Vicky 83 Skrevet 11. januar 2009 #1 Skrevet 11. januar 2009 Hvilke skoler ville du vært mest fornøyd med at barna dine gikk på? Vi har planer om å bosette oss i Fana, men innser at det kan ta tid før vi finner noe vi synes er bra nok. Her er kriteriene: - helst relativt nytt (fra 1990 og utover) - ikke mer enn 20 minutter til sentrum - sentralt i Fana (kort vei til idrettshall, svømmehall, fritidstilbud, ulike turstier,Lagunen) - barnevennlig ( og helst barnerikt) bomiljø - praktisk med hensyn til jobbene våre - hage - solrikt - 4 soverom evt. 3. soverom + loftsstue - minst 140 kvadrat - mannen min vil ikke bo på Sandsli - kretse til en bra skole der jeg med glede sender barna mine. Med det siste kriteriet om skolekrets kan det bli ekstremt vanskelig... Disse skolene har jeg et godt inntrykk av: - Søråshøgda (Nordås) - Skranevatnet (Sandsli) - Nordvik (over Fanafjellet) - Riple (Totland. Denne skolen er så liten at den er nedleggingstruet hele tiden) Disse ser jeg ikke for meg at jeg vil sende barna mine på: - Ulsmåg - Midtun - Skjold Alle disse skolene er gamle og nedslitte, og har lite/ingenting av grøntarealer. Hmm, kan bli vanskelig dette...
Vilja<3 Skrevet 11. januar 2009 #2 Skrevet 11. januar 2009 Hva med apeltun skole? Har hørt utrolig masse positivt om den. Jeg hadde valgt den om vi skulle bosette oss i Bergen, men vi har akkurat flyttet snufs
Eve Dallas Skrevet 11. januar 2009 #3 Skrevet 11. januar 2009 Du vet at det er Steinerskole både på Skjold og på Paradis? Begge har også barnehage.
Monajenten Skrevet 11. januar 2009 #4 Skrevet 11. januar 2009 Jeg hadde ikke flyttet til Totland. Jeg gikk selv på Ulsmåg, og gikk på skole med mange som bodde i nærheten av Totland, og det er ingen av dem som bor der nå. Det er kjempeusentralt og går sjeldent busser (ingen på søndager.) Jeg ville heller ikke flyttet til Sandsli, forstår mannen din godt:-P Skranevatnet er en kjempefin skole men ville ikke bodd der. Ellers sender jeg deg en PM!
julenissen Skrevet 11. januar 2009 #5 Skrevet 11. januar 2009 Nå har vi desverre ikke råd til å ha den typen kriterier som dere har, men dersom jeg vi hadde økonomi til å velge slik som dere kan, ville jeg valgt apeltun skole. Har hørt utrolig mye bra om den! Mener at de også fikk en pris for noen år til bake...
Monajenten Skrevet 11. januar 2009 #6 Skrevet 11. januar 2009 Nei, det gikk ikke å sende pm. Vel, ok. Datteren min skal begynne på Apeltun skole til høsten, og jeg har et veldig positivt inntrykk av skolen, og hører nesten bare positive ting om den også. De fokuserer mye på fysisk aktivitet, og har vært en del i media. Forskjellen fra den og andre skoler er at de har åpen klasse. Det vil si at det er et kjempestort rom hvor flere (tror det er fire) klasser er sammen. De er inndelt i klassene sine men ikke skilt fra hverandre med vegger. Det er heller ikke den typiske klasseromsmodellen med to og to pulter, men de sitter en del i ring og i grupper. Jeg har også fått vite av en mamma i barnehagen som har eldstemann på skolen allerede, at det er veldig gode lærere der. De opphøyer seg ikke i forhold til elevene på en sånn "streng" måte. Selvsagt krever det mer disiplin på en sånn type skole, men de fleste tilpasser seg veldig kjapt. Vi er ihvertfall veldig spente, og jeg kan absolutt anbefale området. Her er masse nybygg og masse barn, det negative er at det er ganske dyrt her. Men vi trives, og de jeg kjenner som har flyttet hit trives veldig godt og vil ikke flytte vekk herfra igjen.
Monajenten Skrevet 11. januar 2009 #7 Skrevet 11. januar 2009 Det stemmer, julenissen:-) Det var Dronning Sonjas skolepris, i 2007. https://www.bergen.kommune.no/aktuelt?articleId=8743&artSectionId=286 Det var også Dronningen som åpnet skolen:-)
LegallyBlond Skrevet 11. januar 2009 #8 Skrevet 11. januar 2009 Har en kusine på Apeltun skole, og både hun og foreldrene er utrolig fornøyd med skolen. Den er ny og fin, og undervisningen skal være veldig bra. Det er jo mange nye boliger på Apeltun og i området rundt der. Har intrykk av at det bor mange barnefamilier i området. Gåavstand til Lagunen, og kjempefint turområde på Smørås. Eneste er vel at med dine kriterier med str. på huset, hage og sånn så kan det bli ganske dyrt. Men mulig dere har penger til det =)
Gjest Skrevet 11. januar 2009 #9 Skrevet 11. januar 2009 Jobber på en ungdomsskole i Fana, og den er veldig bra ;-) Mine unger sogner til Midtun, og der kommer de til å gå. Har hørt mye bra om den! Ellers vet jeg at Paradis er bra. Anbefaler å bo på Nesttun/ Midtun ;-)
Gjest Skrevet 11. januar 2009 #10 Skrevet 11. januar 2009 Ville forresten heller aldri bodd på Totland :-S Ødemarken...
supergyda Skrevet 11. januar 2009 #11 Skrevet 11. januar 2009 Kirkevoll skal være bra. Om ungene dine går på Nordvik havner de på Kirkevoll likevel når de skal på ungdomsskolen. Det er en masse rekkehus og enevoliger på Titlestad, rett i nærheten av skolen. Du har også Sædalen/Nattlandsfjellet boområde, da havner ungene (avhengig av hvor du bor) på Nattland eller Helldalen skole, kjenner folk om har unger på begge skoler og de er veldig fornøyd. Men Nattland skole er full, skal bygges ut, i mellomtiden sendes ungene litt hit og dit.
Vicky 83 Skrevet 11. januar 2009 Forfatter #12 Skrevet 11. januar 2009 Tusen takk for alle svarene! Apeltun er et område der jeg har mye tilknytning. Jeg gikk selv på naboskolen, og har familie som bor på Apeltun, blant annet to jenter som går på Apeltun skole. Selv har jeg lenge vært litt usikker på hva jeg skal tenke om den skolen, har hørt både positive og negative ting. De jeg kjenner er fornøyde og i høst var jeg også innom en tur når det var åpen skoledag. Da hadde elevene skole, mens familie og venner kunne komme og se på. Da jeg var der så det kjempebra ut! Samtidig er jeg utdannet lærer, og på utdanningen i fjor fikk jeg høre negative ting om skolen fra medstudenter som hadde hatt praksis der. De var der når Dronning Sonja skulle komme, og da var det slik at de de mest urolige elevene ble sendt på en annen aktivitet slik at det skulle se ut som at alle elevene var svært veltilpassede oig harmoniske. Rektor hadde også innrømmet at det ikke var alle elever som hadde godt av å gå på en så åpen skole, at noen elever hadde hatt best av å gå et annet sted. Men vanskelig å vite. Jeg har også hørt at lærerne der er veldig flinke, og det er jo bra! Kirkevoll ligger på Titlestad, og der har vi vurdert å bo. Det negative med den er at den er gammel. Steinerskolen tror jeg ikke at er et alternativ. Nattland og spesielt Helldalen kan vurderes. Og til deg som tenkte at vi kanskje hadde råd til å kjøpe et stort hus på Apeltun, så har vi dessverre ikke det. Pr. i dag bør vi bruke maks 3.1 mill. Kom gjerne med flere synspunkter!
Monajenten Skrevet 11. januar 2009 #13 Skrevet 11. januar 2009 3,1 mill?? Det er jo ikke akkurat lite. Du kan helt sikkert få et hus i området her til den prisen. Jeg fant drømmehuset mitt i fjor til 2,990,000,- men jeg har dessverre ikke så mye å bruke. Dermed blir jeg her i min minileilighet en stund til:-) Alle har nok ikke godt av å gå på en så åpen skole nei. Men de aller fleste er nok flinke til å tilpasse seg. Men Smørås skole ligger jo like i nærheten, og det er en skole som også får masse positiv kritikk. Har hørt mye bra om den, både av fornøyde barn og foreldre. Lykke til uansett hva dere velger:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå