Gå til innhold

Blir permisjonen lenger om jeg legger feriedager på mellomdager?

Anbefalte innlegg

Jeg har en kollega som har gjort dette, dvs valgt å legge feriedager feks mellom jul og nyttår og i påsken, slik at hun da tar hun ut feks 3 dager ferie, i stedet for at dette regnes som en hel uke permisjon. Blir ikke da permisjonen lenger? Jeg vurderer å gjøre det samme. Er det i såfall kun arbeidsgiver som skal ha beskjed om dette, også vil de rapportere til NAV? Eller skal NAV vite eksakt hvilke dager jeg tar ut min ferie allerede nå? På skjemaet fra NAv står det jo at man kan ha avbrudd i permisjonen pga ferie.

Skal levere skjeamet til NAV omgående, så hadde blitt takknemlig for svar.

Fortsetter under...

Du må gi beskjed til både arbeidsgiver og NAV.

Men jeg forstår ikke helt poenget med å ta ut ferien i romjulen ? En feriedag gir en dags utsettelse av permisjonen, det er det samme om du legger inn denne dagen i romjulen eller en annen dag ?

Går det ikke på antall uker? Hvis jeg feks tar ut ferie de 3 arbeidsdagene som er i romjulen i stedet for at dette telles som en hel uke av permisjonen, så regnes det kun som 3 feriedager, og jeg permisjonen vil forskyves med en uke. Tenker jeg riktig?

Nei, den blir bare forskyvet med 3 dager. En uke er 5 dager med foreldrepenger , mandag tom fredag.

Tar du ut 3 feridager (f.eks (mandag - onsdag), så vil du motta foreldrepenger for torsdag og fredag, selv om det er helligdager.

Om du tar ut 3 dager ferie og mener du kan forskyve permisjonen med en uke kan du nok det om arbeidsgiver går med på det, men du vil jo bare få betalt for 3 dager med feriepenger den uken også.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...