Gå til innhold

Når ga dere dere med ammingen? Og hvordan bestemte dere dere for at nå var det bra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemor her spiser bare oftere og oftere om natten og er ikke like interresert i puppen som før. Nå jeg ammer henne bare spiser hun litt og så snur hun seg rundt og jeg får henne nesten ikke til å spise mer. Det virker som hun ikke får i seg nok mat.

Har prøvd med noen flasker med tillegg og det likte hun KJEMPE godt. Da sov hun lenger om natta også..

Burde jeg si stopp nå da? Hun er straks 6 måneder..

Synes jo det er så kos med amminga og er redd for å angre på valget mitt.. Uff..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har gitt henne et veldig godt grunnlag når du har ammet i 6 måneder. Kan du ikke beholde ett eller to ammemåltider, feks morgen og kveld (før flaske)? Da blir det kos og hun får fortsatt i seg antistoffer fra deg.

Jeg ga opp etter 8 uker, men jeg ble veldig deppa av at det var så mye styr - derfor var det bedre for meg (og dermed også snuppelure) at vi sluttet helt.

Skrevet

Jeg har vel gitt meg nå...gullet er 12 uker..Jeg har hatt lyst å slutte veldig lenge, hatt blødende brystvorter osv osv..til slutt fant legen ut jeg hadde trøske!

har blandede følelser om d her nå.. gjør vondt inni meg når snuppa sutter på puppen min utenpå genseren og så får hun bare flasken....

Når jeg vet jeg kunne ammet lenger for jeg har nok melk liksom, hvertfall til å kunne delamme...

=/

Skrevet

Kjære deg - med de ammesmertene du har hatt Babygullz og Vlde Alexandra - er det vel bare så vidt du kunne ha delammet??? Barn tåler å vokse opp på mme, tror det er sårere for deg enn for jenta di!

Skrevet

Jeg synes det på en måte er litt vondt å se henne spise av flaske jeg fordi da er det liksom gjort. Jeg har ikke hatt noen problemer med ammingen før nå og det har vært veldig enkelt og bare "slenge" frem puppen når hun har vært survete eller vi har vært borte hos folk. Synes det er trist å ikke kunne gi henne mer av puppen.

Den siste tiden har hun vært våken HVER time om natten... Og jeg er helt utslitt..

Uff.. Det er så trist!

Det er vel mange som gir seg med ammingen nå etter 6 måneder også ikke sant?

Skrevet

Hadde jeg fullammet var planen å slutte når han var 6 mnd. Jeg leste akkurat et sted at antistoffene gjennom morsmelken er bare effektivt frem til 6 mnd alderen. Det var jo en god ide å amme ett eller to måltider for kosens skyld

Skrevet

Husmus: det er helt feil at antistoffene igjennom morsmelken bare er effektiv til de er 6 måneder gammel! I Norge anbefales det å amme til de er 1 år og verdens helseorganisasjon anbefaler at man ammer i minst 2 år! Forskning viser at amming er gunstig fram til de er 4 år, fordi imunforsvaret på barn ikke er ferdig utviklet før da. Antistoffene fra mor er altså med på å bygge opp imunforsvaret :-)

Til spørsmålet: jeg fullammet i 6 måneder med en gutt som hadde total brystvegring, vi måtte amme liggende på et mørkt og stille rom til hvert måltid. Ammer fortsatt flere ganger for dag + natt, gullet er 10 måneder gammel. Det kommer perioder hvor barn ikke er så interessert i brystet, da er det mor sin oppgave å fortsette å tilby (gjerne mye oftere enn hver 3. time) og være frampå. I tillegg må man kanskje til og med ta i bruk pumping for å opprettholde melkeproduksjonen. Etterhvert så vil barnet begynne å kose seg med amminga igjen. De er så nyskjerrige i den alderen og har ikke tid til å ligge og kose ;-) Men fortsett å tilby, og ikke ty til flaske med morsmelkerstatning! Det vil gjøre at hun/han blir enda mindre interessert i brystet.

Å amme er ikke lett, man tror at alt skal gå av seg selv og med en gang man møter litt motstand så skal man slutte å amme. Du klarte mest sannsynlig å komme igjennom såre brystvorter, sprengte bryst, evt. brystbetennelse... Hvorfor skal du ikke klare å komme deg igjennom denne lille utfordringen? :-)

Amming er gunstig mye mye lengre enn 6 måneder! Og det er veldig viktig å gi morsmelk samtidig som man introduserer fast føde. Håper du ikke gir deg enda ;-)

Skrevet

Jeg amma til gutten vår var litt over 8 mnd.

Da var det plutselig tverstopp en morgen, bare bet og ville ikke prøve å suge engang. Prøvde i mange dager etterpå, men ville ikke ha.

Grunnen var nok at jeg var gravid igjen.

Syntes det var vemodig og trist, men på en annen side vedlig greit at han bestemte det selv...

Skrevet

Vi har nettopp gidd oss nå, eller vi holder på da. Snuppa hadde en periode fra hun var 5-8 mnd hvor hun i perioder var veldig uinteressert i puppen. Så siden da har vi måttet amme på soverommet, der det er ingen lyder. Hun blir veldig lett distrahert. Syntes det så ut som å nærme seg sluttet på den tiden men hs sa at det var vanlig at de ble litt sånn i den alderen, men om man kom seg over den kneika så ville interessen øke igjen.

Det stemmte forsåvidt det men har ikke ammet henne en annen plass enn på soverommet siden hun var 6 mnd. Men det var jo greit med et fast sted, forståelig at hun ønsker matro!=)

Som sagt så kom vi oss over den kneika å vi fortsatte å amme. Jeg begynte på jobb da snuppa var 9.5 mnd. Da var pappan hjemme med henne, å jeg hadde ammefri slik at jeg rakk å gi henne morgen å kveld. Jeg jobber skift. Nå er hun straks året å ammefria mi er slutt så jeg får ikke gitt henne lengre når jeg starter tidlig på jobb, så derfor gir vi oss nå. Men det er helt greit for snuppa, hun spør ikke etter den men tar hvis jeg legger henne til på morgenen. Men nå er det altså slutt. Kanskje det er igjen en gang eller to. Litt vemodig men samtidig greit. Jeg er veldig takknemmelig for at jeg har kunnet amme så lenge. Har vært velsignet med masse melk hele veien. Hadde en del start problemer men det gikk seg til. Har kost oss innmari mye med ammingen.

Ble litt langt men jeg begynte å mimre så tankene stoppet ikke.

Tenk, jenta mi er snart ett år!!!!=)

Hadde snart vært på tide med ny baby nå synes jeg!;-)

Skrevet

Troika,

jeg hevet på øyenbrynet når jeg leste det jeg og, men jeg vet jeg leste det. Må bare finne ut hvor. Enten i spedbarnsboken eller på klikk.no.

Skal prøve å finne det frem. Som sagt, jeg reagerte når jeg leste det jeg og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...