Elise18.11.08 Skrevet 10. januar 2009 #1 Skrevet 10. januar 2009 Jeg fødte for 8 uker siden og har fortsatt kjempevondt i bekkenet. Jo mer jeg gjør hjemme eller går tur, jo mer vondt får jeg. Går dette over med tiden eller er det noe jeg kan gjøre for at det blir bedre?
Hikken Skrevet 10. januar 2009 #2 Skrevet 10. januar 2009 Få henvisning til fysio! Du risikere å bare gjøre vondt værre ved å gå hjemme med det.
Trulte76 Skrevet 10. januar 2009 #3 Skrevet 10. januar 2009 jeg ble helt bra etter nr 1 og nr 2. nå er det 4,5 mnd eter. kan kjenne det litt når jeg har gått veldig lang tur eller styret for mye. Men vil tru det vil gå seg til etterhvert med meg. Men ikke alle blir bra igjenn, så er du veldig plaget ville jeg fått henvisning til fysio. Man har rett på gratis behandlig 6 mnd etter fødsel mener jeg det var..
Elise18.11.08 Skrevet 10. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 10. januar 2009 Jeg får ringe fysio til mandag da kanskje:) Noen fler med erfaringer?
CB-BabyBoy Skrevet 10. januar 2009 #5 Skrevet 10. januar 2009 Det beste du kan gjøre er å gå til en fysioterapeut som kan bekken. Legger inn en link med oversikt over slike; http://www.fysio.no/ORGANISASJON/Faggrupper/Kvinnehelse/Spesialister-og-behandlere-i-kvinnehelse/Bekkensmerter Jeg fikk samme problemet som deg og det var veldig lite moro. Klarte å gå turer, men da var jeg ødelagt av smerter etterpå. Tok kontakt med fastlegen min og hun rekvirerte MR og røntgen for å dobbeltsjekke at noe ikke var galt + fysio behandling. Jeg tok kontakt med en av behandlerne på linken og er utrolig glad for det idag!! Første timen var litt lengre slik at hun fikk gått over kroppen skikkelig, kjent på spenninger osv. Jeg kunne ha med lillegutt, så det var ikke noe problem. Så fant hun ut at det beste var øvelser i slynge samt litt massasje på enkelte anspente områder. Jeg fikk også råd for hvordan håndtere smerte hjemme, hvordan unngå smerter på tur osv. F.eks når du setter deg ned om kvelden, bruk reklame pauser aktivt - gå rundt og sleng på bena. Rist litt løs for på den måten så stivner du ikke. Du har krav på fri behandling i 6 mnd fra du starter, etter det må du betale egenandel. Men da må legen din skrive at det er bekkenløsning med gangvansker på rekvisisjonen. Det er avgjørende... Jeg har nå gått i 6 mnd og er så godt som smertefri. Det vil alltid ligge der og kan blusse opp igjen om jeg er svært uforsiktig osv, men jeg har nå fått riktig verktøy til å takle det. Og jeg kan ringe fysioterapeuten min når jeg trenger en time Ønsker deg riktig lykke til og håper du blir bedre
shari_z Skrevet 11. januar 2009 #7 Skrevet 11. januar 2009 Synes CB ga deg et godt svar, men svarer likevel. Mine bekkenplager ble verre etter fødselen, trolig fordi babyen var stor og satt fast under symfysen (skambeinet). Hadde det akkurat som deg, jo mer jeg gjorde, jo mer vondt det ble. Fikk henvisning til fysioterapeut når jeg var til 6 ukers kontroll. Der fant fysioterapeuten ut at jeg var veldig spent, så fikk litt masasje, men hun mente også at jeg burde til en manuel terapeut. Der fikk jeg endelig bli kvitt plagene - helt til jeg datt ned på isen. :-( Så er tilbake der jeg var før behandlingen, men har begynt på nytt og håper at jeg ikke faller ned igjen. Fødte for snart 3 mnd siden, jeg.
NrToKomIJuli Skrevet 11. januar 2009 #8 Skrevet 11. januar 2009 Hei jenter. Det er gode råd som har kommet fram her. Her kommer to til. Det er forsket på kombinasjonen av akkupunktur og fysioterapi, og det er funnet at dette hjelper. Tror kanskje spesielt dette gjelder etter svangerskapet. Hormonene er jo ute av kroppen, og det er en mulighet at smerter kommer av spente muskler og stramninger. Dette hjelper akkupunktur å løse opp. Men det er også uten tvil lønnsomt å ha gode muskler i bekkenbunn og de tverrliggende magemusklene. Eller kjernemusklaturen. Så jenter, KNIP! Knip mange ganger for hver dag. Ikke knip alt dere kan hver gang, men ca 50% av maks. Dette finner dere ut av ved å først knipe alt dere kan, deretter prøver dere å få til å knipe bare halvparten av den første gangen. Dette holder. Knip mens dere står, sitter og ligger. Dette tar på forskjellige deler av musklene. Stå på alle fire, og knip i vei. Dette blir det muskler av, og det er noe både kjæresten og dere selv får glede av når andre aktiviteter skal tas opp igjen.. :-) (ta testen om å stoppe urinstrålen før dere begynner, for så å ta denne testen med jevne mellomrom etterhvert. Da vil dere få bevis får at dette funker og hjelper) Mens dere står på alle fire, slipp magen helt ned. Deretter trekker dere navlen opp. Ikke magen, men navlen. Trekk den så langt opp mot ryggraden som dere greier. Da bruker dere muskler dere ikke får tak i ved sit-ups. Også når dere ligger på ryggen, trekker dere navlen inn mot ryggraden. Det finnes mange flere øvelser, men de er vanskelige å forklare. Be fysioen om å gi dere flere øvelser for disse musklene. Og tøy. Jeg erfarte at etterhvert som jeg fikk lange og smidige muskler, så ble det bedre. Korte, spente muskler er ikke noe særlig å samle på. :-) Ja, det kan sannsynligvis gå over med tiden. Men det går sannsynligvis fortere hvis du hjelper litt til. Muskler er alltid kjekt å ha, og litt kyndig hjelp i tillegg vil muligens gjøre returen til et normalt liv kortere. Og husk, tar dere dette alvorlig (ikke provoser smertene, ta det med ro osv osv), så slipper dere å bli kronisk plaget av dette. Det er mange nok som aldri blir kvitt dette svineriet, gjør det dere kan for at det ikke blir dere. :-)
Gjest amandine Skrevet 11. januar 2009 #9 Skrevet 11. januar 2009 Bare å beklage, men uansett hva du gjør og hvor flink du er, det kan hende du er blant de uheldige som fortsatt blir plaget. Og selv om ungen er ute og selve svangerskapet er over er hormoner i høy grad tilstede fremdeles. Selvfølgelig viktig med trening, med behandling hvis det hjelper, men ikke alle som har effekt av behandling, det være seg fysio, akupunktur, manuelle eller andre. Og det aller aller viktigste, det har ingenting med latskap å gjøre! Lykke lykke til, håper inderlig du er blant de som blir bedre!
Gjest amandine Skrevet 11. januar 2009 #10 Skrevet 11. januar 2009 He he, gikk litt fort i svingene, her. Ser du er ganske nyfødt fremdeles, det tar tid før ting faller på plass etter fødsel. Hvis du har brukt bekkenbelte under graviditeten er det på tide å finne det frem igjen... På slutten av graviditeten er barnet med på å stabilisere, når det plutselig er vekk trenger kroppen tid til å ta seg inn igjen. Ikke press grenser og ikke ha dårlig tid...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå