Gå til innhold

Når kontakter jeg NAV for å søke om mammapermisjon? Er sykemeldt.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sykemeldt fra en arbeidskontrakt som går ut nå i januar. Når kan jeg søke? Min inntekt er jo ikke avklart på forhånd. Det er stor forskjell på om jeg er sykemeldt resten av svangerskapet eller om legen friskmelder meg i februar, og jeg står arbeidsledig. (uten rett på dagpenger, rakk ikke å tjene 105 000 i 2008. (Manlger bare 5000.) Er helt nyutdannet. )

Legen ville sykemelde meg fordi jeg scoret lavt på noen prøver. Har inntrykk av at han vil holde meg hjemme resten av tiden.

Betyr det at jeg må vente med å søke til jeg skal ut i permisjon i slutten av april? Da får jeg vel penger først i juli.

Fortsetter under...

Hvis legen vil sykemelde deg skal du fortsette å være sykemeldt.

Økonomisk er dette også mest gunstig. Hvis du da ikke har en ny jobb å gå til. Husk at sykepenger også gir grunnlag for foreldrepenger. Du kan søke foreldrepenger 6 uker før fødselen, men dette blir tatt av de antallet uker du får tilsammen. Leverer du søknad om foreldrepenger i mars/april skal dette være klart til utbetaling fra dagen du har krav på dette. Jeg tror ikke saksbehandlingstiden er så lang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...