Gå til innhold

Fast føde - trenger litt råd her jeg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er nesten 7 mnd gammel. Han er født for tidlig, så korrigert alder er 4 1/2 mnd.

Sånn ser måltidene ut her hos oss:

Frokost: mme

Lunsj: Grøt + mme

Middag: grønnsaksglass, fruktmos + mme

Kvelds: Grøt + mme

natt: mme

Jeg gir egentlig ubegrensa med mme etter grøt eller glass, for jeg tenker han tar det han vil ha, men bør jeg kutte ned på melka?

Har lurt på å begynne å gi litt vann... Er det ok å begynne å gi på teskje først, og deretter tutekopp kanskje? Tror han ville følt seg lurt hvis han fikk vann på flaska. men vet ikke om han vil klare å drikke av tutekopp enda. Hvordan gjorde dere det med tilvenning av vann?

Alt jeg gir nå er merket med "fra 4 mnd". Når kan jeg begynne å gi ting som er beregnet fra 6 mnd tro? Vi startet med grøt da han var 5 mnd. Korrigert 3 mnd. Derfor tenker jeg at det er ok å starte med ting som er fra 6 mnd nå?

Så trenger jeg litt hjelp til hvordan komme videre med introduksjon av fast føde... Jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre nå videre. han får kun maisgrøt. Har prøvd risgrøt, men det ville han ikke ha. Skal jeg prøve flere grøttyper, eller holder dere dere til en grøt når dere har funnet en barnet liker? Skal jeg bytte på og gi forskjellige ting på glass? Nå er jeg jo oppe i fullt måltid med poteter og gulrot, så må jeg vel ned og begynne med smaksprøve-porsjoner igjen når jeg skal gi glass som inneholder andre ting? Vil ikke barnet protestere når det plutselig kun får 1 teskje?

Hvilke ting gir dere deres baby, dere som har baby på 6-7 mnd?

Hva slags ting bør jeg venne han til å spise?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min er 7,5 mnd og vi begynte med fast føde rett før 5 mnd. Pga liten vektoppgang ble det ganske raskt introdusert 3 faste måltider. Så etter et par uker med grøt begynte vi med middagsglass, og siden han ikke likte 4 mnd`ers glassene gikk vi rett på 6 mnd glassene da. Har fra føste stund variert mellom alle de grøttypene som finnes på markedet og det samme med middag, både hjemmelaget og glass. Han begynte å smake på brød da han var 6,5 mnd, små, små biter, og etter et par uker spiser han greit en halv brødskive til lunsj. Lar han smake på det meste av det som er passende for en baby, og han liker alt han får!

Etter å ha brukt et par grøttyper og noen middagsglass sluttet jeg med smaksprøver for hver nye ting han skulle få. Det har gått greit, funnet ut at han får røde prikker på kroppen av tomat, så da er stort sett alle middagsglass fra Hipp utelukket for vår del...

Det var min erfaring av introduksjonen av fast føde. I forhold til mengden mme og det at han er for tidlig født vet jeg ikke, men ta en telefon til hs så få du råd der.

Skrevet

Mini er litt over 6 mnd! Begynte med grøt da han var ca 3,5mnd! Var kun Hipp sin 4 mnd grøt som gikk ned her...han likte ikke mais eller de andre grøtene! Hipp sin hadde litt fruktsmak! nå derimot prøver vi flere forskjellige typer etter anbefaling fra helsestasjon, både pga næring og at han ikke skal bli lei en type! Middagsglass fra 4 mnd likte han ikke (var veldig enig...syns helt ærlig de smakte oppkast), så når han begynte med middag litt over 4mnd ble det hjemmelaget. På denne måten kunne jeg lage passe porsjoner tilpasset hans tempo! Begynte med potet og gulrot, og tilsatte med ca 1 ukes mellomrom blomkål og brokkoli også. Da han ble 5,5mnd prøvde vi middagsglass igjen og denne gangen ble maten slukt! Han synes det var kjempegodt! Hadde ikke noe tilvenning da...fikk ca 1/2 glass første gangen, noe som tilsvarte mengden han fikk av hjemmelaget! Hadde ikke noe tilvenning med grøten heller! Eneste jeg merka var at han spiste litt mindre av 6mnd grøten...sikkert fordi den metter mer! Evt. kan du jo prøve ny grøt-type på dagen, sånn i tilfelle han skulle få en reaksjon?!

Ang vann begynte vi tidlig (3mnd), men han er ikke villt begeistret kan du si...hehe:) begynte på flaske, men har gått over til kopp nå for at han skal venne seg til det! Etter flere forsøk på diverse kopper er det foreløpig nuk-koppen som duger! Denne kommer det nemlig litt vann ut av selv om han ikke suger, men bare tygger på tuten. Håper da etterhvert han skal skjønne dette...hehe:) Får noen få super etter de 3 måltidene han har med fast føde!

Ville kanskje tro at du kan begynne med 6mnd mat nå, men ville anbefalt å høre med hs for sikkerhetsskyld!

Skrevet

glemte også å skrive at du sikkert kan begynne med litt fruktmos! Jeg bruker forskjellig fruktmoser til forskjellige grøttyper for å variere litt! Dessuten er det c-vit i fruktmosen som hjelper opptaket av jern som det er i grøten!

ang. mengde mme etter måltidene lar også jeg gutten min bestemme dette...tenker som deg at han spiser det han trenger! Noen ganger spiser han halve flaska på 180ml, mens andre ganger kun 20ml. Tror vel kanskje de kan styre dette selv! Dessuten synes jeg mini drikker altfor lite vann foreløpig til å kunne erstatte melka med dette! Aner ikke om dette er riktig altså, men det er nå sånn vi har gjort det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...