen prøver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...