Anonym bruker Skrevet 12. januar 2009 #1 Skrevet 12. januar 2009 Gruer meg altså! Synes dette er en ganske privat sak,redd for at hun skal synes jeg krever for mye
gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥ Skrevet 12. januar 2009 #2 Skrevet 12. januar 2009 nei da! ikke vær nervøs! hun forstå helt sikkert dette er jo noen du faktisk har krav på... men uten lønn da=)
*Rutletutt* Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 Jeg grudde meg, jeg også, da jeg skulle be om amme-fri etter jeg kom tilbake fra permisjon. Særlig siden vi hadde fått ny sjef mens jeg var borte, og ikke ante hvordan hun var. Jeg uroet meg helt unødvendig, for det sa hun ikke noe på i det hele tatt. Nå jobber jeg i staten da, så vi har det jo veldig greit ift regler...men du har faktisk krav på en time ulønnet ammefri (men de kan kreve bekreftelse fra lege eller hs dersom barnet er over 9 mnd...tror jeg at det var). jeg hadde bekreftelse fra hs, og det gikk helt fint. Vi som er ansatt i staten har rett til 2 timer betalt ammefri, så det er jo en kjempegode å ta med seg;o)
Bebés'ilvousplâit Skrevet 13. januar 2009 #4 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har også nettopp kommet tilbake i jobb etter endt permisjon og må jo si at jeg kvidde meg litt for å snakke med sjefen min om ammefri, jeg også. Derfor skaffet jeg meg like godt en legeerklæring som sier at jeg ammer, så ble det liksom mer "formelt". Nå er jo jenta mi 14 måneder, da, så det var liksom derfor jeg fant det mest naturlig å skaffe legeerklæring, i frykt for å bli mistrodd for å amme et så "gammelt" barn. I hvert fall - det var (og skal da også være!) en helt uproblematisk sak å snakke med sjefen om ammefri. Du har jo faktisk krav på det. Lykke til!
ja08 Skrevet 13. januar 2009 #5 Skrevet 13. januar 2009 Jeg var hos legen idag og fikk bekreftelse på at jeg ammet og ønsket ammefri. Han sa det var opp til ledelsen om jeg fikk det, når det ikke var noen medisinsk begrunnelse til ammefri av et års gammelt barn, men jeg håper han tar feil. Jeg tror og håper virkelig det er en rettighet vi har og så lenge det er det skal du ta deg ammefri med god samvittighet. Å være snill på arbeidsplassen gjør deg sur hjemme. Jeg vet mange kommer til å kritisere at jeg har ammefri (slik var det sist jeg trengte det) men jeg vet at jeg virkelig behøver det og ikke minst at vi har rett til det. Det er så godt å lese dere andre som ammer 14-15 mndr barn. Jeg ammet sist til hun var 17,5 mndr, men tok bare ammefri til hun var 13,5 mndr. Godt iallefall å ha ammefri første par måneder. Det trenger både jeg og lillegutt.
*Rutletutt* Skrevet 14. januar 2009 #6 Skrevet 14. januar 2009 Aml. § 12-8 sier at en som ammer kan kreve fri den tiden hun trenger til dette med inntil en arbeidstime hver dag. Var vel kanskje i tariffavtalen til staten at det stod noe om dette med lege/hs-erklæring. Jenten min er 17 mnd og jeg ammer fremdeles fire ganger daglig...har fått beskjed fra hs at ammingen er ekstra bra for henne pga hun sliten litt med veksten og er ganske liten (har vokst dårlig) - da var mm det beste hun kunne få + at når hun blir syk er det jo ofte fulgt av dåelig appetitt...da er puppen grei å ha;o) Nei, jeg har min ammefri med god samvittighet enn så lenge, for hadde jeg ikke hatt muligheten til det, så hadde jeg ikke kunne opprettholde ammingen - og jeg ønsker å amme til hun er 2 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå