LadyBlackJack Skrevet 11. januar 2009 #1 Skrevet 11. januar 2009 Dere som har babyer på 3-4 mnd? Har hatt på følelsen i det siste at det minker på melken... Har ikke like mye spreng om morgenen når gullet har sovet lenge. Så i går tok jeg en test og pumpet meg ca 3 timer etter jeg ammet sist. 150ml var alt jeg fikk ut. Prøvde igjen nå nettopp, 2 timer siden jeg ammet, og fikk ut 140ml. Er ikke dette litt lite for en baby på 3,5 mnd? Drev jo og pumpet og styrte på de første mnd gr ammetrøbbel, og mener å huske at jeg da han var 2 mnd gammel hadde samme mengde melk. Burde ikke den øke med alderen? Han veier 5,5kg og er 60cm lang, så han er litterganne undervektig også.. Uansett, hva var nå de tipsene for å øke melkeproduksjonen? VIL ikke miste melken, har jobbet SÅ mye med ammingen, og når det endelig går knirkefritt så skal liksom melken forsvinne? Grrr...
Hermione_77 Skrevet 11. januar 2009 #2 Skrevet 11. januar 2009 150 ml!! Du er heldig du. Dette er jo masse!!! Tror ikke du har noen grunn til bekymring. Babyen klarer også å få ut mye mer enn pumpa gjør. Jeg pumpet meg i går, cirka 2 timer etter at jeg hadde ammet og jeg fikk ut cirka 40 ml... men gutten min legger fint på seg (han har riktignok fått et måltid med mme i tillegg på kveld da, men ett måltid er jo ikke nok til at han skal legge fint på seg om han ikke får bra med mm også) Så ta det med ro du, og bare nyt at sprengen ikke er like ille lengre.
3småtroll♥ Skrevet 11. januar 2009 #3 Skrevet 11. januar 2009 Du kan nok slappe av;) Det er helt vanlig at du ikke får spreng mer når det har stabilisert seg med produksjon og etterspørsel. 150 ml er ikke lite! Når lillemann var på samme alder fikk jeg kanskje pumpet ut 120ml max!! Husk at de suger mye bedre og får i seg mer enn den pumpa! Jeg trodde også jeg holdt på å miste og da lillemann begynte å tulle med puppen(4-5 mnd gammel) ble jeg helt tullete. Jeg pumpet og stresset og fikk til slutt nesespray for å sette igeng utdivningsrefleksen. Det hjelp veldig, men tror egentlig problemet bare var at jeg styra så med den amminga;) Nå er lillemann 8mnd-ligger over snitt på vekt(9,5kg) og jeg ammer masse enda. Han vil såvidt ha fast føde;) Min historie -bare så du kanskje klarer å "slappe" av litt;) Ang øke produksjon kan du jo pumpe mellom måltider, husk å dreikke og spise nok, kan jo prøve ammete, men jeg tror faktisk det beste er å la det gå av seg selv..Mest sannsynlig så har du nok melk- de sier jo at så lenge babyen spiser så forsvinner ikke melken av seg selv;) Masse lykke til!
Mamma's trolljenter Skrevet 11. januar 2009 #4 Skrevet 11. januar 2009 Jeg vet ikke helt hvor mye man skal ha men skal ikke babyer spise 12til 15% av kroppsvekten sin i døgnet... iik nå vil jeg ikke si at jeg har peiling altså men mener det er det jeg har lest rundt om kring, hvis det ikke stemmer skylder jeg jammen på ammetåka haha... Mitt inntrykk er også at en ikke alltid får ut alt i puppen med pumpa... føler meg i hvertfall helt "tom" etter skikkelige måltid og det gjør jeg aldri med pumpa:)
LadyBlackJack Skrevet 11. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 11. januar 2009 Åh, nå ble jeg lettet. Mener å ha lest har inne om folk som pumper ut både 300 og 400ml. Har ammete, men trodde den bare hjalp mot luftsmerter hos småen jeg? Går den på melkemengden også?
Hermione_77 Skrevet 11. januar 2009 #6 Skrevet 11. januar 2009 Ammete virker stimulerende på melkemengden på mange ja. Ikke på meg da dessverre. Føler jeg har prøvd alt for å øke melkemengden uten at det har blitt så mye mer melk av den grunn. Men jeg bør vel ikke klage. Klarer tross alt å mette den lille gutten min uansett. Han er forøvrig 5 måneder, og hadde i alle fall ikke klart seg med de 40 ml jeg klarer å pumpe ut!!!
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 11. januar 2009 #7 Skrevet 11. januar 2009 Jeg pumpet den ene puppen et par dager fordi jeg hadde så sykt vonde sprekker på den. Om snuppa lå inntil meg og skrek etter mat mens jeg pumpet var det null problem å få ut 200 ml fra en pupp på under 10 minutter. Men om jeg skulle være litt i forkant og pumpe ut før hun begynte å skrike var det helt håpløst. Har til og med prøvd å pumpe den andre puppen rett etter at hun har tømt den første, men det funker overhodet ikke! Jeg får ikke igang utdrivningsrefleksen uten å ha en grinete snuppe inntil meg. Og da føler jeg meg temmelig slem kan du tro!! Prøvde faktisk en gang å pumpe den ene puppen mens hun spiste på den andre, men da var hun bare i veien så det gikk ikke det heller
Lykkeliten *På overtid* Skrevet 11. januar 2009 #8 Skrevet 11. januar 2009 Jeg får aldri ut mer enn maks 60 ml per pupp jeg og det har jeg heller aldri gjort, så du er heldig du.. Men jenta mi har lagt fint på seg
Tre_Blir_Til_FIre Skrevet 11. januar 2009 #9 Skrevet 11. januar 2009 Å pumpe ut 150 ml er kjempebra! Men du må aldri se på hvor mye du klarer å pumpe ut, pumpa klarer ikke å pumpe ut all melken du har i brystet ditt fordi brystet ikke blir stimulert på samme måte som når barnet dier. Det viktigste er at barnet ditt ikke går ned i vekt, at allmenntilstanden er fin og babyen har flere tissebleier om dagen. :-)
AO3 Skrevet 11. januar 2009 #10 Skrevet 11. januar 2009 Jeg har en gutt på tre mnd i morgen, og får ut ca like mye. Det kommer litt an på tid på døgnet og hvor lenge det er siden jeg har ammet, men jeg har stort sett 40ml i den ene, og 80-120ml i den andre (yndlingspuppen... Klarer ikke gjøre noe med det...). Jeg hadde ikke stresset med det så lenge babyen legger på seg og virker fornøyd. De sier jo også at babyen får ut mye mer melk enn du klarer å pumpe ut.
LadyBlackJack Skrevet 11. januar 2009 Forfatter #11 Skrevet 11. januar 2009 Jeg får også ut ca dobbelt så mye i den ene puppen... Og den er større enn den andre. Går det an å pumpe opp produksjonen på den ene puppen så de bli like store? hehe Ikke så pent at det gjør noe, sikkert en cup str i forskjell! :S
AO3 Skrevet 11. januar 2009 #12 Skrevet 11. januar 2009 Jeg vet ikke, jeg har ikke prøvd... Det burde vel gå, men har ikke orket å styre med det, synes det er stress å pumpe noe mer enn jeg må pga all kokingen. For min del er den "gode" puppen den som var størst også før graviditeten, og det er den selvsagt nå også. Jeg var veldig sår på den "andre" puppen de første par ukene, og favoriserte nok den andre litt for mye... Nå favoriserer også gutten min den "gode" puppen, selv om jeg konsekvent legger ham til den minste puppen først, suger han den tom på null komma niks og begynner å skrike...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå