** 2 prinsesser og en til** Skrevet 12. januar 2009 #1 Skrevet 12. januar 2009 og hadde manna meg opp til å få snakket med en helsesøster. De har sånn åpen dag med veiing og der du kan ta opp spm med hs, men jeg ble så skuffa. Det er de samme folkene som er der hver eneste gang jeg har vært innom og det er de som har barn som legger på seg så enormt. Så står de der å ler og skøyer med at de har lagt på seg for mye. Jeg føler meg rett og slett bare stokk dum der jeg står og har en baby som legger på seg akkurat nok. Og de med store babyer prater og prater med hs så det ikke er sjans å komme til(er jo litt min feil og da men kunne tenkt meg til alene tid med hs heller - uten at alle trengte høre på). Så nå sitter jeg her nesten tom for melk i puppene med en unge som skriker etter mat(har måttet gi litt flaske i det siste men har ikke prata med noen på helsestasjonen om det). Ønsker ikke å slutte å amme men hva gjør man når ungen bare river og drar i puppen med tårer i øynene og ikke klarer jeg pumpe heller ;( Uff, blir lei meg jeg! Gikk tur etterpå og begynte å grine mens jeg gikk..
Gjest Tale30 Skrevet 12. januar 2009 #2 Skrevet 12. januar 2009 Huff, dette hørtes ikke greit ut. Har du ikke mulighet til å ringe til helsestasjonen og be om en oppfølgingstime med helsesøster da? Det er ikke noe særlig å ta opp store problemer i plenum hvis du føler for å få litt lengre tid med helsesøster..
Gjest mphs Skrevet 12. januar 2009 #3 Skrevet 12. januar 2009 Du kan bestille egen time med helsesøster om du føler du trenger det. Jeg har bare vært en gang på ekstra veiing denne gangen for jeg føler meg tryggere denne gangen selv om ungen min også denne gangen ikke er noen tungvekter. Forige gang måtte jeg veie stadig vekk siden hun la på seg for lite. Hvor gammel er ungen din? Og hva veier den? Det er ikke økedøgn? Og etter noen mnd kan det virke som puppene er tomme selv om de ikke er det, eller du har for lite til å fullamme men kan likevel amme lenge og gi annen mat i tilegg. Sist gang måtte jeg beyne med ekstra mat i tilegg til mm da hun var 4 mnd siden hun la på seg for lite, men jeg ammet likevel til hun var rett over 1 år.
lille sprelle Skrevet 12. januar 2009 #4 Skrevet 12. januar 2009 Bestill en time! OG: Ikke slutte å amme selv om du har litt lite melk akkurat nå. Bare fortsett med ammingen, og gi litt mme i tillegg! Er jo ikke noe krise det! Er ikke noe enten eller dette her. VI har gitt litt mme i tillegg innimellom når jeg ikke har orket å pumpe eller puppen har vært tom. Er en grei måte å slippe et kjempeslit ved økedøgn (har dysmatur - så økedøgn er kjent for meg - hun har tatt igjen nå...) Du skal huske på at det er en kjempefin ting ved å kunne gi på flaske i tillegg til pupp: andre kan passe mens du tar deg en pause og gjør noe helt annet!
lille sprelle Skrevet 12. januar 2009 #5 Skrevet 12. januar 2009 en ting til: ikke stress! ta det helt med ro. Produksjonen er litt avhengig av det for mange. På SH sa de at det aldri var vi som var dødssyke som hadde for lite melk, for vi rakk jo ikke å bekymre oss over det.....
** 2 prinsesser og en til** Skrevet 12. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. januar 2009 Er vel ganske sannsynlig at det er økedøgn siden jeg har ligget med influensa i 2 uker nå og følt at melka har redusert seg da. Hun er 2 1/2 mnd nå og veier 5 kg
Marihønemamma til prinsesse Skrevet 12. januar 2009 #7 Skrevet 12. januar 2009 Ååååå, jeg kjenner følelsen så altfor godt! Min lille la ikke på seg nok og jeg fikk helt vondt i meg på HS med alle de tykke babyene og de tilsynelatende overlykkelige mødrene. Jeg nektet å stå i fellesrommet med vekten for jeg viste jeg ville gråte om hun ikke hadde lagt nok på seg. Pappan måtte veie! Jeg ammet hele døgnet!! Vi fikk time til helsesøsteren vår annenhver dag og en gang i uka i flere uker for å sjekke at vekta gikk oppover. Bare insister på å få time alene med helsesøster! Vi fikk masse tips og støtte, og gav litt mme, men nå er det bare pupp igjen. Lykke til og bare stå på din rett til tid med helsesøster!!!
Nattinatta Skrevet 12. januar 2009 #8 Skrevet 12. januar 2009 Er det slik mange steder at det er felles timer på helsestasjonen? Dette blir jo litt utenfor temaet da, beklager det... Er det da alle som har barn som kommer å veier, eller er det barn på ca samme alder? Er det ikke "obligatorisk" å ha oppfølging med helsesøster ca hver mnd alle steder? Her har vi det, og det er jo veldig kjekt da! Itilleg kan en bare stikke innom helsestasjonen når det måtte passe for veiing og måling. Da er det resepsjonsdamen som hjelper til!! Men kanskje det er på litt mindre plasser der er slik??
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 12. januar 2009 #9 Skrevet 12. januar 2009 huff, stakkars deg. Ville bare si at alle har ikke like store babyer. Min gutt er ca 3mnd nå, og veier omtrent 5,5 kg. Han er frisk og fin. En lykkelig gutt. Jeg har ikke nok melk, men ammer alt jeg kan, og så får han mme i tillegg når jeg har for lite. Lykke til da:) Og vær gla du ikke har så innmari stor baby. De små er jo lettere å bære på
Blind Gudinne Skrevet 12. januar 2009 #10 Skrevet 12. januar 2009 Gi barnet pupp først og MME etterpå. Det har jeg gjort hele veien( er bare mme nå da, men det er av medisinske årsaker). Hvis det er noe trøst har jeg en på snart 4 mnd som ikke veier mer enn 5,6 kg. Så lenge barnet følger sin egen kurve, er det ingenting å bekymre seg for. Vi kan se på det på den måten at vi egentlig er heldige som har små lette barn... blir ikke så tunge å bære på =) ( Og storebror her i huset var akkurat likedan. Alltid den minste på gruppa... Liten flis=D Nå er han 3 år og veier like mye som alle andre på 3 år !) Men som sagt, amm til det er "tomt" og gi flaske etterpå. Dette går så bra skal du se! Men sender deg en klem allikavel.
Gjest Skrevet 12. januar 2009 #11 Skrevet 12. januar 2009 Hei! Har ikke noen konkrete tips, men jeg vil bare si at det går bra. Fikk influensa selv for to uker siden, og fikk ikke i meg hverken mat eller drikke på flere dager... Til slutt sa kroppen stopp, og natt til nyttårsaften var det serveringsnekt i begge puppene. Gubben måtte på vaktapoteket og få tak i nesespray til meg for utdrivinga, og jeg måtte bruke den til hver amming i et par dager. Puppen var ikke tom, men kroppen greide ikke å få i gang utdrivinga, selv om hun lå og sutta i et kvarter... (og det var helt grusomt når hun hylte av sult og jeg rett og slett ikke hadde mat å gi) Etter det har jeg spedd på med litt tillegg i grøten noen kvelder fordi jeg ikke greier å pumpe ut nok (men jeg pumper til det er bunnskrapa for å øke produksjonen igjen), og så har snuppa spist som om det skulle være økedøgn siste uka. Og nå merker jeg at ting er i gjenge igjen, endelig Først i går jeg merket at puppene er velfylte og at det er nok mat til å overfôre henne der, og første gang jeg greide å pumpe til grøten uten å sitte i en evighet... Så ta tiden til hjelp, drikk masse (sjokomelk gjør underverker her; kalorier og væske på en gang), og spe på med tillegg innimellom hvis ungen din ikke er mett etter å ha tømt deg godt. Legg til ofte for å øke produksjonen. Det tar seg opp igjen Og knøttet greier seg i mellomtida, de har som regel litt å tære på for sånne tilfeller. Mi hadde bare gått opp litt over 200 g siste måneden (hun er 6 mnd), mot 800 g måneden før, men jeg stresser ikke med det. Hun tar det igjen når vi er blitt helt friske Lykke til!
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 12. januar 2009 #12 Skrevet 12. januar 2009 Hei, jeg har ingen tips siden jeg sliter med det samme sjøl. Trodde jeg hadde nok melk men ser på vekta denne gangen at det har jeg kanskje ikke, så jeg har kjøpt vørterøl i mengder etter råd fra hs også håper jeg at hun kan legge på seg litt bedre til neste kontroll.. Min er straks 2,5mnd og veier 4,8kg så ikke store jenta...(var 2990 ved fødsel). Ønsker deg lykke til
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. januar 2009 #13 Skrevet 12. januar 2009 Ja, kjenner meg godt igjen der! Det som typisk møter meg på hs er stooore babyer, og svære pupper overfylt m melk som slenges fram etter at poden har sprengt vekta;) Så kommer jeg da, m lille snuppa mi på tre mnd, lang og slank, veier bare 5 kg.... Hun var liten da hun ble født, to uker før termin (2900g), og fordi hun syns mat er kjedelig / dårlig matvett, har hun ikke lagt på seg mer enn 2 kg på tre mnd.. Ligger på nederste kurven, men følger den helt fint, og da er d jo ikke no å bekymre seg over, d sier både min far (som er lege), og helsesøster=) Sist jeg veide henne, hadde hun bare gått opp 400g på tre uker, men følger fortsatt kurven sin, og er like blid og fornøyd som hun pleier:) Ikke alle babyer er like glupske, men klarer seg fint likevel;) Og d er da ingen nedtur å gi litt tillegg på flaske innimellom, d er vel til d beste både for mor og barn..? Viktigste er jo at baby er mett, og at du ikke må stresse livet av deg m amminga.. Er selv flaskemamma på heltid nå, etter at jeg måtte legge amminga på hylla før jul, og både jeg og snupsi stortrives m d!
Trulte76 Skrevet 12. januar 2009 #14 Skrevet 12. januar 2009 Om de andre har babyer som legger godt på seg trenger du ikke tenke så mye på. Mi første hun var lita og tynn. Lå innen for normalen, men under den gjennomsnittstreken. Hun har alltid vært tynn, er det den dag idag, hun er 10 år. Men hun har strekt seg i lengda nå da, så er ikke så lita lengre:) Men han jeg har nå han er godt i stand som HS sa. Nr en hadde ikke disse gode babylårene visst du skjønner, men hun fikk nok mat likevel. noen er tynne, noen er gjennomsnittlige og noen er godt i stand. De er forskjellige. Ang amminga, så hadde jeg gitt pupp først og evt spe på med tilegg visst hun trenger mere mat. Du kan som andre sier her, bestille time på helsestasjonen vist det er noe du vil ta opp med de.
FrøkenJ Skrevet 13. januar 2009 #15 Skrevet 13. januar 2009 Vet at dette kan virke litt teit,men da jeg var til kontroll med mitt litte gull,stolt som en høne over at alt var greit og ammingen gikk superfint, fikk jeg en rynket nese og spørsmål og jeg bare gav mm....hun hadde tydeligvis (ifølge helsesøster) lagt på seg for mye ("vekstkurven til xxx er ikke en kurve,den er visst bare en rett strek rett oppover..har du prøvd smukk til henne på kveldstid istedet for pupp??")...visste ikke hva jeg skulle svare...skal jeg lavær å gi snuppa mat når hun vil ha??..trodde det var bra at det tok til seg mye mm jeg...blir jo helt på andre kanten dette her,men fikk liksom ikke noe fint 1. møte med HS... Men ville også ha ringt til HS og bestilt time og får den hjelpen/rådene du trenger. Jeg gruer meg til neste kontroll siden jeg både ser og kjenner at snuppa har blitt større (ble så lei meg hvis hun igjen skal mase om vekt og smukk..) Sorry..vet at dette ikke hadde så mye med ditt spørsmål,men måtte bare få det ut..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå