Gå til innhold

Må brystpumpa være sterilisert når man skal fryse eller koke melka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid sterilisert pumpa, men synes det er så tungvint. Og så er det dumt å kaste god melk. Hvis pumpa er vanlig vasket, dør vel eventuelle bakterier ved nedfrysing eller koking?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

rådet er å koke pumpa etter hvert bruk, ja. hva har du tenkt å koke melka for? det er de farlig melkebakteriene som det er viktig å ta knekken på. både pumpe og frysebeholder for melk skal kokes før bruk, og melka du pumper ut for frysing skal i fryseren så fort som mulig.

Skrevet

Må ikke koke melken, da blir den ødelagt

Skrevet

det holder å kjøre den i oppvaskmaskina, den blir steriliert godt nok der.... men den må kokes ein gang når den e heilt ny

Skrevet

Jeg mente ikke å koke melka alene, men hvis man f.eks. bruker den i grøt o.l.

Skrevet

er ikke helt enig med treerbanden der altså...rådet er å vaske i oppvaskmaskin eller for hånd først, og deretter koke.

siterer fra www.flaskeposten.org: "En brystpumpe består av så mange deler og krinkler og kroker at vi anser det som tryggest å sterilisere denne etter hver gang den har vært i bruk, også når barnet blir større."

Skrevet

Har eg aldri gjort med mine 3 unger, og de har ikkje lide noen nød av det...

Skrevet

vanlige oppvaskmaskiner blir ikke mer enn 50-60 grader når de vasker, skyllinga kommer opp i maks 70-80 grader. da blir det ikke sterilisert. det betyr jo ikke at det ikke går bra, men det er jo best å være forsiktig. men for all del, folk må få gjøre som de vil :) jeg koker utstyret etter hvert bruk. skjønner om det kan være slitsomt om en fullpumper.

Skrevet

Da har du vært heldig - ting blir ikke sterilisert i oppvaskmaskina. Det er vel bare rundt 40 - 50 grader der.

Og bakterier dør ikke i fryseren altså bare så det er sagt.

Der jeg jobber (bakteriologisk laboratorium) oppbevarer vi alle slags bakterier ved -70 grader fryser og vi tar dem opp og dyrker dem - de lever som bare det!

Skrevet

Man koker ikke mme eller mm til grøt. den skal bare varmes opp til 37 grader. Du ødelegger viktige bestandeler av mm hvis du koker den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...