Gjest Skrevet 10. januar 2009 #1 Skrevet 10. januar 2009 Jeg har bare hatt prosenttrekk før, men nå har jeg fått tabelltrekk og vet ikke om jeg liker det helt :-/ Hva er egentlig forskjellen? Hvofor får jeg samme tabelltrekk etter jeg har endret forventet inntekt ved å øke den med over 250 000 kr i forhold til hva som stod der i utgangspunktet? (burde det ikke vøre en annen tabell da?) Hvorfor blir skatteprosenten på bi-inntekt så sinnsykt høy? Kan jeg fåå/kreve å få prosent på all inntekt i stede for tabell, og har dette egentlig noe å si på utbetaingen? Føler jeg mistet litt kontroll med dette tabelltrekket jeg, foretrekker prosent...
alvis Skrevet 10. januar 2009 #2 Skrevet 10. januar 2009 Du kan endre til prosenttrekk hvis du vil:) Tabell fungerer fint for meg siden jeg tjener litt forskjellig hver mnd. Jobber turnus og derfor blir tileggene ulike hver mnd pluss at jeg jobber en god del ekstra noen mnd og ingenting andre. Da fungerer tabellen fint ettersom det justerer utifra hva jeg har tjent. Jeg syns det er merkelig at tabellen er den samme hvis du har endret inntektene så dramatisk. Det hadde jeg nok sjekket opp i. Men som sagt, du kan bare bruke prosenttrekk hvis du føler deg mer komfortabel med det.
Gjest Skrevet 10. januar 2009 #3 Skrevet 10. januar 2009 Er vel mest at det er uvandt :-) Jeg endret det på nett og da fikk jeg opp at det ble ikke noen endringer på noen av delene, verken tabellen eller prosenten på bi-inntekt, det synes jeg var kjemperart! Men kanskje en tabell strekker seg over et veldig stort inntektsspenn?
Gjest Skrevet 10. januar 2009 #4 Skrevet 10. januar 2009 Du skal jo betale det samme uansett, så du får det jo evt igjen. Jeg har hatt tabell hele tiden, og syns det er veldig greit :-)
Gjest Skrevet 10. januar 2009 #5 Skrevet 10. januar 2009 Bare føler jeg mister litt oversikt ;-) Men hvorfor er prosenten på bi-inntekt så høy? Noen som vet det?
Gjest Skrevet 10. januar 2009 #6 Skrevet 10. januar 2009 Men du ser jo på lønnslippen hvor mye du har betalt i skatt? For meg som har fastlønn så har det i allefall lite å si ;-) Aner ikke om bi-inntekt...
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 10. januar 2009 #7 Skrevet 10. januar 2009 Eg endra skattekortet til mannen min før hægi. Og det står jo der inne når du skal endre det at hvis du har tabelltrekk og skal endre inntekt eller pensjon så kom ikkje det til utgjera noko endring, netopp fordi du har tabelltrekk. Det eg endra var gjeldsrenter hos mannen min for det var alt for mykje som var ført opp der.......
litakine og Theodor Skrevet 10. januar 2009 #8 Skrevet 10. januar 2009 det er 32 prosent av bi-inntekter uavhengig av om du har prosent eller tabell tror jeg... Både jeg og sambo har det hvertfall, og jeg prosent og han tabell
Gjest Skrevet 10. januar 2009 #9 Skrevet 10. januar 2009 Jeg har 36% på biinntekt og synes det var mye! Normalt skulle jeg hatt ca 29-30% på alt.
yvve73 Skrevet 10. januar 2009 #10 Skrevet 10. januar 2009 Tabelltrekk tar hensyn til at inntekten din endrer seg. Det er fradragene du skal ha i selvangivelsen som avgjør hvilken tabell du har. Jo høyere fradrag du skal ha, jo høyere tabell. Dvs. de som ikke har gjeld i hele tatt, har tabell 7100, og så øker det etter hvert. Selv har jeg tabelltrekk, og 45 % på biinntekter...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå