*mamma til prinsesse vil ikke* Skrevet 11. januar 2009 #1 Skrevet 11. januar 2009 Husker ikke om man kan spise salami og servelat...
karamell mamma Skrevet 11. januar 2009 #2 Skrevet 11. januar 2009 Servalat kan du bare spise! Jeg spiser litt salami når den er helt fersk. Ellers spiser jeg for det meste hvit ost, leverpostei, skinkestek eller egg.
lutefisk Skrevet 11. januar 2009 #3 Skrevet 11. januar 2009 Ja, dette lurer jeg også på. Ikke fordi jeg lurer på hva som er trygt å spise, men fordi jeg er så vanvittig matlei og trenger inspirasjon. :0)
Shortcake<3 Skrevet 11. januar 2009 #4 Skrevet 11. januar 2009 Hvitost m paprika el kaviar, brunost m el uten appelsinmarmelade, kremost, leverposte m sylteagurk, kokt egg m majones og kaviar, skinke, frokost salat m paprika og agurk, makrell i tomat, og Hapå... Pluss frukt, spiser asse frukt iløpet av uken! Prøver å variere litt for å få i meg de næringstoffene jeg trenger. Drikker jo ikke melk til vanlig, så prøver å kompensere med oster gravide kan spise, eller cornflakes, og drikker cultura. Ellers er det masse jern i brunost og leverposteien.. Skifter også en del på hvitosten så jeg ikke skal gå lei- norwegia,ridderost,gräddost... Samme med kjøttpålegg- familieskinke,servelat,hamburgerrygg,fårepølse,krydderskinke osv osv... Hmmm...ble litt sulten jeg nå..! :q
mortilgutt Skrevet 11. januar 2009 #5 Skrevet 11. januar 2009 Eg spurte legen min om salami....ho hadde aldri høyrt at me ikkje kunne eta det....eg et syltetøy, kvitost, servelat, salami, div skinker, egg, makrell i tomat, brunost, div salatar, agurk, paprika........og så er det SÅÅÅÅÅÅÅ godt med corn flakes!!!!!! nam nam
Shortcake<3 Skrevet 11. januar 2009 #6 Skrevet 11. januar 2009 Nå virket det kanskje som jeg ikke gjør annet enn å spise.. he,he.. Men jeg spiser altså ikke mer enn to brødskiver (el knekkebrød isteden) +1frukt til frokost, lunsj, el kvelds altså... Men jeg varierer mye på det!;-)
Rugekassa til nurket Skrevet 11. januar 2009 #7 Skrevet 11. januar 2009 Leverpostei er en fin jernkilde. Dessverre er det ikke lenger jern i brunost, med mindre man velger Litago som er tilsatt jern. Synes selv det er litt vanskelig å få nok jern gjennom kosten. Siden jeg har fått påvist lavt jernlager går det i floradix jernekstrakt for meg.
Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 11. januar 2009 #8 Skrevet 11. januar 2009 Peanøttsmør grov type MMMMMMMMMMMMMM Reker (i lake) med majones og litt sitron Røkt laks med majones og agurk - jævlig godt Sjokade Egg+kaviar Makrellfilet i tomat Fleskepølse Falukorv Jarlsbergost Leverpostei Salami sier enkelte at man burde fryse pga noe med bakterieinnholdet
Shortcake<3 Skrevet 11. januar 2009 #9 Skrevet 11. januar 2009 røkt laks er greit å spise så lenge den er rimelig fersk.. man skal også passe seg for å spise svolværpostei til min store overraskelse og skuffelse fordi det inneholder fiskelever.. Roastbeef ska man oxo holde seg unna, for det er jo rått.. *sukk* av en eller annen grunn har jeg veeeeldig lyst på det jeg ikke kan spise. Savner fetaost i salaten...
storebrorstolt Skrevet 11. januar 2009 #10 Skrevet 11. januar 2009 Tror ikke det er så farlig men man skal ikke spise hverken kjøtt eller fisk som ikke er varmebehandlet. Dette for sikkerhetsskyld. Det kan inneholde bakterier som ikke bra for forsteret. Dette inkluderer da både spekemat og røkt laks. Jeg har i alle fall holdt meg unna dette, tenker at det er ikke verdt å ta sjansen, det finnes jo mye annet godt pålegg;) At en kan fryse spekemat for å ta livet av bakteriene stemmer bare halvveis, det finnes to typer bakterier som kan opptre her og bare den ene dør ved frysing.. Men dette er jo bare for sikkerhets skyld...
Englebarn+ lille erta!! Skrevet 11. januar 2009 #11 Skrevet 11. januar 2009 shortcake<3: det er bare og spise fetaost!! jeg er hekta på apetina feta snack, og det er helt trygt, for den er pausterert..!! :)
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 11. januar 2009 #12 Skrevet 11. januar 2009 Jeg spiser alt jeg spiste før jeg ble gravid! (men jeg er veldig kresen, så det er ikke den helt store risikoen for mini likevel..kan ikke fordra andre oster enn vanlig hvit og brun ost..spiser ekstremt sjelden salami eller spekeskinke etc. Hender jeg tar en skive fårepølse eller mørpølse)
Fint_Lite Skrevet 11. januar 2009 #13 Skrevet 11. januar 2009 Her går det i salami vanlig gul ost med sylteagurk leverpostei med sylteagurk eggesalat eller andre salater egg skinke med sylteagurk eller vanlig agurk morpølse er vel stort sett det det går i nå, har dilla på sylteagurk er jeg brød lei spiser jeg frokostblanding og da må jeg ha med sjokolademelk
Shortcake<3 Skrevet 11. januar 2009 #14 Skrevet 11. januar 2009 Kan jeg d!!? Hurra! Nå skal det bli gresk salat til middag til uka!<3 Oxo har jeg et glass med fylte oliven i skapet som jeg har glodd lengselsfullt etter en gooood stund nå... Hirr,hirr. =)
Mia29 Skrevet 12. januar 2009 #15 Skrevet 12. januar 2009 Siden du spør om hva vi spiser så understreker jeg at det er kun det jeg svarer på her. Ikke hva jeg mener man ikke bør spise. Jeg spiser: Nøkkelost Makrell i tomat Kokte kjøttpålegg Middagsrester av kjøttkaker, steik ol. Falunkorv av kalkun Syltetøy Banan (innimellom med syltetøy) Egg Leverpostei Reker Rekesalat Gulost Agurk og tomat med salt og pepper Sennep under div. kjøttpålegg Jeg prøver å være flink til å variere. Ellers er ikke jeg noe strort brødfan. Spiser derfor også grøt som alternativ til brød innimellom. Da havregrøt, gjerne med rosiner på i stedet for sukker.
Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 12. januar 2009 #16 Skrevet 12. januar 2009 Noen skrev lengre opp at man ikke kan spise røkt laks - det er ikke sant. Man kan spise den, men det sies at den burde være fersk. Ærlig talt tror jeg folk nesten velger selv hvor nøye man skal være. Den ene fastlegen min bare heiset på øyenbrynene da jeg spurte henne om jeg måtte holde meg unna speket kjøtt. Mamma har fem unger, i alle svangerskapene har hun ikke hatt en eneste regel på hva hun har holdt seg unna. Og hjemme hos oss gikk det MYE i f.eks. salami og laks. Ikke farlig, ikke farlig. Og ingen er syke... Bon apetit!
Bella_mamma til Benita Skrevet 12. januar 2009 #17 Skrevet 12. januar 2009 jeg har blitt hekta på remulade he he.kusina mi har kjøpt med to flasker fra danmark til meg. så på brødskiva er det alltid remulade med nogo attåt.f.eks. fiskepudding,egg,krydderskinke,falukorv eller tomat og agurk med pepper på...namminammmmm
Fint_Lite Skrevet 12. januar 2009 #18 Skrevet 12. januar 2009 Røkt laks spiste jeg i lula noen ganger..er så godt på egg! blir sikkert mere til påsken! Men egentlig så spiser jeg og gjør akkurat som før jeg ble gravid. Å nå fikk jeg utrolig lyst på brødskiver med tomat og majones, synn vi verken har tomater eller majones. Kom å på mere pålegg jeg spiser Kjøttpudding Karbonader nøkkelost
Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 12. januar 2009 #19 Skrevet 12. januar 2009 Åh, kjøttpudding på brødskiva! Herlig tips Ketchup har jeg ikke spist på sikkert fem år før jeg ble gravid, men nå bruker jeg det ofte. Og brødskive med kjøttpudding og ketchup! jaaaa
Mage Mi Sa Jo Skrevet 13. januar 2009 #20 Skrevet 13. januar 2009 ost og skinke, falukorv, kalkunpølse, leverpostei. makrell i tomat,brunost, er vel det det går i for tiden passer på og pynte opp med salat, tomat, agurk, paprika, druer, ol. så ser det ikke så kjedelig ut. har vært veldig matlei en stund men ser ut til at det endelig har snudd litt.
septemberpiken Skrevet 13. januar 2009 #21 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har dilla på eplegele jeg! Ellers spiser jeg: Gulost Egg med salami Fårepølse Prim Leverpostei med sur agurk Servelat Brunost Banan Har også fryktelig lyst på nugatti om dagen, men har ennå ikke gitt etter for presset og kjøpt en boks (er ikke pålegg jeg har til vanlig).
Kammie 3 barnsmor:o) Skrevet 13. januar 2009 #22 Skrevet 13. januar 2009 Jeg er blitt hekta på eplegele og makrell i tomat, så nå er det stort sett det det går i her. Men ellers så spiser jeg det jeg har lyst på. Men man blir jo litt forvirret over at noen sier det ene og noen det andre.
På'n igjen! Skrevet 13. januar 2009 #23 Skrevet 13. januar 2009 Er ingen som har svart ordentlig på hva som ikke anbefales å spise, salami og annen spekemat er nemlig blant de ikke anbefalte matvarene! Dette fordi kjøtt som ikke er varmebehandlet kan inneholde en parasitt som forårsaker toksoplasmose, som ikke er bra for babyen. Dersom du fryser spekematen et par døgn er det OK å spise den, i følge Gro Nylander. Røkt laks er OK så lenge det er lenge til den går ut på dato. Man skal også være forsiktig med pålegg som snart går ut på dato, da disse matvarene kan inneholde listeria-bakterien. Dog skal det sies at sjansen for at norsk mat inneholder farlige bakterier/parasitter er svært liten, så lenge den har blitt oppbevart kjølig, det er jo mange som spiser alt uten at det får noen konsekvenser. Men husk å være mer forsiktig utenlands, spesielt i varme strøk!
Minjunibaby Skrevet 13. januar 2009 #24 Skrevet 13. januar 2009 Ingen grunn til å bli hysterisk på noen måter, som det gjentas i det uendelige har kvinner vært gravide i masse hundre år før oss -og det har gått bra uten all informasjon som vi har:) så er trygt å spise norsk mat...salami og servelat også syns dette var en morsom trå har selv nyoppdaget "gammel" mat som salami, leverpostei, kaviar og cornflakes, så det er det det går i =) litt trist nå når julebrusen forsvinner, så har hamstret:)
Anonym 88 Skrevet 13. januar 2009 #25 Skrevet 13. januar 2009 kan man spise Reker? har hørt at det ikkje e så bra, ka sier dere? Noe fasit svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå