Gå til innhold

Dette med fast føde. Når øker man fra et par teskjeer til full porsjon??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille gutt på fem mnd har begynt å få litt grøt. Vi begynte i forrige uke og gir kun noen teskjeer etter han har fått mm. Det ser ut som han liker det, så nå lurer vi på når vi kan øke porsjonen slik at det til slutt blir en full porsjon. Gir man bare mer og mer til han ikke vil ha mer eller begynner man å gi før mm slik at han automatisk vil spise mer?? Synes det er litt vanskelig dette her for jeg vil jo ikke gjøre feil slik at det blir feil hvis dere skjønner:)

Og når begynner man å gi flere porsjoner; altså flere ganger om dagen?

Håper på mange gode råd her:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville begynt å gi halv posjon et par dager så gå opp til full posjon etter 2 dager kanskje, for han sier stopp hvis han ikke vil ha hele og da finner du jo ut av hvor mye han vil ha.. Her tror jeg han kunne spist 2 fulle posjoner uten å nøle, men det går jo ikke hehe.....

Jeg gir grøt til formiddagen, morgen kl 07-08 vil han ikke ha det, men sånn rundt kl 11. det glir ned, men han vil ikke ha melk med en gang etterpå, umulig der. men det kommer seg vel.....

Så gir jeg grøt kl 18, så melk mellom 1830 og 19, og da får han 120-150 ml.

Hvis jeg gir han melk først så grøt etterpå nekter han å spise begge deler... :(

Så det jeg sliter med nå er å få han til å drikke litt melk etter grøten på morran, fordi gjør han ikke det, går det 1 time så vil han ha mat igjen og skal han fortsette sånn kommer jeg meg jo ikke ut.....

Men et tips fra meg angående grøten, gi halv posjon hvis du er usikker først noen dager, så går du bare opp til full posjon. Han sier stopp. Også venter du litt etter grøten og gir litt melk. en full posjon med grøt er ikke så mye!!!

Skrevet

Jenta vår på 5 mnd syntes smaksprøvene på grøt var helt topp, og da mente helsesøster at vi kunne øke ganske raskt til den mengden hun ble mett av. Tilvenningsperioden var visst aller mest for at barnet skal venne seg til nye smaker og konsistenser. Jeg har veldig lite mm, så jeg lar henne spise meg tom før hun får grøt, men jeg tror mange gir grøt først og mm etterpå dersom barnet vil ha (men dersom du ønsker å holde melkeproduksjonen din opp en stund til er det nok lurt å gi melken først..) Etter bare noen dager begynte vi å gi grøt til kveldsmat i tillegg til formiddagsmaten. Hun liker best å drikke vann til grøten, så på kvelden lager jeg en litt mindre posjon med grøt slik at hun vil drikke litt melk også for å bli mett (hun får mme i tillegg).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...