Gå til innhold

Har det ikke noe ok på jobb... :(

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter at jeg fortalte på jobb at jeg er gravid, har jeg fått litt ulike reaksjoner. At enkelte personer har problem med å takle graviditet rundt seg har jeg etterhvert klart å leve med, selv om jeg var veldig mye lei meg med en gang det skjedde.

Nå føler jeg meg derimot litt urettferdig behandlet, og selv om jeg har forsøkt å ta det opp med ledelsen, så skjer det ingenting. Fordi jeg må ha noe tilpassede arbeidsoppgaver blir jeg nå konsekvent sittende igjen med de minst interessante oppgavene, og har en del av arbeidstiden blitt tvangsflyttet til et annet sted uten kontakt med mine kollegaer. Det er i tillegg litt for tungvint å skulle flytte med seg permer fram og tilbake hele tiden - har primært en saksbehandlerstilling, så arbeidsdagen er betydelig påvirket av dette. Jeg har sagt i fra, men ut over en veldig dårlig begrunnelse for avgjørelsen blir jeg trøstet med at "det er jo ikke for så lenge" (underforstått: Jeg skal snart ut i permisjon).

Jeg har ikke vært sykemeldt så langt i graviditeten (er godt over halvveis), har kun brukt egenmelding et par dager hvor jeg har vært for dårlig til å gå på jobb, men nå kjenner jeg at jeg blir mye lei meg og provosert av hvordan jeg blir behandlet her (gravidhormoner hjelper ikke akkurat), sover dårlig og gruer meg til å gå på jobb.

Jeg synes egentlig ikke jeg har grunn for sykemelding (tviler også på at legen min synes jeg har det), men vet snart ikke hva jeg skal gjøre for å endre på denne situasjonen. Hva ville dere gjort? Holdt ut resten av tiden og ikke ha det noe greit den tiden man er på jobb (som jo er ganske mye tid når man jobber 100%)? Fagforeningen er for øvrig ikke noe alternativ, da min tillitsvalgte er en av de personene som ikke har taklet graviditeten min på noen særlig hyggelig måte...

Dette var kanskje mest et syteinnlegg, men jeg hadde ikke trodd det det skulle bli sånn da jeg ble gravid. Jeg har en jobb jeg vanligvis trives godt med...

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

huffda.. det der hørtes ikke ut som en god situasjon akkurat nå. Jeg ville ha kontaktet noen litt høyere oppe i fagforeningen jeg da. Sykt at tillitsmannen din er en av de som ikke er ålreit mot deg. Da skulle han absolutt ikke vært det!!! Men han har folk over seg han også. Arbeidsgiver er pliktig til å sette deg en plass du trives og har det bra under svangerskapet. Han syntes sikkert han har gjort jobben sin fordi han har flyttet på deg. Ikke bra!

Jeg ville også ha pratet med legen om det, for det er jo ikke bra for hverken deg eller babyen at du har det slik på jobb. Det blir man jo sliten av, og du må jo sørge for du har det bra under svangerskapet. :) Stress og mas er ikke bra og det forstår legen. Da sykmelder han deg helt sikkert. Lykke til=)

Snakk med legen din. Hvis det er slik at både du og legen mener at du egentlig ikke trenger sykmeld, får du ikke det eller. Men du har krav på noe som heter svangerskapspenger. Det er den summen du skulle hadt hvis du hadde vært sykmeldt og du mister ikke noe feriepenger på grunn av det.

Svangerskapspenger blit utbetalt hvis din jobb ikke gjør en bra nok jobb med å tilpasse seg din situasjon under svangerskap. Alt for mange blir sykmeldt med en diagnose de ikke har, fordi at arbgiver ikke gjør det de er lovpålagt å gjøre.

Det eneste du oppnår med å tviholde på en situasjon som er ubehagelig for deg, er at du sliter deg ut.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...