Gå til innhold

Når legger dere deres (ca)10 uker gamle babyer for natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og når har de da siste dupp?

Jeg synes det virker som om så små babyer legger seg så sent, og ofte samtidig som foreldrene ...

Her har jeg begynt å legge lillemann i 20-tiden, men er litt usikker på om han tror det er en dupp, eller om han går inn i nattesøvnen med en gang? Han våkner nemlig i 23-tiden og er veldig våken og blid i en times tid - noe jeg håper gir seg snart ...

Men venter jeg med å legge han til etter 20 blir han utrolig vanskelig å ha med å gjøre :\

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lille gullet mitt er 10 uker og jeg har lagt han rundt kl 20.00 i et par ukers tid nå. Noen dager sover han helt til 05.00 for å få litt mat for så å sove videre til ca 08.00. Andre dager kan han våkne kl 23.00 og ikke ville sove igjen. Må da inn å putte i smokken x antall ganger.

Men han er som din ganske trøtt rundt kl 20.00 og blir umulig å legge hvis jeg drøyer særlig lengre. Siste dupp er noen ganger 17.30 og noen ganger så sent som 19.00. Det kommer helt ann på humøret hans. Har ikke helt faste rutiner enda.

Skrevet

Min gutt på 11 uker (i morgen) sovner mellom 21.00 og 22.00, og sover da i 6-9t før han våkner og vil ha mat. Sover ett par timer etter det igjen, noen ganger så mye som 3-4t!! han smådupper hele dagen, men er våken fra 5-6 tiden, småsurver litt og vil ha MYE oppmerksomhet fram til leggetid:)

Skrevet

Når dere sier "legger de", hva, legger dere (unnskyld uttrykket) i det da? Betyr det å legge de i sin egen seng på soverommet? For her "legges" han, etter hans høyhets eget valg sånn mellom 20 21 tiden (jeg har mistet bindestreken min i et uheldig møte med kafffen, utrolig irriterende),

Jeg har enda ikke kommet så langt som å gå til innkjøp av babycalls, har alle dere dette? Jeg sjekker om han puster annethvert minutt når han bare ligger ved siden av meg i sofaen, stakkars liten. Ergo, eget rom for meg tidligere på kvelden blir et STOORT steg.

Men for å svare på spørsmålet ditt så sovner han som nevnt mellom 20 og 21 en gang og da er han ute for natten. Vi flytter han inn i sin egen seng når jeg finner det for godt å legge meg. Som nå ved 12.30tiden.

Nå våkner han forhåpentigvis ikke før 04 05 tiden igjen. Kan hende jeg er så heldig han sover til 08 men dette er litt ymse.

Skrevet

Høres helt fantstisk ut:-)

Her må vi snart ta ett skikkelig grep, jeg holder på å bli GAL! Har ikke tatt kveld enda, og dere kan jo se hva klokka er nå...

GRRRRR.....

Blir lite kvalitetssøvn kan du si!

Skrevet

Samme her.Gutten min er 12 uker.Han sovner ikke før kl 2-3 om natta.Er trøtt ok kvelden men får ikke sove.Kan hende at han sovner i 22-23 tiden men våkner igjen etter en halvtime.Er slitsomt for jeg må opp med storebror kl 7

Skrevet

Bra tråd...:) vi holder på bale litt med dette for tiden. Mye fordi lillegutt har lagt seg opp rutiner i løpet av dagen og da tenkte vi begynne få han tidligere i seng.

Nå legger han seg mellom 21-22. Da varierer det hvor lenge han sover. som regel til sånn to tiden og klager etter tutt...Så blir det mat en gang mellom 3-4. Sover så videre til sånn 6-7 gjerne me litt klaging etter tutt et par ganger før det.

Litt strevsomt!!

Men inatt hadde han plutselig en kjempenatt..Sovnet 22 og sov til 6!!!! Klaget bare etter tutt en gang:) Skjønte ingenting når vi våknet:)

Skrevet

Har begynt å legge gullet et sted mellom 21.00-21.30....Da er hun ganske pumpa...har hatt SEINE kvelder/netter,så vi må ta det gradvis nedover..Hun kan ha en liten dupp i 19.00-19.30 tiden og jeg regner med at dette er et tegn på at jeg kan dra tiden litt lenger ned om ikke lenge. Sover som regel i 4-5 timer før mat,så kan hun sove 2-5 timer før mat evt stå opp. Deilig med litt kveld iallefall..har ikke hatt det siden hun ble født. Hun sovner nå så å si med puppen i munnen eller ved siden av...jobber meg gradvis nedover her oså med å gi henne mat,ta puppen ut og la henne sovne av seg selv...Tar det etappevis...

Skrevet

husmus:

Haha, ja - godt spørsmål! Sånn er nemlig jeg også, noe som egentlig er veldig hemmende når det kommer til dette med legging. Jeg må også sjekke at han puster hele tiden, og tør egentlig ikke etterlate han i et rom alene :\

Men her nekter han å sovne andre steder enn i sengen når det blir kveld. Aner ikke hvorfor, kanskje fordi det er kaldt og mørkt der? Så da står ho mor rett utenfor soverommet (med døren oppe) og nerder et par timers tid, før hun legger seg selv 21:30. Har babycall som også står på, men må allikevel inn og se til han hvert .5 minutt.

Her samsover vi også, noe som gjør det enda vanskeligere å legge ham før meg selv, men vi får bare begynne pent sånn som vi gjør nå,

Kjenner jeg også må øve meg på å slappe mer av, og stole på at han ikke dør selv om jeg ikke er der og ser til ham :)

Skrevet

tidligere sovnet hun sammen med oss, 12-1 tiden. Men etter vi begynte med kun MME, har hun sovnet halv-10-10 hver kveld og åkner igjen i halv7-7tida om morgen, så står vi opp, så sover hun igjen etter maten, til ca halv 11=)

Skrevet

Oi! Dette ble et langt svar (",)

Frøkna vår er 9 uker imorgen, før jul tok hun ikke kveld før 01-02, i jula begynte hun plutselig å ta natt rundt 23 (hun viste tydelige tegn på å være veldig trøtt, så jeg bare tok henne med på soverommet og ammet henne i kalde mørket, og vips så sovnet hun). I julen sov hun 6t i strekk nesten hver eneste dag, amming 20-30 min i femtiden, og sov 2-3t til.

Når vi kom hjem fra juleferie viste hun de samme tegnene ved åttetiden, så jeg pilte inn på badet og tok nattstellet med neddimmet lys, amming på soverommet og vips så sov hun halv ti. Vi trodde ikke det var sant, så jeg satt "på vakt" og bare ventet på at hun skulle våkne, men det gikk så fint at. Så hun legger seg nå mellom halv ni og halv elleve, alt ettersom når hun blir trøtt.

Varierer hvor lenge hun sover, som regel 4-5t før hun vil ha mat, men noen få kvelder våkner hun og vil ha mat etter en time. Sovner igjen med en gang da, så det gjør ikke så mye. Hun får sovne ved puppen, halvvåkner når hun legges ned, og finner deretter roen selv (det gjorde hun IKKE før jul! Da måtte hun sove så lenge ved puppen at hun ikke våknet av å legges ned)

Vi har babycall, i tillegg er jeg inne og sjekker henne ved (u)jevne mellomrom.

Ingen veldig faste rutiner for dagsoving, men vi står opp ca halv ti, våken til rundt 11, sover mellom 30min og 1,5t, så litt våken igjen, sovner en gang mellom 13-15 igjen, sover da alt fra 30min til 5t... (sover mye lenger om vi er ute på trilletur og lar henne stå ute i frisk luft etterpå). Igår feks, da sovnet hun kvart på tre og sov til halv åtte.. Sovnet for natten halv elleve..våknet etter 1t og ville ha mat, sovnet igjen med en gang og sov til rundt to tror jeg (jeg våkner sjelden helt opp selv om natten, for hun skriker ikke eller noe, bare lager litt smattelyder og "roper" litt, ammer i "halvsøvne" (",) sjelden noe problem å legge henne ned igjen om natten (har egen seng inntil vår).

Hun får med andre ord bestemme helt selv hvordan hun vil ha det (",) Virker ikke som det er noen stor sammenheng mellom når, og hvor lang, den siste duppen hennes er og når hun tar natt, men desto mer innvirkning har det når vi står opp om morgenen... Drøyer vi det til noe særlig etter ti, blir hun stort sett survete hele dagen, og har mye vanskeligere med å finne roen om kvelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...