Anonym bruker Skrevet 11. januar 2009 #1 Skrevet 11. januar 2009 Noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg får opp melkeproduksjoen uten nesespray og piller? Har delammet til nå, og nå er gutten min 3 mnd.er og jeg har nesten ingen melk igjen. kun til en nattamming. pumper og pumper, men kommer kanskje mellom 50-100 ml på begge puppene. Jeg er ikke klar til å slutte heelt ennå.... Noen som har noen tips til meg? Blir veldig takknemmelig
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2009 #2 Skrevet 11. januar 2009 Pumping o g nesespray funket for meg. Hvorfor vil du ikke ta spray? Det er også viktig å drikke mye har jeg hørt, men vet ikke om det hjelper.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2009 #3 Skrevet 12. januar 2009 Noen sverger til litt mørk sjokolade. Selv har jeg lykkes med vørterøl. Et par flasker om dagen i noen dager gjorde susen!
schubidu Skrevet 14. januar 2009 #4 Skrevet 14. januar 2009 Jeg har også en baby på 3mnd. Vi har brukt MASSE tid for å prøve og øke melkeproduksjonen, og jeg har prøvd det meste. Jeg har gitt tillegg helt siden hun var 2 uker, ca 200 ml hver dag. Det kommer mer og mer melk, men jeg har på ingen måte opplevd at melka kommer for fult. På dagtid får jeg ut 50-80ml annenhver time, det holder frem til kvelden, da får hun mme i kanskje tre omganger. Til og begynne med var det veldig frustrerende, men nå er jeg veldig stolt av arbeidet jeg gjør for at hun skal få mest mulig mm, Hva er grunnen til at du har delammet til nå?
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2009 #5 Skrevet 26. januar 2009 Hvor ofte og hvor lenge pumper dere som pumper? Jeg er alene med babyen og klarer bare ikke å pumpe hver 3. time som noen anbefalte. Først bruker gutten 1 times tid på å prøve å amme, vet ikke hvor mye han får i seg, for det ender nesten alltid med flaske etterpå. Innen jeg er ferdig med "runden"(amming+mating+bleieskift+at jeg selv må på do og spise litt innimellom) er det gjerne gått 2 timer. Da blir vel neste pumping for nær neste måltid? Han er stort sett sulten ca hver 3. time.
vann123 Skrevet 26. januar 2009 #6 Skrevet 26. januar 2009 Pump, ta vare på og gi evt den melken etterpå hvis det er nødvendig, gutten din er MYE flinkere enn pumpen til å tømme brystet ditt! Istedenfor at du sitter en hel time og ammer kan du kanskje prøve å avslutte ammingen etter en halvtime? Og heller legge ham til igjen før det har gått tre timer, da gjør han hele jobben med øking for deg! Hvordan er det om natten? Spiser han da? Jeg har god erfaring med samsoving, da får småen spise når han vil og "oppmuntres" nok litt ekstra til å spise noen ganger om natten når han ligger midt i melkelukten! Husk at etter to timer så er minst 50% av melken gjendannet i brystet, tømmer du brystet annenhver time vil produksjonen øke! Og tilslutt - er du utsatt for stressende situasjoner så kan det påvirke melkemengden - prøv å unngå stress, ta det med ro, når du er alene så rekker du ikke alt de som er to rekker (jeg var alene med nummer en og vi var to med nummer to, så jeg vet hvor stor forskjell det er!) Har du en søster/venninne/bestemor/bestefar/etellerannet som kan komme og hjelpe deg med husarbeidet så du kan konsentrere deg om å være mamma og amme og slappe av? Hybelkaniner er IKKE farlige, bare la det være litt støv og skitne klær, babyen din bryr seg bare om deg, ikke om at det er helt ryddig og rent. Unn deg å bruke tid på deg selv og å slappe av - det er en sinnsyk jobb å være mor helt alene - men det er også utrolig deilig å kunne bestemme tempo og standard selv... Da jeg var alene med min første fikk jeg besøk av min bestemor flere ganger i uken, hun hjalp meg å vaske klær og henge opp og støvsuge og gjøre sånne ting som jeg bare var for sliten til å gjøre. Denne gangen har vi vært to, så nå har min mann gjort det. Resultatet for meg var i stor grad det samme, jeg har prioritert å slappe av :-) Husk også å drikke rikelig med vann, det er mye væske som forsvinner ut av kroppen din når du ammer. Lykke til!
HM-mamma Skrevet 26. januar 2009 #7 Skrevet 26. januar 2009 Hei! Mulig jeg fremstår som litt teit her, men må bare spørre; hvorfor pumper du så mye? Som vann123 skriver så er babyen mye mer effektiv enn pumpen. Hvis det ikke er noen spesiell grunn til at du pumper burde du prøve å la babyen ligge lenger og oftere ved brystet i stedet for å bruke tid på pumping. Det er ihvertfall min erfaring etter å ha prøvd mye forskjellig og ammet to barn at det er MYE mer effektivt å bare la babyen styre det. Og særlig amming om kvelden og natten er effektivt for produksjonen. Lei en god film og la baby ligge og kose seg ved brystet! Så langt du orker da, så klart... Er ellers enig med vann123 i at det har mye å si hvordan du har det og hva du får i deg. Spis og drikk mye og prøv å slappe av. Vet det er vanskelig med alt som skal gjøres, og særlig hvis du er alene, men la det flyte så mye du kan. Et helt konkret "hviletips" jeg fikk av en ammehjelper var å prøve å sove litt eller i det minste ligge ned og slappe av mellom kl 12 og 15. Virker helt rart at klokkeslettet skal ha noe å si, men hun har fortalt meg så mye annet fornuftig at jeg tror på dette også. Det er litt rart og uvant å skulle legge resten av livet på vent, men du kan jo prøve noen dager med bare mat, søvn og amming og se om det tar seg litt opp. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #8 Skrevet 28. januar 2009 Jeg slet endel med amming nu med nr 2. Med nr 1 gikk dette helt greit. Men nr 2 kom noen uker før tida og var ikke sterk nok til å suge ut melka. Så jeg ble værende en stund på sykehuset og fikk god hjelp på barselavdelinga. Ut ifra det de sa der, så har du fått en del feile svar her. Ungen bruker ca 10 minutt med effektiv suging for å tømme brystet, alt etter dette er sutting og bidrar heller ikke til å øke produksonen. Hvis ungen har stort suttebehov gi heller en sutt eller la den lære seg å sutte på handa eller tommelen. Etter 30 minutt etter endt amming er 50% av melka tilbake igjen og etter 1 time er den helt tilbake. Da vil du ha tid til å pumpe og i tillegg ha nok melk når ungen vil ha mer mat. Jeg fikk beskjed om å pumpe etter halvannen time etter endt amming hver gang til jeg hadde fått nok melk. I tillegg brukte jeg nesespray for at det skulle bli lettere for ungen å få ut melka. Og handmelke er mer effektiv enn å pumpe seg hvis du får det til. Men selvsag det å legge ungen ofte til brystet er også veldig effektivt for å øke produksjonen, men da kan du ikke pumpe i mellom. Og ut i fra hva de sa på sykehuset skal man ikke la ungen ligge så veldig lenge ved brystet da de fort får en uvane med at de ikke trenger å være så effektive med å spise for maten er jo tilgjengelig "hele tiden" like vel. Ha heller et opphold på 20-30 minutt og tilby på nytt. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #9 Skrevet 28. januar 2009 jeg hadde jordmor på besøk i dag og hun sa at dt hjelper og drikke en lettøl , dt skal være bra for melkeproduksjonen...
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #10 Skrevet 28. januar 2009 Takk for svar! Hilsen anonym 2601 kl 1355
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå