Gå til innhold

Sååå sliten og lei. Er det mulig å få fødselsdepresjon 6 mnd etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En god stund nå har jeg følt meg sliten. Gått hjemme med babyn min på 6 mnd hele dagen, og syns det har vært deilig når samboer har kommet hjem fra jobb for å avlaste meg. Han er veldig flink til det også, det skal han ha. Men istedenfor at jeg skal få mer overskudd av det, så har jeg brått fått større og større behov for avlastning.

Jeg syns alt er blitt så forferdelig rutine at jeg blir sprø! Alt fra matrutiner, soverutiner og til og med bare det å stadig vekk vaske tåteflaskene er blitt en irriterende rutine som jeg gjerne ville slippe. Jeg irriterer meg over hver minste ting, og hater meg selv for det. Jeg blir sliten av babyen noen ganger, og hater meg selv for det.

Jeg var hos legen for ca 2 mnd siden for å bytte p-piller (tenkte at kanskje det var de som gjorde meg irritabel). Da fikk jeg beskjed om at jeg har altfor lite jern, så jeg har siden gått på jerntabletter. Men sist uke fikk jeg telefon fra legekontoret om at jeg fortsatt har for lite jern, så jeg fikk time til å få jernsprøyte. Fikk det nå på onsdag.

Endelig, tenkte jeg. Det er sikkert derfor jeg har blitt mer og mer sliten - jeg trenger jern.

Men de siste dagene har jeg vært plaget av kvalme som kommer og går i løpet av dagen.... jeg må være forsiktig med å spise, for jeg blir fort kvalm. Jeg har bare lyst å sove, sove, sove...... Og jeg får sånne gråtetokter, som jeg kaller dem......

Og om det ikke skulle være nok, samboeren min reiste idag for å være borte i 2 uker på kurs med jobben! Jeg har visst om kurset lenge, men det kunne ikke ha passet dårligere. Jeg har gått og gruet meg i flere dager nå til denne dagen da han skulle reise. Åssen skal jeg klare meg??? Jeg har jo ikke energi i det hele tatt! Det kommer og går hele tiden!!

Skjønner ikke hva som skjer med meg om dagen. Jeg har bare lyst å sove og gråte...... Er så sliten.

Vet ikke hvem jeg kan spørre om hjelp. Vet egentlig ikke hva de kan hjelpe med heller. For stakkars babyn min er egentlig ikke så slitsom at jeg trenger hjelp med han.

Dette ble langt....... men deilig å få skrevet ned følelsene mine. Har så dårlig samvittighet ovenfor babyn min, for jeg merker at jeg ikke greier å være like blid og hyggelig som jeg pleier mot han. (Ikke at jeg er slem mot han altså). Jeg er sliten og orker ikke gi han oppmerksomhet sånn hele tiden.

Det må være mer enn jernmangel dette her..... men er det mulig å få fødselsdepresjon så lenge etter fødsel da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke gravid igjen da? Kjente liksom igjen symptomene her! :)

Skrevet

tenkte jeg på også... hehe...

men ed jernmangel så blir en jo ganske så slapp og ting du beskriver...

og kan det være en bivirkning at du har blitt kvalm ol.

Eller at du har gruet deg veldig til samboeren skal dra vekk i så lang tid??

Skrevet

Hei du!

Jeg er ingen ekspert, men har vært plaga av jernmangel og lave jernlager før, og da har jeg vært omtrent så sliten og nedfor som du beskriver -og til tider bare sur og lei meg. Det kan være så enkelt!

Hva slags jerntilskudd tar du? Jeg ble kvalm og dårlig av Ferro retard, bytta til Dureoferon og alt ble bedre!

Skrevet

Høres ut som du har det trått, Lusa. Jernmangelen har nok mye av skylda for at du har det slik. Har hørt at man ikke vil se resultater av jerntilskudd før etter ca 3 mnd, men aner ikke om det stemmer. Du har sikkert fått beskjed om at du må ta c-vitaminer sammen med jerntilskuddet, for å forsikre deg om at kroppen tar opp jernet?

Kanskje du i tillegg skulle hatt noe jevnlig avlastning for å gjennoppta aktiviterer som du opplever givende? Og gjerne sammrn med mannen din?

Det blir bedre, bit tennene sammen, og prøv å unngå den dårlige samvittigheten - den tapper deg i allefall for energi.

Jeg er bombesikker på at du er en super mor! Lykke til!

Skrevet

Jeg har nettopp skrevet på tråden "Barseltårer eller fødselsdepresjon" om min søster - og jeg kjenner igjen tegnene hun min søster veldig i det du skriver...

Det er tungt og vanskelig å få barn, men det er ikke meningen at du skal føle det sånn!

Husk at fødselsdepresjoner ikke har noe med deg som person å gjøre, men kan være biologisk betinget - altså med hormonene i kroppen din.

Vær så snill og ta kontakt med helsestasjonen din eller fastlegen.

Skrevet

Det høres ut som du er i en tøff periode nå og at du føler deg utslitt og deprimert, kan skyldes flere ting. Det kan være en fødselsdeprisjon, det kan komme av jernmangel og også at du har begynt med p-piller kan påvirke hormoner og gjøre at du får det slik du beskriver. Synes du skal ta kontakt med helsestasjonen eller fastlegen og fortelle om det du skriver her. Du skal ikke ha det slik og om det er en trøst er jeg helt sikker på at du kommer til å få energi og humør tilbake igjen;)

Skrevet

kjære deg! jeg kjener meg også veldig igjen! har hverken jernmangel eller er gravid igjen, følte det likevel slik du beskriver, fram itl for en uke siden - da beg jeg på jobb igjen! selv om jeg selvfølgelig er fryktelig glad i lillejenta vår, som er 6,5 mnd, ble jeg mer og mer "grå, irritabel og utslitt! og rutinene, slik du beskriver dem. å rydde kjøkkenbenken for tusende gang - alt gikk bare i sirkel!!!! nå har jeg en slik jobb at det går fint å kombinere med ammepauser og er også hjemme med mini fram til hun legger seg på formiddagen i halv-ti tida, men er bare så fryktelig glad for at jeg har beg å jobbe igjen!! irritasjoneno g det meningsløse (for ja det føltes slik til tider, til tross for at hun er det viktigste i livet mitt) er som blåst bort, jeg er mer engasjer på jobb enn noensinne, og det er FANTASTISK FANTASTISK å få besøk av mine to kjære på jobb og å komme hjem til henne på ettermiddagen!!!! det er ikke mulig at du kan jobbe en eller to dager i uka, da?? eller at du beg litt før du evt har tenkt, så du kan se fram til det - hvis det er noe som kan hjelpe for deg, da. jeg hadde litt dårlig samvittighet det første dagene, men det hjalp veldig da kolleger fortalt om lignende opplevelser i sin permisjon. tror det er ganske vanlig, jeg...

lykke til videre, uansett!!

Skrevet

Heisann!

Takk for svar:)

Jeg tror de het ferro retard de jeg gikk på også, men ble så gæærn i magen av de, så byttet til Hemofer, men nå som jeg har fått ren jernsprøyte (dose som skal holde i 3 mnd), så har jeg ikke fått beskjed om å ta jerntabletter ved siden av. Da skulle det være nok med sprøyta.

:-)

Skrevet

Hehe, tanken har slått meg også, men jeg er nok ikke gravid. Det er så lenge siden samboer og jeg har hatt sex at jeg ikke husker sist engang. Syns det er så vondt å ha sex nå etter fødsel.

Det er bare den siste uken jeg har "gruet" meg til at han skulle reise, fordi jeg skjønte at jeg ikke ble i bedre form. Men vi får se åssen det går. Formen er veldig opp og ned.

Takk for svar:)

Skrevet

Heldig du:)

Høres ut som du har det veldig greit med jobb og sånn.

Jeg har dessverre ikke den muligheten. Det er satt inn en vikar istedenfor meg de neste 6 mnd, så jeg kan ikke komme tilbake når det passer for meg.Men du har nok rett i at det hadde vært godt for meg å komme i jobb igjen nå, - komme litt vekk fra rutinene her hjemme.

Godtå høre at det er fllere der ute:)

Skrevet

Hei:)

Jeg har hatt det på samme viset ganske lenge nå. Jeg har angst og depresjon "i blodet", så jeg vet at det værste jeg kan gjøre er å sitte hjemme. Vi har vært syke etter tur i hele desember, og har derfor blitt veldig låst. Når jeg først har begynt å sture hjemme må jeg ha et spark bak for å komme meg ut av "dvalen" igjen.. Vet jo ikke om det hjelper for deg, men kom deg ut litt. Jeg hadde besøk av min mor her om dagen som sier det jeg trenger å høre;) Har vært ute et par dager nå og det hjelper hvertfall meg enormt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...