Hikken Skrevet 10. januar 2009 #1 Skrevet 10. januar 2009 Tuppa er seks måneder gammel og har sovet 8-13 timer sammenhengende hver natt siden fødsel (MME-barn), men de siste dagene har hun våknet på natta og vært illsint. Natt til torsdag og natt til i dag måtte jeg etter halvannen time kaste inn håndklet og gi henne mat, men vil jo helst ikke venne henne til natt-mat når hun hae greid seg uten i et halvt år.. Hun begynte å få grøt for noen uker siden,fikk på kvelden i begynnelsen, men hun ble fortere sulten igjen etter grøt, så nå får hun det midt på dagen, og grønnsaksmos til middag og mme igjen på kvelden. Noen andre som har hatt det sånn?
Hikken Skrevet 10. januar 2009 Forfatter #2 Skrevet 10. januar 2009 Dytter litt på denne jeg, er ganske så frustrerende. Hvis noen med lignende erfaringer vil dele med meg hva de gjorde blir jeg glad :-)
anette&tutta mari :) Skrevet 10. januar 2009 #3 Skrevet 10. januar 2009 det er ikke tenner da? snuppa mi fikk sin første tann i natt og hun har ei hel uke nå våknet hver 2. eller 3. time på natta og skal ha mat. Hun er aldri sånn ellers!
mamma til to sjarmtroll:) Skrevet 10. januar 2009 #4 Skrevet 10. januar 2009 Hei! Skjønner det er fortvilende. Har enda ikke hatt en sammenhengende natt etter fødselen, men jeg har klart å få noen av matøktene til å slutte. Legger han sju, så våknet han sikkert fire ganger om natten og roet seg ikke før han fikk melk. Men jeg lot han rett og slett grine noen av de gangene Gikk rolig inn å sa god natt og gikk ut, flere ganger etter hverandre. Da sovnet han til slutt. (muligens av utmattelse)men endte i at når han våknet til disse klokkeslettene igjen roet han seg etter et lite klynk. Får fortsatt mat 1-2 ganer om natten, men ikke fire. Er jo bare å prøve.
Vannmelonen Skrevet 10. januar 2009 #5 Skrevet 10. januar 2009 Hvis hun våkner sint og roer seg hvis hun får mat, så er hun helt klart sulten. Jeg ville gitt henne mer mat på i løpet av dagen. Kanskje grøt i tillegg til MME før legging? Hun klarer seg nok helt fint uten nattmat så lenge hun får nok mat i løpet av dagen..
Nattinatta Skrevet 10. januar 2009 #6 Skrevet 10. januar 2009 jupp, kjenner det igjen. poden har de siste ukene våknet flere ganger i løpet av natten, roer seg bare ved mat.... har hatt en flaske om natten leenge.. han er 5,5 mnd nå... hvor mange måltider ha da?Han får nå to grøtmåltider med vann til og to mme måltider + mme på natten (og når et iite nattmåltid til, ikke full flaske men en liten sup for at han skal roe seg og sovne) gir dere melk etter grøtmåltid, eller bare vann? Må jeg begynne med flere måltider med annen mat? Er ikke det litt tidlig? Kan det hjelpe og begynne med 6 mnd mat? han virker jo fornøyd og mett til det han får til måltidene nå også, så synes det blir feil å gi han mer pr måltid...
reenie Skrevet 10. januar 2009 #7 Skrevet 10. januar 2009 Hei! Jeg hadde samme problem når jenta mi var 5 mnd! Hos oss var problemet at jeg gav grøten for seint på kvelden,så magen var i full sving når hun skulle sove! Begynte å gi grøten 2 timer før legging,å så mm å rett i seng!Da kuttet hun automatisk ut et nattmåltid. En mnd senere begynte jeg med grøt på morgenen og grøt 1 time før legging + mm å rett i seng! Siden den gang har snuppa sovet 12-14 timer pr natt uten å våkne:)
Vannmelonen Skrevet 10. januar 2009 #8 Skrevet 10. januar 2009 Gutten min er også 5,5 mnd og han har følgende måltider: Morsmelk når han våkner Morsmelk til frokost kl 9 (jeg gir han dette måltidet uansett når han våkner og spiser første måltid, bare for å kommer inn i dagsrytmen) Grøt og morsmelk til lunsj kl12 Morsmelk til middag kl 1530 Grøt til lunsj ca kl 18 Morsmelk etter pysjen er på kl 1830 Han er i seng til kl 19 og sover stort sett til kl 7 Han får bare maisgrøt 4 mnd blandet med MME, og noen ganger litt frukt til dessert.. Vi har mye glutenallergi i familien, så vil vente med glutenholdig mat så lenge som mulig..
dulille junivenn Skrevet 10. januar 2009 #9 Skrevet 10. januar 2009 Jeg ble faktisk litt beroliget av å se at andre med babyer på samme alder har det på samme måte. Min lille venn sov natten gjennom frem til rundt 5mnd alder(eller litt mer). Etter dette har han gradvis våknet oftere og oftere om nettene for mat. I kveld har han allerede vært våken en gang (23.00- sovna rundt 20.00) Kan kreve mat opp til 4 ganger fra han legger seg (mellom 19.30 og 20.30) og til han er klar for å stå opp ca 8.00.... Jeg har lurt litt på hvorfor? Men skal forsøke, som du reenie skrev, å gi kveldsgrøten litt før- for å se om det hjelper. Her har han spist kvelksgrøt med vann, før jeg ammer og legger han for kvelden...
Hikken Skrevet 11. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 11. januar 2009 Jeg har gått og ventet på noen tenner siden hun var to mnd, da skar de såvidt gjennom tannkjøttet, og så skjedde det aldri noe emr. Kommer stadig tegn på at det er tenner ("tannbæsj", ekstrem sikling og voldsom gnaging), men kommer ingenting. Hadde vært deilig om det var det det var, da hadde det jo roet seg etterhvert.. :-)
Hikken Skrevet 11. januar 2009 Forfatter #11 Skrevet 11. januar 2009 Hei, og takk for svar. Har vel stort sett prøvd det som nevnes her, men er godt å vite at det ikke bare er min som er litt "på tur" om dagen. I går ga jeg henne ikk grøt i det hele tatt, bare MME (man må jo prøve seg fram), og da sov hun jaggu fra 19-06. Hva er det med grøten som gjør at hun ikke får sove til tross for at jeg gir den i fire-tiden på dagen? Kan jo ikke bare få MME så lenge heller, hun fyller jo 6 mnd om en snau uke :-S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå