Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten prins på 4 uker og en på 2 1\2 år. eldstemann ammet jeg til han var 6 mnd, og det syns jeg gikk greit. Men denne gangen har jeg så såre brystvorter at jeg sliter med å kose meg med ammingen. jeg synes selv han tar godt brystet og at jeg får til en fin ammestilling, så jeg trodde det skulle gå over til nå, men nei. Gruer meg nesten til ammingen. Brystvortene er veldig røde, men området rundt er brunt som vanlig. Det har dannet seg noen sprekker på siden av vortene som svir sånn, spesielt i begynnelsen av ammemåltidet. prøver å lufttørke mellom måltidene, samt smøre med purelan salve, men det blir jo ikke bedre. har kjøpt avent melkeoppsamlere og for å få luft til brystvortene, men disse blir fort oppfylt da jeg "lekker" mye og det bare blir gris med morsmelk. Er så fortvilt, og ønsker så sterkt å fortsette med amming.. flere som sliter med sårhet? noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det akkurat slik som du beskriver da min sønn var like gammel. Jeg hadde også store sprekker og det var kjempevondt å amme.

Et tips jeg fikk som jeg følte hjalp var å holde brystet i en skål med saltvann i ca 5-10 min to ganger om dagen. Det renser sprekkene og gjør at de gror fortere. Du koker opp 2,5 dl vann og blander i 1/4 ts salt. Vent til du ikke brenner deg i vannet før du legger brystet oppi. Evt. kan du også rense med farris. Lufttørk etterpå. Jeg prøvde også en steril salve som heter Simplex øyesalve som jeg påførte i sprekkene. Denne er praktisk fordi man slipper å ta den på med fingrene.

Som sagt hjalp dette meg, men jeg hadde en lang periode hvor jeg syns han spiste riktig uten at det ble merkbart bedre. Ikke gi opp! Når du er god igjen så er det verdt slitet!

Skrevet

Hei

Jeg er akkurat ferdig med behandling. Jeg fikk sprekker på brystvortene, som gjorde det vanskelig å bruke ammeinnlegg, pga lekasjer var det vanskelig på meg å holde brystene tørre. Jeg skiftet klær etter hver amming men alikevel endte jeg opp med sopp.

Jeg ville fått en lege til å se på brystene dine, sopp er fryktelig vondt. Jeg tilbrakte julen med spenntak i stuebordet og ammet så tårene spratt.

Ammehjelpen.no har bilde av sopp angrepet bryst. Man trenger ikke å ha hatt sopp i underlivet under fødsel, jeg hadde ikke det. Datteren min hadde heller ikke trøske.

For sårheten har jeg kjøpt noe som heter nipple ease hos ammehjelpen, kjempebra produkt som jeg går med hele tiden.

Skrevet

Tusen takk for tips! Uff, har hatt ei natt med mye vond amming. klarer ikke å ligge å amme nå, føler at han ikke får godt tak da, blir bare mer sår.. men jeg skal prøve med saltvann, kan jo ikke skade :) har tenkt på sopp, men skal vente litt med evt behandling hvis det "bare" er en sårhet som går over. Blir mye lufttørking fremover!

takk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...