sportymum Skrevet 11. januar 2009 #1 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg er ei jente på 21år, som planlegger å få en unge våren 2010 sammen med min kjære. Jeg jobber ingenting. Men han har reisejobb og derfor er han bare hjemme anne hver måned om gangen, men i månedslønn har han fra 60-100.000 kr. Så det jeg lurer på hva som vil lønne seg mest for oss: - bør jeg få unge under studiet eller... Min plan var, hvi jeg har forstått det riktig? - jeg begynner på sonans studiekompetanse høsten 09, og studie er ett år.og da kommer ungen ca i mars-mai. - jeg får da engangsstønad -jeg får to semestre med lån gjort om til stipend -Far får utbetalt lønn fra sin arbeidsgiver, etter hvor mye han arbeider. - Far får utbetalt fra NAV, det han ville fått utbetalt ved å ta 29 uker fri basert på sin inntekt. men så vil jeg gjerne være hjemme med ungen ett år, men siden ikke den generelle studiekompetansen gjelder før jeg er 23år, så kan jeg ikke melde meg opp til nytt studie. Og hvis jeg ikke kan melde meg opp itl ytt studie til høsten, så har vell ikke far rett på foreldrepenger? er det noen annen måte vi kan få de foreldrepengene på??? hmm. uten at jeg må jobbe.. er dette riktig? elller burde vi gjort noe annerledes? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139425084-hvordan-b%C3%B8r-vi-gj%C3%B8re-det-med-smuttehullet/
go'matræva og lillegutt Skrevet 11. januar 2009 #2 Del Skrevet 11. januar 2009 Oi, dette var avansert gitt. Jeg skal prøve å svare på litt hvertfall, selv om jeg egentlig ikke helt skjønner hva du spør etter Du får engangsstønad hvis ikke du har tjent deg opp rett til foreldrepenger, foreldrepenger får du kun dersom du har jobbet seks av de ti siste mnd før fødsel. Støtte fra Lånekassa får du også kun hvis du har hatt rett til støtte fra dem seks mnd før fødsel. Siden du ikke kan melde deg opp på nytt kurs til høsten, kan du ikke få støtte fra Lånekassa heller, de utbetaler bare til de som er påmeldt og registrert på godkjente kurs. Altså, du har egentlig rett på den støtten siden du er i utdanning i seks mnd før babyen kommer, men den faller bort igjen siden du ikke kan begynne på nytt kurs til høsten igjen. Dersom du ikke har tjent deg opp rett til foreldrepenger, mister far retten på sine seks ukers pappaperm. Hvis han skal ha perm må han bruke av "dine" uker. Dersom du jobber deg til foreldrepenger kan dere heller ikke ta perm samtidig, dere kan ikke begge motta penger fra NAV samtidig. NAV utbetaler ikke foreldrepenger over 6G, det vil gå utover far sin lønn og dere vil gå "i minus". Så det vil strengt tatt ikke lønne seg for deg å få baby neste vår, sånn rent økonomisk, gitt at du ikke begynner å jobbe. Spør hvis noe var uklart eller jeg ikke svarte på det du spurte etter, så skal jeg prøve å forklare bedre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139425084-hvordan-b%C3%B8r-vi-gj%C3%B8re-det-med-smuttehullet/#findComment-139427360
sportymum Skrevet 11. januar 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 11. januar 2009 Ja du ga meg svar på det jeg ville vite, tuuusen takk. Så hvis det skal lønne seg for meg/oss økonomisk så burde jeg faktisk kunne melde meg opp til nytt studie etter fødsel ->høsten - så ta permisjon. Men hvis jeg hadde skaffet meg en jobb/, hehe. Hvor mange prosent stilling må jeg ha, var det ikke 60% for å ha krav på foreldrepenger? Men kan min samboer da ta pappaperm i stede for meg, slik at jeg bare kan jobbe videre?? For vi vil jo da tjene mer på at han får utbetalt sin lønn-foreldrepenger enn at jeg kanskje bare får 10-15tusen i måneden? blir det ikke slik? ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139425084-hvordan-b%C3%B8r-vi-gj%C3%B8re-det-med-smuttehullet/#findComment-139428553
go'matræva og lillegutt Skrevet 12. januar 2009 #4 Del Skrevet 12. januar 2009 Ja, du burde melde deg opp til et studie til høsten. ;-) Hvis du skaffer deg en jobb må du jobbe minst 50% for at pappaen skal ha rett til sine uker. Men det spiller ingen rolle hvor mange % stilling du har for at du skal få foreldrepenger, du får utbetalt det du har hatt i lønn som vanlig du. Siden du får penger uansett om du jobber eller er i perm, så ville det jo vært greiest for deg å være hjemme mtp amming og sånt (de seks ukene etter fødsel er det bare du som kan ha, de er forbeholdt deg!), men det er jo noe dere må bestemme dere i mellom. Dere vil gå i "minus" økonomisk hvis pappaen vil ha mye permisjon siden NAV bare dekker foreldrepenger inntil 6G (ca 420 000,-). Sett at samboeren din har en inntekt på ca en million i året, så vil han, med mindre arb.giver vil dekke mellombeløpet, gå glipp av nesten 600 000 i året i lønn... Rent økonomisk får dere mest ut av det hvis du får deg en jobb, jobber så mye som mulig, melder deg opp til et studie, tar perm fra både jobb og studie og mottar støtte fra NAV og Lånekassa. Pappaen blir i jobben sin (har mann på sjøen selv, så vet det er tungt å skulle være alene hjemme i fire uker!) og får være hjemme med dere de fire ukene han har fri.. Som sagt så har jeg mann på sjøen selv, og som han selv sier, han føler han får mye mer kvalitetstid med lillegutt når han er hjemme såpass lenge av gangen, enn om han skulle hatt en jobb på land der han kom hjem klokka fem og fikk se lille to timer (inkludert mating, bading og legging) før han sover.. Håper du blir litt klokere på det nå, og at jeg var litt til hjelp. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139425084-hvordan-b%C3%B8r-vi-gj%C3%B8re-det-med-smuttehullet/#findComment-139432031
sportymum Skrevet 13. januar 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 13. januar 2009 Ja det er ikke bare bare å sikket å skulle være hjemme en måned alene, men så får man jo veldig igjen for det når mannen først er hjemme en hel måned og har helt fri. Enig som du også sier, så får de mye mer ut av det, Så sånn sett er det jo noen gode sider med den jobben, og ikke bare negative Jo jeg fikk et kjempe svar, tuuuusen takk Så da melder jeg meg opp som student, og får meg en jobb ved siden av studiene. Tenkte å bare ta 3 fag av gangen, for å gjøre det best mulig, og siden jeg trener mye så ville det da ikke bli mye tid til jobb.. Så weee, til høsten er det bare å sette igang med unge, ihih Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139425084-hvordan-b%C3%B8r-vi-gj%C3%B8re-det-med-smuttehullet/#findComment-139437911
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå