Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har lest flere steder her at hvis jeg føder før termin vil de tre ukene før fødsel bli borte. Forsvinner de helt? Hvis jeg velger 54 uker permisjon med 80 % lønn så er jo de tre ukene før termindato inkludert i disse så hvordan kan de da "straffe" meg ved å kutte permisjonen ved for tidlig fødsel?

For uansett så gjelder det vel 54 uker( 80% lønn) fra å med jeg går ut i permisjon tre uker før fødsel??

Fortsetter under...

Jepp, de forsvinner helt.. Man går ut i permisjon 3 uker før termin som er en antatt fødsels dato.. Om man da føder 3 uker før terminen mister man disse og begynner rett på de resterende 51 (eller dvs 45 ukene - må jo huske å ta bort fedrekvoten) ukene.. Om du vil se det på den måten så "straffes" de som føder tidlig med å miste ukene med permisjon før termin mens de som føder over termin "straffes" ved at de mister tid med babyen.. Dvs permisjonen blir ikke 2 uker lengre om man føder 2 uker over termin.. Sånn er reglene for alle..

Jada- greit at det er en felles regel for alle men jeg skjønner ikke tankegangen. De som føder på overtid mister tid med babyen ja men de har fortsatt riktig antall uker med permisjon.

Mens de som føder før de mister uker av permisjon som er like fullt opptjent som de som føder til termindato.

Jeg må si jeg syns det er en underlig regel. Hvorfor blir ukene fjernet? Man har jo i mitt tilfelle 54 uker fra jeg går ut i permisjon den 09.mai, og 51 uker igjen etter den 30 mai men hvis babyn vil ut to uker før termin, dvs. 16.mai så har jeg plutselig bare 51 uker igjen..

Nei jeg syns den der var merkelig gitt...

Poenget er vel at de 3 ukene er forbeholdt tiden FØR fødsel for å slappe av og gjøre seg klar.. Har man født har man ikke "behov" for denne tiden og dermed mister man den.. Hadde jo vært urettferdig om de som fødte før termin fikk 54 uker sammen med babyen mens de som går over tiden bare får bare 51 uker eller mindre sammen med babyen??? Det er jo tiden med babyen som teller og er viktigst når man er i permisjon vel? Min baby er nesten 2 uker yngre enn de som fødte på termin når jeg må ut i jobb igjen pga jeg gikk over tiden.. Er DET rettferdig da??

Synes denne regelen er så rettferdig som det kan bli så lenge man ikke kan vite på forhånd akkurat NÅR en baby melder sin ankomst....

Det er jeg mener er at man søker om enten 54 eller 44 uker permisjon foreløpelig. Og når man da velger å ha 54 uker permisjon bør man ha 54 uker permisjon tilsammen.

Jeg har ikke tenkt på antall uker man får sammen med babyen men kun antall uker man har permisjon. Ditt barn må passes i barnehage/dagmamma to uker før andre som fødte på terminen men DU/DERE har fortsatt hatt 54/44 uker permisjon.

Loven er helt klar når det gjelder de som føder før eller i løpet av de første tre ukene, da er permisjonen 51 uker etter fødsel! Dette er sannsynligvis utslag av et politisk/helsemessig valg, at de tre ukene skal være en periode for avslapping og forberedelse. I norden fødes da også en større andel barn rundt termin enn i land hvor de ikke har samme ordningen. Føder man før går man da rett over på permisjonen som er avsatt til å ha etter fødselen.

At de som får etter termin fortsatt har 54 ukers permisjon er ut fra denne begrunnelsen uinteressant, de har hatt sine 3 uker til forberedelse og mer til, og resten av de 51 ukene etter fødsel, samme som du:p Her som ellers får man ta opp med politikerne de reglene man er misfornøyd med.

Annonse

Jeg har "prøvd" begge deler

Fødte før permisjonstart med nr1 og 2 uker over termin med nr 2

Jeg vil faktisk foretrekke å miste permisjon enn å miste tid med barnet.

I det store og det hele så tenker jeg ikke på at jeg mistet fri fra min jobb, men jeg tenker mer på at mitt barn får 2 uker kortere permisjon med meg

(Teoretisk for jeg tar nok noe ulønnet)

Det er egentlig en ryddig og grei regel, du kan egentlig si det slik at man har 51 uker fra termin eller fra fødsel om babyen kommer før. Så får man se på de 3 ukene som en slags sykemelding eller forberedelse.

Siden man aldri kan vite når en fødsel starter ville det vært umulig å lage en regel som ble hundreprosent lik for alle.

Kan vel ikke si at jeg er misfornøyd med permisjonsreglene men jeg hadde problemer med å se logikken.. Men som Herkules så fint skrev er det jo bare å se det sånn at man har 51 uker etter fødsel så lenge man ikke føder på overtid.

Er førstegangsfødende og det er mye å sette seg inn i av ulike ting. Så er vel ikke rart man blir forvirra.. uansett hvor klar loven er kan man fortsatt bli forvirra.

• 2 uker senere...

Om du leser på bim her og der så ser du at du ikke er den eneste som blir forvirret av permisjonsreglene:)

Kan være forvirrende og mye og sette seg inni, men for en kvinne i full jobb,fast månedslønn og arbeid over lengre tid er det ikke så vanskelig.

Avviker man fra standarden blir det straks værre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...