Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppaa mi på snart 3 uker er av og til veeeldig urolig på kveldene.

Skriker og lite vil roe henne.

Jeg har oppdaget at det er de dagene vi er ute å triller hun er sånn - da sover hun mer. (Sovner uansett når vi triller eller kjører tur)

Her er sånn høvelig døgnrytmen vår (kan variere litt), de dagene vi er ute på tur:

Mellom 0730-0830 - våkner og står opp

Så er det mat og kosing/bæring frem til ca 0900-0930 - da sovner hun

Sover i 2-2,5 timer

Våkner i 11-12 tiden

Er våken for mat og stell, kler på oss å drar ut.

Da sovner hun tvert av, ca i 13-tiden.

Da kan hun gjerne sove til i halv4-4 tiden. (da er vi hjemme, å hun våkner av å bli tatt opp av vogn/bilstol.

Fra nå av er det mat og kun smådupper på armen innimellom.

Sånn i 22-tiden begynner hun virkelihg å bli "vanskelig" - trøtt å sur, men vi får henne ikke til å sove.

Sovner rundt 2300-0000 og sover da til ca 0230-0300.

Får mat å holder det gående med sutring frem til ca klokken 0400-0500

Kan våkne en gang i 6-tiden, men ofte sover hun helt til det er morgenen etter det.

Jeg syns hun sover så mye på dagen, men lite på ettermiddagen?

Er jo lenge for henne å ikke sove skikkelig fra i 4-tiden på ettermiddagen og frem til i 12-tiden på natten?

(sove kun små-dupper på 10-20 miutter)

Burde jeg prøve å la henne sove litt mindre på dagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns dere hadde det helt supert. Skulle ønske mine unger hadde vært så "greie/lette".

La henne sove når og hvor mye hun vil. Når hun blir 3/4 mnd kan dere få tidligere kveldsrutiner.

Skrevet

Nei, altså jeg klager ikke på at hun sover LITE, bare at jeg syns det går så fryktelig lenge mellom hver soving på ettermiddagen/kvelden.

Men det gjør kanskje ikke noe?

Syns så synd i henne, for hun er sååå trøtt men får ikke sove.

Skrevet

Er litt usikker på om det er så mye å gjøre med søvnrutinene når hun er så lita. Jenta mi var 8 uker da hun begynte å få ordentlig styr på sovinga. Før den tid sov hun lite på dagen (bare korte lurer, 30 min max om gangen), men hele natta. De sier jo at søvn avler søvn, så jeg ville bare latt henne sove når hun er trøtt. På 3-månederskontrollen sa hs til meg at jeg skulle legge snuppa med en gang hun viser tegn på trøtthet, og ikke prøve å regulere sovingen ut over det hun har behov for.

Skrevet

Jeg syns ikke det høres ut som at hun sover for mye på dagen. De har jo behov for ganske mye søvn. MEN har dere prøvd å legge henne før hun blir trøtt og sur på kvelden? Kan hende hun allerede er overtrøtt? Jeg har hvertfall lagt merke til at de dagene vi klarer å være i forkant og legger henne mens hun bare gjesper litt, så tar det mye korterte tid å legge henne om hun blir grinete. Da bruker vi som regel 5-15 minutter uten gråting. Er bare litt protest akkurat idet hun legges ned, men det er over på 1 minutt! Om hun rekker å bli grinete så tar det minst en halvtime med hylskriking før hun roer seg og aksepterer at det er tid for soving. Og det selv om hun er så trøtt at hun må rynke panna for å holde øynene åpne...

Tror kanskje jeg ville begynt med leggerutiner i 21-tiden jeg, og ha henne i seng seinest 2130. Det er jo hvertfall verdt et forsøk?

Skrevet

nei hun er jo bare 3 uker!!

la henen styre dtete selv nå når hun er så liten, ingen vits i å påvirke så mye... det retter seg etterhvert..

jeg synes også det hørtes helt ok ut, også er du jo heldig selvom da! Ikke salle som har det slik!

Skrevet

Det er nok ingenting du kan gjøre, eller bør gjøre. Hun styrer selv hvor mye og når hun sover og det skal hun få lov til.

Det er ofte kvelden de er mer urolige på. Gudene vet hvorfor. Men her begynte vi ved 8 ukers alder og sove bort kveldene. Så det er håp.

Skrevet

Jeg er enig i at det kanskje er litt lang økt på ettermiddag/kveld uten søvn ja. Jeg erfarte også med min sønn at han kunne bli ganske grinete om det gikk for lang tid uten søvn. Hva med å ta en trilletur igjen litt utpå kvelden da hvis det er sånn at hun sovner tvert da. Så unngår dere at hun blir overtrøtt.

Skrevet

Enig med Pocahontas i at det kan være lurt med en trilletur på ettermiddagen/tidlig på kvelden. Hun blir nok litt overtrøtt. På den andre siden, er det jo IKKE unormalt at spedbarn er urolige på kvleden. Det har mine 3 vært også.

Som en over her sa, søvn avler søvn, så la henne sove når og hvor hun vil!! Hvis du har mulighet til å la henne sove videre i bagen etter trilleturen, ville jeg helt klart gjort det!

Dette pleier å gå seg veldig fint til når de er rundt 12 uker.

Lykke til!

Skrevet

Enig med de to siste om en trilletur på ettermiddag/tidlig kveld. Det bruker vi å gjøre innimellom sånn ca. kl. 18:00 for å få en liten lur før vi legger han (8 uker) for kvelden ml. 20.00-21:30. Dette for å unngå at han blir overtrøtt, blir så vanskelig å få lagt han for kvelden da, bare sutring og grining.. Eventuelt kjører vi en biltur og for gjort unna litt handling eller andre ærender.. Syns det funker veldig bra. Da er han veldig "hyggelig" å ha m å gjøre før det er natta:)

Er ikke så lenge som skal til for vår del. Mellom 1/2 til 1 time.

Men nå er han jo litt eldre da.. Men sov faktisk mindre når han var på snuppa di sin alder. Sikkert fordi vi ik forstod dette med soving, når han var trøtt, og hvor viktig det er å få han til å sove før overtrøtt.. Han kunne gjerne være våken opp mot 5-6 tima i strekk på ettermiddag/kveld. Nå er han bare oppe cc. 2 timer før vi får han til å sove igjen dagtid/kveld..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...