babygullz <3 vilde Skrevet 11. januar 2009 #1 Skrevet 11. januar 2009 Jeg har sluttet å amme, ammet siste gang på fredag, så har fortsatt melk. Å slutte å amme innebærte såååå forferdelig mange sterke følelser jeg aldri hadde trodd. Og jeg har lyst å fortsette, d gjør vondt inni meg når gullet leter etter puppen, og spiser på hele genseren min, og alt hun får er flaske... Nå har jeg brukt fluoxetin i 1 dag kun, men stoffene utskilles veldig sakte fra kroppen, og man skal ikke amme når man bruker fluoxetin helst står d i pakningsvedlegget... Er d noen som vet hvor lang tid d kan ta før den er ute av kroppen? Noen som har ammet med fluoxetin?
Lykkeliten *På overtid* Skrevet 11. januar 2009 #2 Skrevet 11. januar 2009 Jeg skal begynne på fluoxetin når jeg nå er ferdig med å amme.. Når jeg gikk gravid fikk jeg kraftig svangerskapsdepresjon og måtte gå på fluoxetin. Den er trygg og bruke når man er gravid, men ikke når man ammer. Det var veldig viktig sa dem til meg. Jeg måtte trappe ned så jeg hadde sluttet med tablettene ca en måned før fødselen slik at det ikke var noe igjen i melka når lillemor kom.
LilleVildeogMamma Skrevet 11. januar 2009 #3 Skrevet 11. januar 2009 kjære deg.. Kan du ikke ringe ammehjelpen eller ammepoliklinikken på sykehuset? Jeg synes det er trist å lese at du er så lei deg over å ha sluttet å amme. Kanskje det ikke er for sent hvis du har ombestemt deg og har lyst til å amme mer? Du kan jo amme litt bare... Går jo ann å pumpe seg for å opprettholde produksjonen til medisinen er ute av kroppen og deretter amme litt lengre? Blir du mer deprimert av å ikke amme enn å amme? Søk hjelp og snakk mer med legen din! Ring Gro Nylander om så er Synes det høres ut som vondt blir verre nå som du har sluttet med ammingen og at du egentlig har lyst å amme mer. Men det er din avgjørelse og du må prøve å være snill med deg selv og støtte deg selv i valget du har tatt, uansett hva det blir!
babygullz <3 vilde Skrevet 11. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 11. januar 2009 uff.. ja.. jeg hadde ikke trodd det skulle bli så mye feelings oppi dette her. jeg har ikke tatt medisinene siden fredag, for jeg taklet ikke hvordan jeg ble....og jeg vil vite om jeg kanksje kan amme igjen..Men ser jo at melkemengden er mindre nå... har ikke spreng lenger.....kjenner at de er fulle, men ikke på langt nær osm de var..
Gjest Skrevet 11. januar 2009 #5 Skrevet 11. januar 2009 Hadde jeg vært deg hadde jeg gjort alt for å opprettholde melken..Om du smører deg godt med brystvortekrem før du pumper deg å at du etterpå har litt morsmelk på brystvorten å la den lufttørke..Om du bare venter et par dagen med ammingen å ser om brystene blir bedre av desse sårene å riftene så vet du om du forsiktig kan prøve å amme igjen. Det har mye å gjøre med ammestilling å hvordan den lille suger. Jeg hadde et åpent sår på ene brystvorten første uken etter min jente ble født,men jeg ammet hele tiden(tro meg,jeg gråt hele tiden fordi det var vondt) Men etter 1 uke så fikset snuppha suginga mye bedre å såret grodde sakte men sikkert med hjelp av brystvortekrem.. Om du pumper deg å gir morsmelk til lille Vilde kan det være at ting ordner seg. Du kan i tillegg gi MME for å opprettholde matmengden. Bare ikke gi opp amming helt ennå.
babygullz <3 vilde Skrevet 11. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 11. januar 2009 Jeg kan jo ikke pumpe ut melken og gi til henne så lenge jeg har denne fluoxetin i kroppen... er jo det som er det store problemet nå.. Såre blødende brystvorter har jeg hatt omtrent hele ammeperioden( 12 uker!) sog de er mye bedre nå så den biten er no problem... men kan ikke amme eller gi min morsmelk så lenge jeg har fluoxetin i kroppen.. Egentlig er "behandlingstiden" med fluoxetin 3 mnd..blir kavent om jeg skal håndmelke og pumpe og kaste så lenge.... så jeg må velge om jeg skal fortsette på tablettene, eller kutte ut, og få opp melken igjen....:S
Gjest Skrevet 11. januar 2009 #7 Skrevet 11. januar 2009 jeg ville pumpet til du får medisinen ut av systemet, for å opprettholde produksjonen. så får du heller helle ut melken.. vil jo tro at når du tok medisin på fredag at det meste er ute av systemet nå(men vet jo ikke) hvis du begynner å amme igjen nå, så tror jeg du skal være forberedt på et par øke døgn sånn at småen får opp produksjonen din igjen. hvis det gjør deg vondt å ikke amme, så ville jeg prøvd uten medisinen litt til... og tilslutt, det beste tipset jeg har i forhold til såre brystvorter er å smøre med vaselin to ganger om dagen, spesielt etter du har dusjet.
babygullz <3 vilde Skrevet 11. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 11. januar 2009 Ja... men hjelper lite å smøre såre brystvorter når d er trøske.. Men har fått canesten jeg skal smøre på, og d er blitt bedre allerede. Men nå går d litt bedre sånn følelsesmessig, men er litt sårt nr hun leter etter puppen, og sugerp å puppen utenpå genseren... men d vil nok bare være sånn de første dagene, så går d seg til:) Tror jeg har tatt d beste valget, bare d var litt mer følelser i d enn jeg hadde trodd...
NormaJean Skrevet 12. januar 2009 #9 Skrevet 12. januar 2009 huff, jeg føler med deg. men vet du, du har sikkert gjort en bra avgjørelse, det føles sikkert ikke slik nå kanskje? men tenkte på en ting, jeg slet med sopp på brystovrtene, det gikk ikke bort,selv om jeg smørte meg og lillegutt fikk mycostatin mixtur. ammepoliklinikken skrev tilslutt ut en tablettkur til meg, kostet flesk (400kr), men da ble soppen borte på noen dager. kommer desverre ikke på hva den heter.men kan virkelig anbefale det. hadde masse smerter pga soppen, men etter de tablettene ble det bra:)
Grillet kylling Skrevet 12. januar 2009 #10 Skrevet 12. januar 2009 Jeg synes du skal gi slipp på ammingen. Barnet ditt lider ikke på noen som helst måte fordi om hun nå får flaske. Du er en kjempe flink mor som har holdt ut såpass lenge mtp. smertene. Gi deg selv litt tid,så tror jeg ikke at du kommer til å angre på beslutningen din. Tenk at du nå heller kan kose deg sammen med datteren din uten å ha ammepresset hengende over deg:)
babygullz <3 vilde Skrevet 12. januar 2009 Forfatter #11 Skrevet 12. januar 2009 Tusen takk for all støtte og oppmuntring. Nå synes jeg også det går mye bedre, både av back-up, og for nå har både jeg og vilde alexandra d mye bedre, føler jg selv. Melkesprengen er borte, og så lenge jeg slipper å sitte med sprengte bryster og vite at eg kaster melka i vasken når vilde alexandra kunne fått den, er en opptur bare i seg selv. Så gleder mg til melken er borte helt nå Har også fått en helt ny bebbis nå som vi har gått over til kun mme... Sovnet 2-3 timer tidligere enn hun pleier om kveld i går, noe som resulterte i at hun våknet 3 timer tidligere også da, men så sovnet hun i vippestolen sin i 2 timer til, så fikk hun mat, sov litt igjen, og nå ligger hun bare og prater smiler og koser seg på lekematten sin.. Og så har hu oppdaga hendene sine...artig!!!=D tror jeg har tatt rette valget... Men har gått over til NAN mme nå, pga hipp ikke har alle næringsstoffene hun trenger og kun var grei å gi som tillegg når jeg ammet fikk jeg høre så nå får hun i seg alt d med nan da, omegafettsyrer osv, og dvitamindråper får hun utenom da....
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 12. januar 2009 #12 Skrevet 12. januar 2009 Hva er fluoxethin, egentlig? Er det tabletter for å stoppe melken?
babygullz <3 vilde Skrevet 12. januar 2009 Forfatter #13 Skrevet 12. januar 2009 fluoxetin er d samme som prozac. Jeg får d for å ikke overspise.
*TuttiFrutti* Skrevet 12. januar 2009 #14 Skrevet 12. januar 2009 Babygullz - godt å lese at du har det bedre! Bare en liten ting - du skriver at Hipp ikke har alle næringsstoffene hun trenger. Hva mener du med det egentlig? At det ikke er en fullverdig mme?
babygullz <3 vilde Skrevet 12. januar 2009 Forfatter #15 Skrevet 12. januar 2009 Ja, hipp inneholder lite jern og ingen(??) omegafettsyrer... så jeg fikk vite at den var ikke fullverdig som mme alene, kun som tillegg egentlig... var d jeg ble fortalt da...
*TuttiFrutti* Skrevet 12. januar 2009 #16 Skrevet 12. januar 2009 Hmm, det syntes jeg var rart at du ble fortalt.. eller at ingen har fortalt meg! Var på helsestasjonen på 4 mnd kontroll i forrige uke, og der diskuterte vi kun hva forskjellen på Hipp1 og 2 var. Var ikke samtaleemne at Hipp ikke egnet seg som mme.. Enig i at det ikke er omegafettsyrer i den - vi gir tran ved siden av. Litt styr, men. Hvor mye jern er det i Nan?
babygullz <3 vilde Skrevet 13. januar 2009 Forfatter #17 Skrevet 13. januar 2009 hm.. Det er faktisk mer jern i HIPP1 enn i NAN. Nan har 3.2 pr.100 pulver(0.41 pr ferdigbl.100ml) mens hipp1 har 4,2 pr 100g pulver.(0,6 pr 100 ml ferdigbl.) Hun mente nok siden jeg ikke gir tran, men d-vitamindråper, at d var bedre med NAN siden den har omgefettsyrene, og hipp ikke har d.. D er også mer e-vitaminer i nan enn hipp,men sånn jeg ser d er de vel egentlig fullverdige MME begge to.. så syns også d var rart da.. Beklager. Skal ikke stole blindt neste gang jeg, men heller lese på pakkene selv og se=) Men siden jeg ikke orker styre med tran så får jeg bruke nan for d mesye, og hipp til kos=)
temine Skrevet 13. januar 2009 #18 Skrevet 13. januar 2009 Må bare få si at både hipp, nan, småfolk og collet er fullverdige mme. Den mengden omega 3 enkelte mme inneholder er liten, så om du ønsker at ditt barn skal få omega 3 og at det skal være noen vits må du egentlig gi tran. Uansett, det viktigste er at de får d-vitaminer. Du kan lese på www.flaskeposten.org om de ulike typene mme, der lærte jeg veldig mye.
babygullz <3 vilde Skrevet 13. januar 2009 Forfatter #19 Skrevet 13. januar 2009 Ja.. de hadde nok ikke blitt solgt som MME om de ikke var fullverdige.. så sånn er d.. Rart at jeg fikk en sånn beskjed da... tydeligvis ikke helt peilinga=D Snuppa liker HIPP best da.. så godt vi kan bruke den =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå